Det är ju ingen hemlighet att många här på forumet gillar indexfonder bättre än aktivt förvaltade fonder, så jag var inte riktigt var vi är på väg med denna diskussion.
Slutsatsen är. Argumentera för din sak på ett vänligt sätt, följ forumreglerna och håll dig till ämnet så får du nog inte så många inlägg flaggade.
Inte specifikt riktat mot dig, utan det gäller såklart alla.
Blir man felaktigt flaggad kan jag bara beklaga, men förhoppningsvis tas flaggan ganska snabbt ner av en moderator.
Min bedömning att man släppt det delvis i alla fall. Bara det senaste året har en uppmjukning skett och det står inte lika ofta om “konsensus i gruppen är”, eller “vi här på RT tycker”, som om det vore ett slags klubb där alla måste tycka lika, annars stöts man bort.
Lika så har det tonats ner med att trådar stängs eller en massa flaggningar och kommentarer från forummedlemmar att man inte får skriva om vissa saker för att då riskerar man att lura nybörjare in i farliga investeringar. (Men Storskogen fick man skriva om…).
Jag skulle välkomna ett klimat där man inte polariserar så mycket. Passiva fonder mot aktiva, låga avgifter mot höga, ligga lång mot att använda trend kortsiktigt. Allt har fördelar och nackdelar, om detta bara framgår i diskussioner kan ju alla bilda sin egen uppfattning, man behöver inte hålla sig till “konsensus”. Sen kan man förstås hänvisa uppenbara nybörjare till indexfonder, där finns det väl redan ett överflöd av trådar att peka på.
Den där uppmjukningen är bara ett uttryck för osäkerhet som jag ser det. Man silar mygg och sväljer kameler.
Samtidigt som man (Edit: låter > lät, den låstes tydligen för några dagar sen) en memetråd med rätt kontroversiella saker ligga kvar så raderar man hejvilt bland inlägg som faktisk innehåller kärnfull mening och konstruktiv kritik.
Jag har absolut inget emot icke PK-humor eller kontroversiella memes - men jag skulle ha full förståelse för om man beslutade om att detta inte skall få förekomma på RT. Ett helt försvarligt beslut.
Problemet som jag ser det är den babordslutande okynnesraderingen och flaggningsmobbingen.
Tråden i sig är inte så relevant för mitt inspel här, men jag syftar på de tiotals(eller är det tresiffrigt?) existerande trådar, där ämnet är X men som slutar med den eviga diskussionen om aktiv/passiv förvaltning, trender,momentum etc.
De gulmarkerade moderatorinläggen handlar allt som oftast om vädjan till allmän uppsträckning i tråden, och sällan/aldrig om att man hålla sig till ämnet.
Gärna fler gulmarkerade avslut av sidospår och framförallt när det kommer till forumets med uttjatade fråga.
Att det sen hinner smattra in 20 inlägg innan moderator hinner agera är inte hela världen.
Hellre ett sent stopp än inget alls.
Ja, det är exempel på framåtlutande moderering. Någon jämförde tidigare med hur en moderator i en direktsänd debatt agerar. En sådan hade aldrig ryckt myggan av en deltagare eller stängt av projektorn mitt i en pågående presentation.
Du får läsa mitt inlägg en gång till. Återkom sen.
Som svar på din fråga; nej det skulle aldrig falla mig in att lyssna på statsfinansierad radio. Ibland ser jag något från SVT’s öppet arkiv. Mer än så låter jag inte den där antikulturen förgifta mitt sinne.
Här är dock ett exempel på mindre framåtlutande moderering. Tydligen känner sig @Tomas88 manad att radera smajlys från inlägg. Jag har tidigare fått kritik för att mina inlägg ibland inte uppfyller regelverkets skrivning om ”god ton” varför jag vinnlagt mig om att öka användningen av smajlys även om jag tycker att det ser skräpigt ut. Syftet med smajlys är ju att förmedla en del ickeverbal kommunikation som annars går förlorad i skrift.
Eftersom vi diskuterar just moderering i denna tråd vore det kul att höra hur tankarna gick kring radering av smajlys. Har jag missat någon forumsregel?
Discourse har problem med diff-funktionen och smileys så det är inte säkert att det är en radering. Har sett det på mina egna inlägg som jag redigerat.
Varför fastnar det här inlägget i censuren? Jag har varken nämnt vindkraft, invandring, indexfonder, sozialdemokrater eller nämnt djur med vitkrullig päls.
Punktmarkerar ni vissa skribenter eller vad är det frågan om?
[…] Det är karriärister som går all in att prestera och vara duktig […] Många går in i väggen […] omättliga behovet av bekräftelse […] låg självkänsla […] autistiska drag […] starkt bekräftelsebehov […] låg självkänsla […] Det är ju något som är lite sjukt med folk som utsätter sig extremt tungt och krävande jobb trots att man inte behöver. […] de har inget annat liv. De är ingenting utan sitt arbete. De förlorar sin makt, sitt övertag, sin stjärnstatus när de inte längre har arbetet. […] man är rädd för att förlora sig själv och sin identitet. […] rädda för att ta tag i sitt andra liv […]
Så här kan man skriva om företagare här på forumet - det är tydligen helt okej - men när jag bemöter detta så flaggas och döljs mina inlägg.
@janbolmeson - det här är vad jag menar med lutning åt babord.
Som jag ser det så är ditt inlägg i linje med Gabriels, men varför flaggar du inte hans om det är över gränsen? Ska jag gissa så är det ingenting utöver slutklämmen, som är illa dold kritik du fört fram förr, som är det som genererat flaggning.
Bara två ören från en som inte läst hela debatten i tråden.
Jag har verkligen inget emot att argumentera mot sossar och vänsterister. Jag får rentav en liten kick av det. Problemet är att det inte får ske på lika villkor. Mina inlägg döljs och vänsteristens inlägg får stå kvar.
Förr flaggade jag aldrig inlägg då jag tror på det fria ordet men nu har jag resignerat och använder de metoder som bjuds här. Jag flaggade således vänsteristens inlägg så snart mina blev flaggade. Hans står kvar - mina döljs.
Gud så fjantigt det här med flaggning är. Låt folk få argumentera fritt!
Jag upplevde inte inläggen särskilt vänstervinklade utan bara en aning inskränkt “alla som arbetar är fast i ekorrhjulet och hatar sitt jobb egentligen” FIRE-anspråkarattityd.
Oavsett, jag såg inget upprörande i något av era inlägg. Tycker fortfarande att döljningen av flaggade inlägg är en dålig funktion.
Mja, som jag skrev, men av naturliga skäl inte kan utveckla vidare i tråden, så är ju hans bild stereotypisk för den avundsjuka vänstermänniskan.
Dom brukar ha fått sin bild av företagaren från Bamse eller Kalle Anka. Minns hur Krösus Sork och Joakim framställs. Dom blir matade med det där från barnsben sen får dom den där skeva inställningen.
Så kan det vara, men det behöver ju inte vara ett uttryck av avundsjuka utan bara en allmän oförmåga i att sätta sig in i att andra människor kan uppnå lycka på annat sätt än vad man själv anser är “riktigt”. I det här fallet, att det på något sätt skulle vara omöjligt att tjäna pengar på saker som gör en lycklig, bara för att ens egna intressen inte är i linje med vad man kan tjäna pengar på.
Nu vart det här lite mer en fortsättning på den diskussionen istället för om moderering…
Nej, precis. Det är ju som jag menar en stereotypisk bild av den typiska sossen - säkerligen lika trubbig som den typiska sossens bild av företagaren.
Det jag tar upp här är ju det faktum att jag alltså medvetet valde att i tråden inte spinna vidare på stereotypen om sossen men trots detta får mina inlägg censurerade emedan den andra parten - **på riktigt - citaten är från hans inlägg! ** - menar att företagare har diverse neuropsykiatriska diagnoser och är klandervärda på en mängd olika sätt. Detta får stå kvar. Så blir det när räven vaktar hönsgården.