Visst finns det fel chefer, man läser ofta hur stora delar av personalen säger upp sig, kan vara allt från kommuner där stadsarkitekter osv väljer att sluta trots att dom gillar jobbet och varit verksamma i flera år.
Problemet med dessa chefer är utbrett och svåra att reglera, oftast är det en homogen grupp som håller ihop, stöttar varandra.
Men man ska även titta på att alla som har lite bestämmande majoritet utnyttjar sina positioner , kan vara allt från dörrvakten till en som valt att sitta i en styrelse, sitter man i en styrelse så väljer man oftast vilka entreprenörer man ska ta in och vilka som får räkna på jobben.
Väljer man att jobba fackligt, så ser man sig själv som lite bättre direkt, många jobbar fram förmånliga pensionsavtal inom sin slutna fackliga organisation osv.
Man kan även läsa om det här på rikatillsammans, där man kan se att många väljer att kasta en jobbansökan direkt ifall dom tycker den har fel uppbyggnad eller en särskrivning.
Går man in på forum så bestämmer forums ägarna vad som är lämpligt skrivet, där man kan blockera/stänga av en medlem efter eget tycke.
Med andra ord så har vi det genomgående i hela systemet, där personer med bestämmande rätt gör mycket efter eget tycke och efter det egna bedömmandet.
Frågan är hur man ska komma åt problemet?
Kan även tillägga skatteverket i detta, jag upptäckte att handläggaren gjort fel när hon räkna ut min skatt, jag ringde upp henne, hon gick snabbt igenom sin uträkning, där även jag tappade fotfästet ett snabbt ögonblick, hon du får överklaga.
Jag tog reda på hur en överklagan ser ut, min svärfar satt med i nämnden, han berätta att skatteverket(handläggaren) visar hur hon har räknat inför nämnden, jag fråga direkt svärfar om han kan skatteuträkning, och svar nej, med andra ord hon kommer även lura nämnden, i vad hon tror är rätt, han rekommendera mig ringa en annan skattehandläggare, han svara hur har du fått mitt nummer? jag fick ta upp problemet med uträkningen han bad att få återkomma, han ringde sedan upp , berätta du har räkna rätt, är du helt säker? ja detta jobbar jag detta varje dag, jag har även rättat allt och betalat ut överskottet.
Varav man ska alltid vara på sin vakt och lära sig systemet, gå gärna sin egna väg.