Ingen som tipsat om finansiell rådgivare för att få så mycket ut av förmögenheten som möjligt? Med så stor summa bör det vara värt det. Med 6000kr som exempel (Småspararguiden), så behöver portföljen bara avkasta ca 0,1% mer för att man ska tjäna in kostnaden under första året. I min mening är detta högst troligt om man har en professionellt framtagen strategi (allokering mestadels), istället för att gissa sig fram. Det finns en tråd här på forumet med olika oberoende rådgivare som Jan rekommenderar, om du vill kolla närmare på det.
Lycka till!
*Edit - räknade ut punkten där det inte skulle vara värt det längre med detta exemplet (om man vill tjäna tillbaka kostnaden på ett år). Det är om du själv kan gissa dig fram till en allokering som är ± 3,3% från den optimala allokeringen, för den risk du kan ta med dina förutsättningar. Annars är rådgivare värt det (antagande: aktieavkastning 3% högre än räntor/sparkonto). Sedan har man ju såklart inte allokeringen bara ett år utan den fortsätter ge dig värde (orkar dock inte räkna ut nuvärdet nu, det vart nog med nörderi)
Du har fått många bra tips så jag tänkte påpeka att ni inte bör strunta i inflationen. Om det är “normal inflation” på 2% per år så kommer pengarna ha tappat 20% i värde efter 11 år. Dvs era 480k/år som ni börjar med kommer motsvara omkring 380k/år mot slutet när man justerar för inflation. Om ni börjar med 40k/månad så kommer ni med andra ord behöva anpassa er så att ni kan leva på det som idag är 31k/månad framåt slutet.
Det är lång tid så ni hinner såklart anpassa er längs vägen.
Intressant men ganska mycket administration för något som bara är mental bokföring. Det är väl bara att ta nuvarande saldot och dela med 480k för att se hur många år till det räcker, och ha en fast alllokering mellan ränta och aktier.
En del mental bokföring, men inte endast. Om pengarna delas upp i ”potter” blir det lätt att se vilka summor som kan bindas på räntekonton och hur länge.
Inflationen som nämndes är ett av de största hoten just nu. Med tanke på nuvarande prisökningar, är inte 40k/mån vad de var för ett år sedan. I köpkraft är det som att du hade 36k i dec 2021.
Det finns massvis av spådomar kring hur det kommer gå och som vanligt kommer dom flesta att ha fel. Historisk har det väl varit de sänts tiderna att gå i pension när det är hög inflation och rätt sannolikt med lågkonjunktur givet allt högre ränta och extrema elpriser som inte ser ut att försvinna på många år?
Ens arbete med löneökningar är väl sedd som en fantastisk hedge mot just sådana effekter?
Nja, det verkar som om det blir reallönesänkning för det stora flertalet både 2022 och 2023, så hedge mot inflation är väl sådär.
ITP2 däremot räknas upp med 10,2% vid årsskiftet.
Värre är att man tullar på kapitalet samtidigt som man utan inkomst av tjänst varken får inbetald pension eller kan ha någon sparkvot.
Du har såklart rätt. Men förutsättningarna dikterar lite. Vi tänker att “det kan bli jobb” men inte spikat och det måste av olika anledningar bli “bonus” s.a.s. Blir förmodligen lite frilans.
Från 230501 tänkte vi att vi skulle börja använda pengarna. Förstår att inflationen äter upp, men att leta stabilt arbete och jobba 100% kommer inte hända. Så vad göra?
Är alternativet att köpa bostad som nu säljs med 20% rabatt? Sitta på den ett tag istället för andra investeringar eller vad? Finns det något annat sätt än att arbeta som kan skydda oss delvis?
Vi måste s.a.s investera så bra som möjligt och använda pengarna även om de tar helt slut om x antal år. Frågan är bara hur man investerar så bra som möjligt…eller så lite dåligt som möjligt med tanke på inflationen. Tror inte på att optimera givet att vi ska använda pengarna.
Vi bor utan kostnad och är helt skuldfria så det är uppsidor.
Hur länge tror du “många år” är och hur gissar du att det påverkar börsen kommande 3-5 åren?
Fattar att det är svårt att säga och att ingen egentligen vet. Men vad är känslan givet omvärldsläget?
Som sagt, det är som det är. Vi ska bara göra det så “lite dåligt” som möjligt. Hur kan man göra då?
Man blir ju väldigt intresserad I vad för typ av livssituation som ni står inför för att planera för ett sånt här scenario. Vad är det som händer om 16 år som gör att ni inte behöver några pengar då? Du behöver givetvis inte svara, men har aldrig hört om något liknande fall tidigare så vore oerhört spännande att få veta vad ni tänker hitta på då
I know. Som sagt, nu är grejen. Inte när jag är 70-80 även om jag skulle ha fler marshmallows då… Man har ju ingen aning om man har hälsa att njuta av dem då…alltså vara aktiv. inte sitta still. Det är billigt att sitta still …till det räcker pensionen.
Ha 1440k på ett 3årskonto med ränta som lönen dras från varje månad. Fyll på kontot till 1440k en gång om året från långtidskontot.
Ha ett långtidskonto. Ett ISK där jag har någon indexfond. Sälja av och föra över det som saknas till 1440k till 3årskontot en gång per år.
Om börsen skenat iväg 30% något år så tar jag ut en extra årsinkomst till 3 årskontot och gör det till 4års. På så vis har jag ett extra när detta inträffar. Rasar börsen 30% ett år tar jag inte ut nåt till 3års kontot och låter det minska med 1 år. Fyller på det till 1440k igen året efter.
Ett annat sätt att göra det på är att låta långtidskontot fylla på 3årskontot med ett nytt år varje gång det det stigit 480k över inköps ärdet.
Bra. Tror jag har landat ungefär där.
Ett års cash som används som “lön” från ett konto med fria uttag
3 år på olika räntekonton med allt från 2.05 till 3.3% beroende på tid
Resten på indexfonder. Utdelningar på fonder och tillväxt över visst belopp flyttas över till ett “extra år” med ränta.
Gott så! Kan se hur flera av oss metaforiskt sätter morgonkaffet i halsen av din kanske ”lite för fria” syn på livet, men jag har svårt att inte sympatisera med dig. Men visst vill man veta lite mer