Alltså… jag förstår inte att ingen skriver något om sannolikheter i den här frågan. Så fort du ska försöka förutse framtiden så måste du inse att det handlar om sannolikheter. Du kan använda dig av en rad olika faktorer för att försöka analysera sannolikheten för t ex en större börsnedgång. Exempelvis finns det statistik som visar hur sannolikt det är med en börskrasch inom sex månader om P/E-talet på Dow Jones går över en viss siffra. Det finns en mängd parametrar som helt enkelt påverkar den statistiska sannolikheten (historiskt) för en större nedgång. Att helt ignorera detta har jag svårt att förstå.
MEN. I slutändan sitter du bara där med sannolikheter. Säg att du ska bedöma sannolikheten för att Dow Jones backar 20 procent eller mer under helåret 2022. Du kan göra en jätteanalys och komma fram till att den är 50-60 procent (helt taget ur luften). Säg att du litar på att din analys och slutsatsen av denna är korrekt. Hur ska du agera då? Du sitter ju fortfarande på 40-50 procents sannolikhet att ditt scenario inte inträffar. Sannolikheten måste väl ändå vara ganska hög för att du ska sälja av?
Vad var sannolikheten för att coronanedgången på börsen skulle stanna på 30 procent? Vissa tycker säkert annorlunda, men jag skulle nog säga att sannolikheten var mindre än 50 procent. Men det var ändå så det blev. Så även om du gjort analysen rätt till 100 procent så kan du helt enkelt fatta felaktiga beslut, för att mindre sannolika utfall händer rätt ofta.
Samtidigt skulle jag nog vilja säga att det nästan inte finns någon alls som inte försöker tajma marknaden, t ex vid köp eller försäljning av aktier och fonder. Och som TS själv skriver, väldigt många skriver ju under på att man ska köpa då alla andra säljer, och tvärt om. Det är många som gärna köper in sig i dippar och många som försöker hitta sådant som är undervärderat. Det skrivs hur mycket som helst om “value”, råvaror, guld och mycket annat här på forumet, och det är svårt att tolka det på något annat sätt än att man vill “säkra upp” mot ett större börsfall. I min värld (jag är ingen ekonom), är allt det här att tajma marknaden.
Sedan gillar jag inte Messi/PSG allegorin. Det låter som att alla som köper en aktie “bettar” i en bettingpool med “galacticosanalytiker” med oändlig tillgång till information och att du är körd på förhand. Visst sugs det upp en hel del alhpa av de stora spelarna, men jag är måttligt imponerad av alla finansbolag som i snitt faktiskt misslyckas med att leverera just denna alpha till sina kunder. Många finansbolag har dessutom incitament som gör att det de vill sälja till kund inte alls är det bästa de har att komma med. Dessutom leker de ofta med andras pengar, snarare än sina egna, vilket ger ytterligare en bias. Vidare har man intervjuat många personer inom finansbranschen, och det verkar helt enkelt vara så att incitamenten att “gå ur” är väldigt svaga, även i det läge där Messi faktiskt tycker att det är dags att gå ur. Det är inget problem att ligga kvar då nästan alla andra gör det också, man hade ju fel tillsammans med den stora majoriteten. Att ha fel i minoritet, d v s att förutspå en större nedgång i den meningen att man säljer av, och om nedgången sedan inte kommer, kostar en karriär.
Sedan finns det ytterligare argument vad gäller större nedgångar och de stora spelarnas fantastiska förmåga att placera pengar… och det främsta av dessa skulle jag säga är att bubblor spricker/krascher inträffar. Om marknaden hade förmågan att förutspå bubblor/krascher så hade de inte inträffat. Det hade blivit pyspunka istället. Men. Jag skulle vilja hävda att marknaden är jättebra på att prissätta aktier/tillgångar mot varandra. Men den klarar inte av att bedöma när det helt enkelt är läge att stoppa pengarna i madrassen. De inbyggda incitamenten för att “gå ur”, även om bedömningen som ligger bakom det beslutet är korrekt, är för svaga. Alltså, lite inte på att Messi klarar av att förutse en krasch, och än mindre att han agerar på det även om han tror att det är precis just det som kommer hända.
Slutgiltigen skulle jag vilja hävda att det helt enkelt finns tillfällen i historien då allting bara verkar vara så mycket uppåt väggarna att det faktiskt, om du har på fötterna, är helt rätt att gå ur. Jag har själv gått ur med det mesta nu (har kvar ca 30 procent på börsen). Jag bedömer sannolikheten för en fortsatt nedgång som större än sannolikheten för en återhämtning mot och förbi toppen i somras. Sedan får vi se hur det går. Jag är omvärldsanalytiker med stor erfarenhet av prognoser, och gudarna ska veta att mina förutsägelser om framtiden har slagit fel förr.