Att folk kallades för ”får” tex.
Det handlar endast om inlägg på ett forum, inte uppfostran av vuxna människor med olika bakgrund.
Olika människor utrycker sig på olika sätt och det bör vi absolut ha överseende med och den som blir flaggad gång på gång borde nog fundera på sitt sätt att uttrycka sig.
Olika människor uppfattar också uttryck olika starkt och ibland kanske texten till och med missuppfattas, ingen är ju perfekt trots att vissa människor kanske tror att de är det. De som vet med sig att de ofta flaggar andra borde nog fundera på om de kanske inte är lite väl lättkränkta och hejda sig en stund innan de flaggar ett inlägg.
Ja, precis. Flaggningarna är forumets medlemmar som röstar om hur man beter sig. Om man gång på gång får signal att det man postar inte är ok borde man ta sig en funderare om man verkligen är på rätt forum ![]()
Det var ju en lite annorlunda vinkel av frågan.
Du kunde haft en poäng, men nu ser ju jag vilka som flaggar och jag kan säga så mycket att det är en betydligt mindre grupp som flaggas ofta än som flaggar inlägg.
Så frågan är vilken grupp som som ska stanna upp och fundera.
Jag ska svara ärligt på en del jag har sett från dig på sistone. Jag har förstås inte sett allt och en hel del har flaggats så jag har säkert inte en komplett/rättvisande bild. Men:
Vad gäller det du skrivit som jag uppfattat som konspirationsteorier så är jag ganska bra påläst och landar ändå i att det är just det - konspirationsteorier. Det är väl intellektuellt hederligt av mig att säga att jag minsann har försökt, men att jag ändå landat i något annat än det du tycker?
Sen är det så att det inte direkt gynnar “medhåll” när du kryddar med diverse svordomar. Ett vulgärt språkbruk sänker innehållet i det som skrivs. Om du vill få medhåll i något avseende får du anpassa ditt språkbruk till det som folk uppskattar i vanlig samtalston och är dina argmument inte övertygande får du väl försöka vässa dem. Eller så får du finna dig i att du är ganska ensam om dina åsikter här, det kan vara du som fattat fel också. Jag tror att en hel del saker du skriver om helt enkelt inte platsar här utan passar bättre på Flashback.
Svarar jag rent allmänt så förekommer det en hel del onödiga flaggningar i frågor som jag har uppfattat att man bara har annan åsikt, eller rent personligt bara ogillar den som skriver. Jag har själv blivit drabbat en hel del av detta, främst lite längre tillbaka pga “bråk” med vissa personer. Men det finns olika nivåer, slår man till med storsläggan med svordomar kanske det inte spelar så stor roll vad ämnet är. Ett vänligt sinnat tips.
Och kalla folk för troll?
Edit: Jag förespråkar varken flaggning av får eller troll. Vill bara belysa skevheten här. Den som stämmer in i kören får ryggdunkar för troll. Den som säger emot får flaggning m m för får.
Min erfarenhet av de som ofta kallar andra för troll, skriver “mata inte trollen” etc. inte sällan är de som i själva verket trollar mest. De använder då “trollkortet” som en form av härskarteknik, dvs ett argumentationsfel. Att på lösa grunder kalla andra för troll är också en form av personangrepp.
Troll är inte heller okej. Som sagt jag hade inte velat ha ett sådant samtalsklimat i mitt vardagsrum i verkligheten.
Nu var det ingen i konversationen som blev kallad troll, detta som jag förstod det hänvisade till internettroll på sociala medier. Istället stod “får” i kontrast med “skeptiker” vilket är en definitiv gradskillnad i min mening (inte för att jag flaggade något).
Jag tänker att vardagsrumsperspektivet inte är en särskilt bra policy för denna typ av forum, det är onaturligt här. Förväntningarna borde vara att det ska vara högre i tak, så behöver moderatorerna inte hålla på med småtjafs och tidsödande tolkningar som inte är värda tiden. Bättre att se detta som t ex riksdagen, eller ett öppet diskussionscafé, där både meningsfränder och meningsmotståndare kan diskutera och debattera med gemensam utveckling som främsta mål.
…and will lead to conflict and loss of wealth…
Är väl roligt när det hettar till lite? Mer i verkligheten än på ett forum.
Det är naturligtvis inte acceptabelt att kalla en människa för “får”. Att det inte är sant är av underordnad betydelse utan det handlar istället om vad som kan uppfattas som oförskämt eller till och med kränkande.
Om någon hade påstått att hen luktar som ett “får” och det var sant så är det fortfarande inte acceptabelt. Sanningen har inte automatiskt företräde i någon typ av media, vilket kan vara värt att notera.
Nej, det stämmer inte. Det skulle exempelvis aldrig falla mig in att flagga ett inlägg trots att jag många gånger blir rejält provocerad här.
Flaggningsfunktionen används primärt av de ”goda” med de ”rätta” åsikterna.
Jag vet inte om du menar allvar med din post eller inte, men att kalla någon för ”får” är att implicit säga att denne inte är förmögen att tänka själv och blint följer någons agenda. Används flitigt av kränkta kommentarsfältsryttare som har slut på argument.
Det är väl bara en väldigt liten minoritet som tycker det är onaturligt?
De hade ju också kunnat slippa småtjafs om man slutade hålla på med småtjafs.
Om det är saklig diskussion om ekonomi - ja. Om det är pajkastning om klimatpåverkan existens eller inte - nej? ![]()
Det är ju ganska tydligt vilket diskussionsklimat man vill ha och vilka frågor man vill att forumet ska vara riktat mot. Om man verkligen vill prata om helt andra saker på ett helt annat sätt så tror jag man gör sig själv en otjänst när man hänger här och gång på gång försöker övertyga Jan att ändra regler. Man mår nog själv bättre av att välja ett annat forum - det är därför jag är här och inte på andra forum till exempel. Hade aldrig satt mig på flashback och försökt övertyga moderator om att moderera på ett annat sätt. Måste ju vara en otrolig energitjuv.
Sagt med all välmening.
Det är lugnt. Ni kan komma hem till mig istället.
Sitter du med data från forumet eller gissar du vilt?
Nej, men jag har varit här tillräckligt länge för att se vilka trådar som resulterar i att inlägg okynnesflaggas.
Det här med att flagga inlägg är trams. Hela funktionen borde tas bort.
Ok, så du gissar
Läser man följande post så låter det annorlunda:
Det är troligtvis få som uttrycker sig så illa att de flaggas medan desto fler reagerar och alla som reagerar behöver ju inte vara lättkränkta.