Hej alla i forumet!
Jag vill dela med mig av en fondportfölj jag satt ihop och är intresserad av att få era tankar och feedback. Portföljen bygger på en långsiktig strategi med mål att skapa en bra balans mellan hög avkastning och riskhantering genom diversifiering över sektorer och marknader. Jag har försökt inkludera småbolag, teknologi, hållbarhet samt tillväxt- och etablerade marknader. Nedan listar jag fonderna och mina tankar kring dem. Alla tips och idéer kring förbättringar eller riskbedömningar tas tacksamt emot!
Portföljfördelning:
- Cliens Småbolag – 15% (avgift, 1,61 %)
Motivering: Småbolag har ofta stor tillväxtpotential men kommer med högre risk. Cliens Småbolag fokuserar på svenska småbolag, vilket ger exponering mot hemmamarknaden.
- IKC Fastighetsfond A – 10% (avgift, 0,72 %)
Motivering: Fastigheter ger stabilitet och har låg korrelation med aktiemarknaden. IKC Fastighetsfond ger exponering mot fastighetssektorn i Norden, vilket kan bidra med stabilitet och inflationsskydd.
- AMF Aktiefond Nordamerika – 15% (avgift, 0,35 %)
Motivering: Nordamerika är världens största aktiemarknad. Denna fond ger stabilitet och exponering mot stora, likvida bolag i USA.
- BMC Global Select R SEK – 10% (avgift, 1,24 %)
Motivering: Global aktiefond som ger bredd med exponering mot globala storbolag och kombinerar tillväxt med hållbarhet.
- Storebrand Global Solutions A – 10% (avgift, 0,49 %)
Motivering: Fonden fokuserar på hållbara lösningar och tillväxtområden inom miljö och teknik, vilket kan ge långsiktig potential.
- Swedbank Robur Small Cap EM – 10% (avgift, 1,39 %)
Motivering: Tillväxtmarknader med inriktning på småbolag som ofta har snabb tillväxt men högre risk.
- Evli Emerging Frontier – 5% (avgift, 3,58 %)
Motivering: Frontier-marknader befinner sig i ett tidigt utvecklingsstadium och erbjuder stor avkastningspotential. Passar som en mindre del för extra riskspridning. En av de jag är mest osäker på med tanke på avgiften.
- Jupiter India Select – 5% (avgift, 1,42 %)
Motivering: Indien växer snabbt och har en ung befolkning. Denna fond ger exponering mot en av de mest dynamiska ekonomierna. Möjligen att jag skulle kunna välja en annan billigare indien fond som t.ex. Danske Invest India.
- DNB Teknologi S – 10% (avgift, 0,81 %)
Motivering: Tekniksektorn är avgörande för global innovation. Fonden investerar brett i teknikbolag från flera länder.
- Swedbank Robur Technology – 10% (avgift 1,02 %)
Motivering: Kompletterar teknikexponeringen och fokuserar på bolag inom teknologiska innovationer, vilket maximerar tillväxtpotentialen i sektorn.
Sammanfattning:
Svenska småbolag: 15% – Cliens Småbolag
Fastigheter (Norden): 10% – IKC Fastighetsfond A
Nordamerika: 15% – AMF Aktiefond Nordamerika
Globalt: 20% – BMC Global Select R SEK, Storebrand Global Solutions A
Tillväxtmarknader: 20% – Swedbank Robur Small Cap EM, Evli Emerging Frontier, Jupiter India Select
Tekniksektorn: 20% – DNB Teknologi S, Swedbank Robur Technology
Vad tror ni om upplägget? Känns det som en bra balans?