Fyra-hinkar-kalkylen: analysera din egen ekonomi utifrån modellen

Jamen toppen! Drog över mail igår med Google sheet-fil :+1:

En detalj - det är olämpligt att ha “Månadslön/Pension brutto” i samma fält (Data/F13), då pension inte ger nån “Pensionsavsättning” i fältet (Data/C106), som ju Månadslönen ger. Dela i två fält

1 gillning

Ett inlägg delades upp till ett nytt ämne: Hur tänka kring bevara-värdet-hinken?

Kolla gärna om det inte handlar om samma fel jag nämnde tidigare (mer specifikt med cellen AH101). Det var precis där (4.3 samt bilden D10) jag märkte det.

Jag pratar om versionen 251206 rakt ut från Patreons länk.

Hoppas att det löser sig! :wink:

Hej! Tack för ett fint event den 6 jan då vi bland annat pratade om kalkylen i fyra hinkars principen. Jag uppskattade verkligen eventet och kommer att delta även framöver. Rika tillsammans finns verkligen med mig i vardagen. Men det som ofta hindrar mig något att göra göra vissa moment fullt ut är tekniken (skäms lite att jag är så dålig) men försöker verkligen. Så nu ställer jag en otroligt dum fråga - har kopierat över själva mallen i Excel och lyckades med det MEN hur spar jag den? År in på arkiv men kan inte hitta funktionen spara närmst är att byta namn. Vad är det jag inte förstår. Tacksam för lite enkel hjälp. Vänligen Annica

Hej, min erfarenhet (se tidigare inlägg) är att det är bättre att jobba i google sheet och spara i google drive. Det blir några buggar (även om det allra mesta funkar) när man sparar ned till Excel.

Tack för återkoppling! Har delat min fil till Jan men inte hunnit få återkoppling ännu. Använder för tydlighets skull version 251206. Prövade spara en kopia och ändra såsom du skriver. Det jag dock inte förstår är att G181 är en cell utan värde? Ser fram emot återkoppling från @janbolmeson när du har möjlighet!

1 gillning

Mitt fel! Jag menade G281 och inte G181 såklart :man_facepalming:. Det ska vara AF101=G281.
Och precis på samma sätt AH101=G283 (som i ditt fall skulle kunna orsaka felet med räntor/aktier).

Jag verkar inte kunna redigera mitt tidigare inlägg och ändra till rätt siffra nu, så jag hoppas bara att ingen annan blir förvirrad pga mistaget. Tack för att du såg det!

1 gillning

Intressant och bra! En liten randanmärkning: Skuldkoten, C188, i mitt fall blir den väldigt hög pga stort kapital i företag och latent skatteskuld om jag skulle träda ut företaget, c88. Denna skuld utlöses ju först vid utdelning och den deklaration som sedan följer och finns ju inte förrän utdelningen är gjord. Det blir därför lite märkligt att ha med denna “skuld” i skuldkvotsberäkningen, varken finansinspektionen eller banken betraktar stort eget kapital med möjlighet till stor utdelning som en latent risk tror jag. Men, ingen stor sak och jag vet ju vad banken anser att min skuldkvt är

Sammanfattning

Denna text kommer att döljas

Mitt första inlägg så ber om ursäkt för otydlighet redan nu. En fundering kring inmatade värden i kalkylen och hur man ska tänka med tillgångar, investeringar, kapital som ligger i egna eller delade företag. ska man ta hänsyn till hela värdet eller det värdet man som privatperson kan få ut efter skatt? Hur delar man i så fall upp det man kan ta ut i utdelning år efter år, med övrigt kapital alternativt räkna om det så som om man skulle likvidera bolaget och ta ut allt på en gång (olika skattesatser beroende på totalbelopp)? Hur räknar man med olika nivåer av inkomster till företaget över tid som läggs på och som inte kan tas ut i lågbeskattad utdelning direkt. Hur har ni med eget AB gjort era kalkyler?