Jag ska förtydliga mig. Finns det aktiva fondförvaltare som på grund av sin skicklighet, och inte på grund av tur eller utnyttjande av ineffektiviteter på marknaden, lyckas slå index? Ämnet är långtifrån nytt på RikaTillsammans men jag är det
Ja jag vet, forskningen pekar på att det är mycket, mycket, mycket svårt.
Ja jag vet, en aktiv förvaltare måste täcka sin egen högre avgift.
Lika fullt kan jag inte skaka av mig tanken på att det måste finnas skicklighet där ute. Hjälp mig! Kanske är svaret att ja, det finns skicklighet men den är antingen otillräcklig på lång sikt eller så ovanlig att jag högst sannolikt inte kommer att hitta den.
Jag är inte nöjd med det svaret, fast jag vet inte riktigt varför. Vad är det för mental spärr jag har? Jag har inga problem att inse att jag själv inte är skicklig nog men jag har problem att låta det omfatta (nästan) alla.
Jag ska försöka reda ut lite mera hur jag tänker.
Forskningens resultat blir tydligare ju längre tidshorisont den avser, och - här kommer mantrat - historisk avkastning är ingen garanti för framtida avkastning. Men en jämförelse mellan avkastningen hos aktiva förvaltare och avkastningen i index är med nödvändighet historisk. Vad ska jag annars titta på för att försöka hitta den där skickligheten som kanske inte finns? Ju längre tidshorisont desto större fördel för breda indexfonder, men jag har inte 30 år. Eller jo, kanske, men jag vill inte ha en sparhorisont som sträcker sig tills jag närmar mig 80. Finns det för ett kortare tidsspann något sätt att skilja på skicklighet och tur?
För att slå index måste en aktiv förvaltare ha åsikter som avviker från konsensus, och ha rätt. Inte på hela innehavet men på så pass stor andel att avkastningen på andelen överstiger förvaltningsavgiften på totalen. Om resten av totalen följer index kommer en sådan förvaltare att slå index. Jag förstår att detta måste vara mycket svårt. Men jag tänker att det är skillnad på att tajma marknaden (förutse en krasch eller björnmarknad) och att välja rätt innehav. Om det förstnämnda är nära omöjligt, kan inte det sistnämnda vara möjligt, om än ovanligt? Hos förvaltare som använder fundamental och kvalitativ analys. Och. Är. Skickliga!
Kanske är oskickligheten hos aktiva förvaltare koncentrerad till USA, liksom forskningen är det. Jag har sett Wall Street och Wolf of Wall Street. Men i Europa då? Och i Sverige! Vi som är så bra.
Jag har pengar investerade i aktiva fonder. Till och med fondandelsfonder. Slå mig inte. Som kanske framgår av ovanstående osammanhängande bladder har jag kommit en bit på vägen till upplysning. Hjälp mig att nå ända fram.