Globala indexfonder tappade under år 2025 när USA-dollarn gått ner i värde i förhållande till svenska kronan som har gått starkt

Eller en kortsiktig effekt då den suddas ut, alltså inget av bestående verkan.

Värt att notera också att hur snabbt den suddas ut beror på vara. För en big mac där kostnaden till stor del beror på löner finns det lite tröghet. För el, bensin mm som prissätts momentant finns det ingen tröghet.

Det väl köpkraftsrisk som är det intressanta i så fall, vad jag får för pengarna. För om konsumtionsvalutarisken är kortsiktig, så kan ju ett land över tid bli realt dyrare eller billigare att leva i.

Ja länders kostnadsläge kan förändras men det har inte med valutan att göra. Om Sverige t.ex. ändrar momsen kommer det påverka kostnadsläget direkt.

Ja, det är lite som med fonderna noterade i olika valutor. Om jag köper en hårklippning i Sverige så skulle jag kunna betala i SEK eller EUR - samma pris, men i olika valutor. Åker jag till Finland kanske hårklippningen är dyrare, men jag kan fortfarande betala priset i SEK eller EUR. Vilken valuta jag konsumerar i spelar ingen roll, bara hur mycket jag får för pengarna.

1 gillning

Visst påverkar det om du växlar tillbaka till kronor om andra valutan har rasat.

De flesta svenskarna tar ju hem investeringen någon gång till Sverige.

Låter du pengarna stanna utomlands så är det skillnad.

Köper du för 100,000 och får tillbaka 80,000 frånsett hur investeringar har påverkat beloppet då påverkar kurserna negativt.

Att det inte har någon påverkan är helt fel

Nej. Du får mer av den andra valutan när du säljer som sen med den nya kursen växlar tillbaka till lika mycket SEK.

Faller dollarn ger varje aktie fler dollar. Så med den nya växelkursen så får du tillbaka lika mycket SEK (förutsatt att bolaget inte gått ner i faktiskt värde).

Du får inte denna påverkan p.g.a. valutan alls.

Jans artikel på ämnet går igenom detta i detalj. Jag har själv varit med och tagit fram materialet.

Du har ingen exponering mot handelsvalutan när du köper reala saker såsom aktier eller guld.

1 gillning

Skämtar du??

Köper du exempelvis dollar förr 100,000kr så fick du 10,000$

Dollarn rasar 20%

Du säljer och har då fortfarande 10,000$ men nu får du INTE 100,000 kr utan 80,000kr då valutan rasat under den tiden.

Varför skulle du få tillbaka samma belopp när den ena har tappat värde.

Du måste jobba på en bank om du bara kan räkna till din fördel hela tiden oavsett valutadiffen?:joy:

1 gillning

Absolut inte!

Nej. Rasar Dollarn 20% så får du 25% mer dollar för samma aktie om bolagets värde är oförändrat!

Så du får 25% mer dollar (12500) som växlar till 100 000 SEK.

Därför du äger en aktie/aktiefond, inte USD. Aktien/aktiefonden pris i dollar blir högre om dollarns värde går ner.

Eftersom du bara bryr dig om SEK så spelar det ingen roll att du fick fler USD. De USD var värda mindre SEK så du fick tillbaka 0% avkastning.

4 gillningar

Bara att fråga AI och de håller med mig :smiling_face_with_sunglasses:.

Finns inte en chans att du slipper valutans nedgång.

Det är som att du köpt guld för flera år sedan och inte skulle få mer tillbaka trots guldet uppgång. Lika rimligt som du/ni resonerar.

2 gillningar

Ställ frågan på annat sätt så håller AI med det jag säger.

Alla beräkningar och även citat från en vetenskaplig artikel finns i Jans artikel. Det är supertydligt. Handelvalutan är irrelevant.

Det är inte vad vi säger. Det är en halmgubbe.

2 gillningar

Att betala i Euro i Sverige kan bli extremt mycket dyrare än kronor.

En restaurang tog 370kr eller 53 Euro förra sommaren. Ren blåsning av turister.

Inte om du köper aktier. Då blir det samma (exklusive växlingsavgifter).

Ja, om du köper och håller dollar så blir det så, men inte om du omedelbart köper aktier för de dollarna.

4 gillningar

Att handlaren passar på att ta en avgift tog jag inte hänsyn till, det blir för krångligt då. Man får göra vissa antaganden så att de grundläggande principerna framgår så tydligt som möjligt, ungefär som när man försummar luftmotstånd eller friktion när man studerar fysik.

1 gillning

Det här du missar det hela. Du får nominellt 80kkr. Du måste fråga dig själv. Vad får du för dina 80kkr om du köper varor i usd. Får du varor för 10K usd då? just det.

Nu var det en klippning eller ett restaurangbesök

Det var ju ett exempel… jag förtydligade det som var relevant för det jag skrev tidigare.

Han kanske vill köpa något som inte prissätts i dollar. En köttbit från en lokal bonde. Hur långt räcker pengarna då?

1 gillning

Tycker problematiken beskrivs bra i texten om “konsumtionsvalutarisk”. Dvs, allt blir inte bättre som konsument när ens valuta stärks. Att de relativt färre SEK man har fått loss efter en aktie/fondförsäljning blivit värda mer relativt andra valutor är ju kul om man kan spenderade dem utomlands eller privatimportera varor/tjänster, men det hjälper föga när hyran i Sverige ska betalas och eventuella lån i SEK blir ju också mer värda.

2 gillningar

AI upprepar bara vad de flesta säger om detta vilket är fel, och om du formulerar om frågan håller den själv med om att den sa fel. AI är bra på mycket men inte på detta.

Hur det fungerar i verkligheten visar jag i följande inlägg med riktiga data från verkligheten: