Det existerar helt enkelt inte, vilket är min poäng. Jag tog upp begreppet transaktion för att per exempel motbevisa påståendet i starten på diskussionen, vilket jag också lyckades med.
Påståendet var:
Vilket jag visade att så behöver inte alls vara fallet via ett enkelt exempel. För att kunna komma fram till att påståendet inte är sant var jag tvungen att resonera parallellt över enskilda transaktioner och utveckling över tid. Att begreppet vinna/förlora måste sättas i relation till antingen eget insatt kapital över hela ägandet ,eller i relation till det egna ägandets utveckling mot något man jämför mot under samma tidsperiod, typiskt ett index.
Av resonemanget följer då att man är vinnare eller förlorare per individ, relativt sin egen historik av ägande av investeringar och mot index för en tidsperiod om man så vill, och att det alltså inte alls måste finnas en motsvarande förlorare för att någon ska vara vinnare på sin egen affär (ägandet från köp till sälj) eller relativt index. I den mån det finns förlorare så är detta på gruppnivå, typ om man anser att de som presterar under index med sina investeringar under en tidsperiod, att de är förlorare mot de som ligger på/över index. Om jag är vinnare på individnivå, säg över ett år, måste det då inte finnas en motsvarande individ som är förlorare på individnivå för att väga upp min vinst. Men möjligen då på gruppnivå om vi resonerar runt index över detta år.
Hela resonemanget falsifierar även påståenden liknande dessa som är vanliga i detta forum:
För att någon ska vinna måste någon annan förlora
Vilket jag har visat inte stämmer.
För att prestera över index på börsen måste man slå majoriteten av alla på börsen
Gäller inte heller, vilket följer av att prestationen mot index gäller per individ och den individens historik över tid. Beslut tas av individen, där individen möjligen tävlar mot sig själv, inte mot individer. Man måste helt enkelt inte slå majoriteten av alla på börsen som om det vore något slags tävling. Man måste skilja på resultat på gruppnivå och på indivnivå, påståendet är falskt/irrelevant.
Det är mer eller mindre omöjligt att slå index eftersom man tävlar mot massor av experter med stora resurser, robotar etc.
Inte heller detta blir sant på individnivå. Och vidare gäller, vilket tyvärr sällan framgår ärligt då det framläggs, att statistik gäller på gruppnivå och kan inte appliceras på individnivå. Bara för att en liten andel slår index så innebär det inte att det för en viss individ nödvändigtvis måste vara svårt att slå index, då alla helt enkelt har olika förutsättningar. Kunskap, intresse, tid, riskvilja, olika investeringsstrategier, olika sätt att hantera psykologiska aspekter etc. Statisitik klumpar ihop alla individer men statistiken gäller aldrig per individ, bara på gruppnivå.
Det här gäller ju även på andra områden. Om man inte har goda kunskaper i matematik blir det väldigt svårt att härleda hur man räknar ut volymen på en sfär. “oddsen” att lyckas med detta på gruppnivå för hela befolkningen är mycket låga. Men är man kunnig i matematik blir det trivialt enkelt på individnivå. Det blir helt enkelt fel att prata om odds utan hänsyn till olika individers förmåga.