En svensk indexfond ska vara basen i ditt sparande

Jag ska inte krångla till det för mig.

Har övervägt en del Storebrand (vad den nu heter), och bara acceptera Kina, men inte än.

1 gillning

Tackar för mkt bra input på nackdelar. Får man fråga vilken källa du använt kring dessa backtester?

Som motvikt fick jag fram dessa fördelar (enligt AI, så en skopa sund skepsis är relevant):

”Fördelarna med ett fundamentalt viktat index är potentialen till

högre avkastning genom att fokusera på bolag med starka fundamenta som intäkter, vinst eller utdelning, istället för bara marknadsvärde. Det ger också en bättre riskspridning än enbart en kapitalviktad strategi, eftersom det minskar risken för överexponering mot de största, och potentiellt mest övervärderade, bolagen. Dessutom kan en inbyggd ombalanseringsmekanism korrigera felaktigheter som uppstår på grund av marknadens volatilitet och momentum.

Fördelar för investerare

• Potentiellt högre avkastning: Genom att vikta bolag baserat på fundamentala faktorer som intäkter, vinster och utdelning, kan man sikta på en högre avkastning än ett standardindex baserat på börsvärde, enligt denna pdf från Högskolan Kristianstad.

• Minskad risk: Ett fundamentalt index minskar risken för överexponering mot stora, nyligen presterande bolag som kan vara övervärderade. Istället kan det ge en bättre balans genom att lyfta fram bolag med starka fundamenta.

• Eliminering av felaktig exponering: Den inbyggda ombalanseringsmekanismen korrigerar problem som uppstår när bolag växer eller krymper i storlek och tillväxt på marknaden, vilket kan vara en nackdel med enbart kapitalviktade index.

• “Värde-tilt”: Denna typ av index ger en “värde-tilt” genom att prioritera bolag med starka fundamenta, vilket skiljer sig från index som enbart baseras på marknadsvärde, enligt AnalystPrep.”

Yes, dock kanske vi ska öppna en ny tråd då vi börjar gå för topic..

https://www.researchgate.net/publication/314022819_Fundamental_indexation_revisited_New_evidence_on_alpha.pdf

https://www.researchgate.net/publication/228289477_Fundamental_Indexation

Jo precis, dom gånger dessa index överavkastar går det ofta att förklaras av att dom tiltar mot Värdefaktorn, men på ett suboptimalt sätt. Är i så fall en vettigare approach att köpa en värdeviktat fond. Finns några riktigt trevliga Avantis ETFer tillgängliga nu mera hos ava/nn som har riktigt trevlig metodik.

3 gillningar

Har du aktier i ett amerikanskt bolag och kursen på bolaget aktier står still, så har du självklart samma värde på ditt innehav mätt i USD. Problemet är ju om du bor i Sverige och säljer dina amerkanska aktier så får du betalt i SEK, inte i USD. Då har valutakursen SEK jämfört med USD en stor betydelse.

Jag var i London förra året. Pundet stod i cirka 13 kr. När jag var där runt 50 år tidigare stod pundet i 7 kr. Oj, oj, oj vad dyrt allting var.

För ca 65 år sedan stod den norska kronan i 0,75 öre. Vi som bodde vid gränsen åkte till Norge hej vilt och handlade. Nu åker norrmännen till Sverige istället och det beror inte bara på olika skattesatser.

Den som inte ser valutakursens påverkan av vad som köps och säljs, i allra högsta grad aktier, blundar på båda ögonen.

3 gillningar

Du blandar ihop varor med valutarisk (levnadskostnader, mat och allmän konsumtion) med aktier vars pris omgående prisas om när handelsvalutan ändrar värde.

Minskar USD värde med 10% så går omgående aktiekursen upp motsvarande och du får lika många kronor om bolaget är oförändrat. Alltså aktiekursen i USD går direkt upp om USD går ner. Detta till skillnad från priserna i matbutiken som inte ändras i realtid (med valutavärdet).

1 gillning

Sätter valutakonversationen på paus. Återkommer senast imorgon med utkast på en artikel så sparar vi den till en tråd.

4 gillningar

Det vore väldigt bra om vi kan en förklaring. :folded_hands: Jag har väldigt svårt att acceptera det @Nightowl med flera hävdar i den här frågan. Det strider mot det sunda förnuftet och vad jag själv upplever. dvs. när kronan stärks sjunker värdet på mitt sparande i globalfonder. Ofta lyfter många ekonomer/experter i media just valutarisken. Har de fel allihop eller menar vi olika saker.

2 gillningar

Det är för att det du säger delvis stämmer. Om den svenska kronan stärks kommer du få färre kronor för din globala indexfond. Men detta gäller även i regel för aktier handlade i SEK, dvs stärks kronan kommer du få färre kronor för din Sverigefond.

1 gillning

Ja, jag ska försöka. Ska bara få ut veckans avsnitt först. :+1:

3 gillningar

Är du med på att en och samma guldklimp har olika procentuell förändring av värde beroende på vilken valuta du mäter i?

Alltså om du har en bit guld och mäter dess värdeförändring så får du en procentsats i GBP och en annan i SEK?

Man får ju tänka på att en globalfond som innehåller 75% aktier som är noterade i USA inte betyder att det är 75% USA.
Det är multinationella bolag som har verksamhet över hela jorden. Det är bara så att de råkar vara noterade i USA.

1 gillning

Ja, det är jag med på.

Så varför är då en aktie annorlunda?

Din fråga gör det inte tydligare tyvärr. Men visst jag ser inte att aktier fungerar annorlunda än guld. Jag behöver växla från dollar till sek, sjunker sek kommer jag få mindre kronor.

Så säg att jag vill sälja mitt guld och köpa en bil i sek. Bilen kostar sannolikt lika mycket som tidigare, men jag har mindre kronor. Behöver jag förså mer? :slightly_smiling_face:

Den kostar mer realt! Så valutarisken är i att bilpriset i SEK inte ändrats. Denna risken får du oavsett om du köper dina aktier (guld) för USD/SEK eller GBP.

2 gillningar

Jag förstår ditt resonemang. Inget som påverkar mig praktiskt dock.

Det skulle ju vara rätt kul att framföra det argument till bilförsäljaren och kräva att han sänkte priset. :slightly_smiling_face:

Ska bli intressant och läsa vad Jan skriver senare.

3 gillningar

Jo för du kan inte slippa problemet genom att köpa svenska aktier istället för globalfond eller amerikanska aktier.

När svenska kronan stärks så går svenska börsen ner motsvarande på samma sätt som amerkanska börsen ser ut att gå ner i SEK.

Så Sverigefonden har exakt samma valutaproblem som global eller USA fonden. Alla tre går ner lika mycket mätt i SEK när SEK som valuta går upp realt.

Bilen kostar alltså lika många fondandelar Sverigefond som globalfond när SEK reala värde gå upp.

2 gillningar

Ändå lite kaxigt att dissa Arturo Arques.

Vilken hänsyn tar du till hur stor den utländska ägarandelen i valfritt värdepapper som handlas i SEK är?
En aktie som i princip inte har utländskt ägande borde inte påverkas på samma sätt av dessa krafter du nämner som ett med hög andel utländskt kapital i ägarleden, väl?

Vidare, vi här i Sverige sitter ju och väntar med att köpa eller sälja utländska aktier baserat hur valutakursen är, det omvända är därför inte heller osannolikt. Om värdet redan gått ned för att din valuta blivit svagare relativt valutan som tillgången handlas i, ska du då sälja eller köpa mera? Tillågången har ju blivit billigare ur ditt valutaperspektiv.

1 gillning

En annan infallsvinkel är att svenska bolag gör runt 80% av affärerna i andra valutor (vårt exportberoende) så även om man inte upplever att valuta påverkar en när man äger svenska börsen i en indexfond noterad i SEK så beror bolagens vinster och i sin tur börskurser väldigt mycket på just valuta.

Jag länkar till ett av mina tidigare inlägg

2 gillningar