Nej, det där skrev jag för att fånga ditt intresse och samla på mig lite hjärtan från mina fanboys.
![]()
Den var bra. ALDRIG att jag skulle göra det! Får rysningar av bara tanken!
Däremot skulle jag uppskatta lite högre tolerans för politiska diskussioner eftersom det ofta är sådant som diskuteras i MSM och privat i olika sammanhang, och borde alltså kunna tolereras här också. Skriver man något negativt om MP så slänger sig folk som gillar MP på flaggaknappen. Tänker att man borde kunna bemöta kommentaren i sak istället.
Om det vore fråga om röstning så borde det ju gå att rösta bort en flaggning med?
Nu är det ju snarare fråga om ett veto.
Personligen klickar jag alltid på att visa dolda inlägg, jag är inte särskilt lättstött av mig, jag skulle uppskatta en funktion där man kan klicka i att flaggade inlägg inte döljs för en.
Det påkallar väl bara en moderator som sen beslutar om man var ute och cyklade?
Jo det blir ju som ett veto i praktiken. Det räcker med att en liten klick flaggar. Som att Ryssland eller Kina röstar emot något i FN:s säkerhetsråd.
Det är svårt att ignorera det så jag kan tänka mig att många blir nyfikna och tittar på flaggade inlägg. Det hade varit bra med en inställning här så att man kan välja om man vill se dem ändå eller om man är “lättkränkt” och absolut inte vill se dem. I många fall hade det nog räckt om det fåtal personer som flaggar orsakar att det döljs bara för dem och inte för andra…
Jag vet inte var gränsen går för att ett inlägg ska döljas? Ett visst antal flaggningar krävs väl? Jag kan tycka att det borde krävas ganska många, kanske 10 eller liknande, givet att det är ganska många som deltar i forumet. Annars kan det sitta en liten elit på ett fåtal personer och “hobbymoderera” via flaggningar. Sen borde man skilja på vad man flaggar för, om man anger något skäl själv eller inte.
Det, samt att inlägget markeras som dolt, vad jag förstår.
Vad jag menade var att liknelsen med röstning kanske haltade lite.
Mycket bra idé. Och jag skulle även vilja kunna söka upp just flaggade inlägg, kan finnas mycket intressant i dem, i alla fall i detta forum.
Samtalsklimatkrisen? ![]()
Tycker du det är orättvist att inlägg som pratar om ”troll” inte flaggas, men att inlägg som pratar om ”får” flaggas? Lös då situationen genom att flagga även det andra dåliga inlägget så att moderatorerna kan fixa.
Rätt lösning är inte att gnälla här och be någon annan flagga åt dig. Du har ett eget ansvar att flagga det dåliga.
Rätt lösning enligt mig är att varken flagga troll eller får, som jag skrev. Är man superlättkränkt är debatt kanske inte bästa hobbyn.
Och gud nej, jag ber ingen annan flagga åt mig. Haha.
Jag tänker att det borde finnas en vargen-kommer-funktion här: två onödiga flaggningar i rad så blockeras användaren från att flagga i ett dygn åtminstone. Längre flaggblock om användaren envisas kvar i kränkhenistanskt flaggmissbruk.
Vi kan ju alla läsa vad du skrivit ovan ![]()
Alltid spännande hur det oftast är dem som ofta blir flaggade som påstår att andra är lättkränkta. Det är på nåt lustigt sätt alltid någon annans fel 
Och en vargfunktion också kanske? När någon flaggas två gånger inom en tiominutersperiod så skjutsas vederbörande till ett vilthägn i Jämtland? ![]()
Låt @janbolmeson bestämma formen på det forum han byggt och låt våra ideella moderatorer hantera flaggor och okynnesflaggor efter bästa förmåga. Det behöver inte vara svårare tycker jag.
Fast jag har fått saker flaggade som inte ens är stöttande eller går att ta illa upp utav.
Jag har aldrig gått på personangrepp eller liknande men kanske har starka åsikter vilket jag märkt lätt flaggas i detta forum.
Det ni glömmer bort är att det finns tusentals mottagare av det ni skriver ihop på dessa forum. När ni trycker på knappen för att publicera ert senaste inlägg, kommer det i nästa sekund dyka upp hos hundratals om inte tusentals användare. Vi har alla våra egna världar och här på ett gemensamt forum kommer alla dessa att mötas. Det är där och då det uppstår väntade och oförväntade kollisioner. Dessa forum är dedikerade åt vardagsekonomi och det som gör livet värt att leva. Allting annat diskuteras bäst på andra platser. För att komplettera ämnesinriktningen vill vi också ha ett bra, framåtlutande och givande samtalsklimat.
Tillsammans utgör dessa två faktum ett utomordentligt underlag för att moderera men förhoppningsvis också förstå hur man skall uttrycka sig just på dessa forum.
Den som blir flaggad och får sina inlägg antingen dolda eller raderade bör betänka hur den uttrycker sig eller vad den uttrycker sig om. Som mina med-moderatorer har formulerat sig tidigare: andelen användare som flaggar är långt större än de som blir flaggade. Att beröva de som flaggar det bästa verktyget de har att markera ett dåligt bidrag till forumets ambition kan inte vara rätt väg att gå i min mening.
Bättre då att vi som inte flaggar åsikter vi inte håller med om också börja flagga då?
I förlängningen behöver ju ingen skriva något konträrt då. Det räcker att vi alla trycker på flagga eller gilla på Bolmessons och dig och dina ”medmoderatorers” framåtlutande och produktiva inlägg.
Indexfonder über alles!
Återigen - jag har extremt sällan (bara i typ Ryssland-fallet) modererat på åsikt. I 9 fall av 10 handlar det om HUR saker sägs, tonalitet och beteende i forumet.
Decorum i all ära men ”får” är väl inte så farligt? De som förfäktade åsikten att klimatalarmismen fått en lite väl framträdande roll fick ju utstå värre saker.
Bäää!
Fick de? Uttryck som “får” är nog mer laddade för vissa, precis som “foliehatt” är det för andra. Då kan man ju öva sig i att försöka att inte framstå som en som hela tiden kliver på andras tår. Det tänker jag är en bra övning som gör nytta i vardagen också.
Jag har haft diskussioner som denna på alla forum jag hängt på sedan jag skaffade min första hotmailadress under förra årtusendet. En del tycker att man i alla lägen får säga precis vad och hur man vill. Andra tycker inte det. Är det inte “får” och “foliehatt” så är det tillmälen baserade på kön, hudfärg, läggning eller nå’t annat. Till syvende och sist kvarstår faktum att det går att prata om även känsliga ämnen online utan att bete sig dumt mot andra.
Wow trodde aldrig att min tråd skulle spåra ur och leda till en följddiskussion här inne istället. Det är bra att klimatfrågan engagerar, även på andra hållet