Den kör jag med, har inget behov alls av att visa status med prylar eller på annat sätt. Dessutom är jag av typen som inte behöver ha någon positiv återmatning, jag har hårdare krav mot mig själv än vad andra kräver av mig oftast. När jag får beröm känns det lite obekvämt men jag tackar och uppskattar det förstås. Det gör antagligen att jag är dålig på att ge andra beröm men jag försöker ändå, gäller framförallt de som verkar lite osäkra, nyanställda etc. I den mån jag skulle behöva bekräftelse så är det inte från andra utan mot mig själv.
Jag är väl “äldre” då jag är nästan 60. Men, jag har faktiskt tänkt på exakt samma vis hela livet, det ligger nog i personligheten. Å andra sidan har jag nog alltid haft bra självförtroende och bra självkänsla, det har räckt med detta helt enkelt.
Jag växte upp i en familj med små ekonomiska medel, ensamstående mamma med låg lön, inte någon akademiker. Från första början i skolan gjorde jag mina läxor själv och har då aldrig behövt eller efterfrågat någon hjälp med sådant hemma. Är av typen “kan själv” så jag vill oftast klara allt själv och det har jag gjort inklusive civilingenjörsutbildning med högsta betyg i nästan alla ämnen, bra jobb, bra lön etc. Men jag har inte sökt “bra jobb” eller “hög lön” som status utan det har bara kommit naturligt som resultat av hur jag fungerar. Mina egna krav på att göra rätt för mig, göra ett bra jobb, inte förstöra för andra genom att slarva etc. Så någon förstärkning via “penisförlängare” som dyra bilar etc. har jag aldrig behövt och därmed har jag heller inte signalerat om sådant.
Dressman jeans för 300 och T-shirt från Ica Maxi är ungefär hur jag är klädd på jobbet. Enkelt och bekvämt. Har inga dyra kläder, intresserar mig inte. Bil har jag för att ta mig från A till B men funderar på att avveckla av miljöskäl och klara mig på kollektivt och hyrbil vid behov. Har heller inga smycken, har inte fattat grejen med detta.
Jag har aldrig känt någon stress kring sådant, vare sig när jag var ung eller idag. Jag har alltid kunnat uppskatta det jag har snarare än att vara missnöjd med det jag inte har eller känt stress över att “uppnå” eller “uppleva” något speciellt. Tänker heller aldrig i termer av att “samla på minnen”. Jag är oftast glad och nöjd i nuet och med positiva tankar inför närmaste framtiden.

du är ju bra, det du gör är ju bra mycket mer än okej, du duger finfint och du får vara med.