Fattar inte grejen med Lysa

Exakt det kräver en hel del förkunskap.

Poängen var inte att bokstavligen replikera Lysa utan snarare visa att byggandet av en portfölj likt Lysas inte är så enkelt som många framför det vara.

1 gillning

Mycket intressant inlägg! Tack! Ett annat problem är ju hur man månadssparar i ETF:er. Även om det är courtagefritt på Nordnet så MÅSTE man köpa en hel andel. Fonder blir därför enklare i praktiken.

Om man vill ge sig på det här är ju ett alternativ att månadsspara i fonder först. Sedan sälja av och köpa riktigt stora poster för att pressa courtaget.

1 gillning

Nordnet är nog mest ledsen. Blir bara småsmulor kvar. Montrose och Avanza blir glada, men det kommer bara tjäna lite pengar på mig. Buy and hold och avgiftsjägare.

Kan du förklara hur ”avbränningen” fungerar?

Tack för många mycket bra alternativ! :heart_eyes:

Själv kör jag en förenklad version som visserligen missar globala småbolagen, men den är lätt att hantera och ruskigt billig!

(En ytterligare fördel med WEBN är att en andel kostar bara ~11€)

Fond Vikt Avgift
WEBN 80% 0.07%
PLUS Allabolag Sverige Index 20% 0.20%
100% 0.096%
5 gillningar

Ja precis. Själv kör jag två olika fonder, för att kunna justera USA-exponering:

• iShares Core S&P Total U.S. Stock Market ETF (ITOT) 0.03%
  • iShares Core MSCI Total International Stock ETF (IXUS) 0.07%

Tillsammans ger det spridning på ca 6600 olika aktier.

1 gillning

Hej, det är skatt på amerikanska utdelningar från aktier som fonden betalar beroende på fondenshemvist. Pga av dubbelskatteavtal så blev det 15% skatt i Irland och Sverige och 30% i skatt i Luxemburg på utdelningar.

För en 2% årlig snittutdelning från amerikanska aktier motsvarar det en extra skatt på:

USA fond registrerad i Luxemburg = 0.6%
USA fond registrerad i Irland/Sverige = 0.3%
Svensk fond med svenska aktier = 0.0%
Direktägda USA aktier i en KF = 0.0%

För globalfond blir det lite mer komplicerat, många länder och skatteavtal inblandade. Men för en globalfond som har ca 70% USA blir den extra skatten på USA aktiernas utdelning ca 0.21% + skatt på dom övriga ländernas utdelning.

Därför är det oftast billigare och köpa aktierna direkt istället för via fond. Dock med nackdelen att köper du aktierna direkt så blir du mindre diversifierad samt mera jobb.

Hej,

Tycker de skapar lite förvirrande hur vida man ska tänka nu. Om som ny vill komma igång. I det stora hela så kommer vi tycka Lysa är en bra idé fortfarande och hänvisa till de bra globalfonder och sverige fond som rekommenderas.

Vart står vi nu? :slight_smile:

Lika oense som alltid, vilket i sig är tryggt.

Är man nybörjare tycker jag ”kom igång” delen på rikatillsammans är en utmärkt start: Kom igång rätt och lätt med ditt sparande och investerande

Det är viktigare att komma igång än att det blir 100% optimalt.

3 gillningar

Jag gjorde en jämförelse mellan Lysa och bland annat ett par globala fonder från Maj månad tills nu. Om TWR används ser det ut som att Lysa presterat bäst på 13,39%. DNB når 10,12% och Storebrand Global All Countries 11,30%. Kanske robotar vinner kortsiktigt i perioder med marknadsstress?

Ändå upp till 10 år tyvärr bara brus. Vet att det är lockande att jämföra eftersom alla gör det, men det är inget man kan dra några slutsatser från tyvärr.

4 gillningar

Det har inget med robotar vs fonder att göra, utan det är helt enkelt så att Stockholmsbörsen råkar överprestera under den perioden och du har kollat på en robot som överviktar Stockholmsbörsen.

3 gillningar

Du jämför äpplen med päron.

DNB Global Indeks S följer MSCI World (den utvecklade marknaden).
Storebrand Global All Countries A SEK följer MSCI ACWI (utvecklade + tillväxt).
LYSA Bred 100% aktier följer ungefär MSCI ACWI IMI (utvecklade + tillväxt + småbolag) samt med en 20% övervikt mot Sverige.

1 gillning

OK. Inget som direkt syntes när jag gjorde jämförelserna. Plus Allabolag, som jag också hade med, gick upp endast c:a 6,5% på denna period.

Hmm, jag kanske har fel och Lysa hade tur med ombalanseringen där i dippen.

Tack, detta var det enda svaret i tråden som behövts. Fick scrolla genom en hel del svar från besserwissrar och förståsigpåare.

1 gillning

Investera i något annat ist då, man ska hålla sig undan det man inte förstår!