Gör du fortfarande justeringar? Då kanske jag kollar i en obsolete version men kolla så att du summerar ihop D60-D64 med rätt formel/celler om du vill göra en summering där… I min version så fanns en formel men den pekade på “döda celler”. Jag slänger med en bild utifall du flyttat om så cell-angivelserna inte stämmer:
Ja, håller på just nu.
Varför är antalet årsutgifter olika i datafliken och i D05 eller har jag bara snurrat till det? ![]()
Höll på och uppdatera. Nu ska det fungera. ![]()
Du har ju vridit och vänt på variabler som är skapligt stabila/förväntade över tid.
Vad tror du om förväntad löneökning?
Alltså, vad supeduperbra den här kalkylen är! ![]()
Jag älskar ju nörderi, men får öppet bekänna att jag har en mycket svår excelarksallergi. Trots det så vågade jag öppna kalkylen och fylla i mina värden utan att få stora dånedimpen. ![]()
Några reflektioner: väldigt användbart att få översik av nyckelvärden bredvid varandra på så övergripligt och lättförståeligt sätt - bonuspoäng för kommentarerna som ger en slags indikation på “hur det går” och vad man ska tänka på. Några saker som jag själv fick stor behållning av var att faktiskt systematiskt gå igenom vad min spar-% var per år och få min mellan tummen och pekfinger-uppskattning bekräftad, men också hur många % som jag faktiskt över ett års tid ökar min förmögenhet med. Pluspoäng att det också gick att nolla standardvärden kring pension för oss som är lite aviga på den fronten.
Tusen tack för fint verktyg! ![]()
Kan bara hålla med. Otroligt bra kalkylark!
Jag har fyllt i den lite snabbt men då jag har en ganska stor andel som jag löneväxlar så får jag inte till pensionsdelen. Får sätta mig ikväll och kolla igenom formlerna för att se om jag kan bygga in stöd för löneväxling ![]()
Vad kul! Tänk på att du kan mata in helt eget värde. Formlerna bara ger ett startvärde. ![]()
Säg till om du inte får rätt på det så kan jag komplettera med en instruktion för andra som också har löneväxling.
Man vill ju att formlerna fortsätter att fungera ![]()
Jag har nu fått med löneväxlingen, det var inte så svårt att få in den som en egen parameter.
Jag undrar dock om “Sparkvot (brutto, inkl. pension)” räknar rätt. Den har som beskrivning “Hur stor andel av bruttolönen, inkl. pension sparas för framtiden.” men den delar allt sparandet med C160 (dvs Netto månadsinkomster).
Ska den inte delas med summan av bruttolönen? Eller ska beskrivningen ändras till “Sparkvot (netto, inkl. pension)”?
Sen så har formlerna på R31:AN33 blivit fel. Antagligen så har du gjort några Cut&Paste och flyttat upp och ner några rader. Samma gäller R63:AN69.
Kollar och återkommer ikväll! ![]()
Lägg gärna tillbaka versionsdatum på första sidan så det blir tydligt vilket datum som är den senaste versionen och om man måste uppgradera, misstänker att det kommer bli ett antal förbättringar innan vi tröttnar….
Fixat. ![]()
Har även lagt till fler skuldfält.
Fixat nu. Delar på bruttoinkomsten. ![]()
Fixat nu också. ![]()