Hur placerar man ca 10 miljoner? | Frågar åt en vän

Ser ut som en spännande samling bolag, men jag skulle tyvärr starkt avråda från att investera i enskilda aktier givet att man:

1. Inte har kompetens, kunskap och erfarenhet av de aktuella bolagen (på nivån att man 1) kan hitta fel i analyserna av bolagen hos professionella analytiker och 2) förstår varför andra inte köper bolaget. T.ex. är det flera av mina vänner inom fastighetsbranschen som fortfarande inte rör SBB med tång.)

2. Särskilt vanskligt är det att plocka på sig någon annans portfölj där det inte finns någon motivering till bolagen och man vet inte heller när de plockas bort från listan.

3. Man behöver dessutom vara väldigt emotionellt grundad eftersom att äga enskilda aktier kan vara väldigt volatilt.

I princip det enda man kan “kopiera” från någon annan är en global indexfond / fondrobot-strategi då det köper alla bolag. Men även det är vanskligt då man behöver ta hänsyn till faktorer såsom mål, sparhorisont, risktolerans, ekonomisk möjlighet vid sidan.

4 gillningar

Har man 10 miljoner att investera tycker jag det är tjänstefel att inte rekommendera mer diversifiering än en global indexfond eller fondrobot (aktier/räntor) å ännu värre ENDAST enskilda aktier - det finns många andra tillgångar.

Fysiska ädelmetaller, metaller, fastigheter (nåja), jordbruk, krypto, vin - ja bara fantasin sätter gränserna vad man kan investera i för att sprida sina risker…

2 gillningar

Det räcker att läsa kvartalsrapporterna för att få en bra bild av bolagen. Mer behövs egentligen inte. Erik Selin läser bara kvartalsrapporterna och ignorerar helt media. Enligt Buffet behövs ingen särskild kompetens alls mer än att kunna läsa och dra enkla slutsatser. Snacket om att det behövs ”särskild kompetens” är bara blaj.

Vad gäller SBB så mer än dubblade de kassaflödet Q1 i år jämfört med samma kvartal FÅ. Hyresintäkterna är inflationssäkrade och kunderna skattefinansierade. PE är lågt och DA nu över 4 %. Dessutom ger månatlig utdelning bra likviditet. En annan sak är de gigantiska insynsköpen sista tiden. En bra värdemätare.
Det finns absolut saker att kritisera socialdemokraternas utförsäljning av allmännyttan och att de berikar sig själva. Men svenska folket verkar immuna för kritik gällande S, i opinionsmätningarna stiger de mot nya rekord.

1 gillning

Välkommen till forumet @Jorgen_Johansson. :blush:

Jag tror vi bara får vara överens om att vara oöverens. Lyssnar på man på Buffett, läser hans brev så ser man att det finns enormt mycket särskild kompetens tillsammans med väldigt mycket emotionell kompetens - som att vänta i 60 år på att köpa ett bolag till rätt pris.

Har inte så mycket åsikt om aktien, är inte insatt på nivån att jag kan argumentera för eller emot. Däremot har jag pratat med flera av mina vänner som har kombinationen fastighetsägare + investerare och få av dem har rekommenderat köp av SBB i dagsläget. Självklart kan de ha fel (uppenbarligen tyckte ju marknaden det) - men jag tänker att det är en diskussion för denna tråd:

1 gillning

Plus Allabolag Sverige index 100% :grin::+1:. 100 ggr tryggare än rena Svenska aktier :grin::+1:

Man investerar pengarna i en allvädersportölj.

2 gillningar

Skulle springa så långt jag kunde om jag gick till en finansiell rådgivare som ville att jag skulle investera i dessa produkter. Sorry

2 gillningar

Svårt att hitta rådgivare som rek detta upplägget :joy::+1:.

Jag håller med @anon78057549. Med 10 MSEK är man långt ifrån att börja jobba med så olika former av tillgångar som jag ser det.

Hade en rådgivare dragit upp vin, krypto, konst eller i viss mån jordbruk om jag hade ett placeringsbart kapital på 10 MSEK. Då hade jag försökt avsluta mötet direkt och inte svarat nästa gång jag blivit uppringd.

2 gillningar

Det va mer för att visa på hur mycket mer det finns än aktier och fonder… @Aether allväders portfölj är ett bättre förslag tycker jag… Tycker 10 miljoner är viktigare att behålla än att utöka - men det är ju upp till var å en att definiera sin riskaptit…

2 gillningar

Då finnns det högränte konto med mindre risk och säkert hos 10 olika banker. :+1:

Jag står fast vid vad jag sa. Samt det jag skrev ursprungligen:

De tillgångsslagen är likvida varianter som man kan bygga upp en allvädersportfölj om man vill med.

De saker du nämnde anser jag man inte ska ta i med tång om man har 10 MSEK att investera.

Jag har inte läst alla inlägg men om 10 milj kom över mig en vacker dag skulle jag köpa en sommarstuga (eller tomt med byggrätt) på absolut bästa läge. Utbudet av sådana kommer alltid att vara begränsat av lätt insedda skäl. På 10 års sikt tror jag att det blir en strålande affär. Under tiden kan man ju njuta av det själv.

Resten, om det blir något över skulle jag sätta i en global bred indexfond eller några svenska investmentbolag om jag föredrar passivitet. Roligare och kanske bättre att vara aktiv och placera i fler alternativ, typ de mest omsatta svenska bolagen.

Guld, krypro, råvaror och liknande skulle jag undvika.

5 gillningar

Tack för alla svar! Man kan ju lugnt säga att det finns olika åsikter.

Personligen är jag inte lika intresserad av “åsikter” som jag är av uppbackade argument. Dvs typ “denna metoden har visat sig fungera oftare än x och y metoder”.

Undrar dock, I dessa tider, varför man ev. INTE skulle investera i guld, som vissa menar på här. Min egna, fjuttiga portfölj hos Lysa har ju gått ned sedan jag startade den i för ca ett halvår sedan. Kommer givetvis att fortsätta sätta in en ynklig slant varje månad och om jag mot förmodan skulle få en större mängd pengar hade jag satt in dem med.

Men - varför skulle man inte lägga x tusen kronor på lite guld? Och därutöver kanske tom ha en mängd sedlar hemma (detta handlar mer om krisberedskap att göra).

1 gillning

Är i ungefär samma situation just nu och även om jag har hållit på med investeringar i många år så är jag villrådig. Trots att jag vet att jag förlorar köpkraft p g a inflationen så håller jag tillbaka.
Har provat olika rådgivare de senaste 20 åren men gav dem “sparken” då jag lyckats bättre utan dem.
Det är omöjligt att ge din bekant några råd annat än att hen bör försöka lära sig så mycket som möjligt innan hen investerar ett enda öre och att det finns massor av usla investeringsprodukter.

Sålde av mycket aktier och index fonder i början av året och i ligger just nu investerad i följande medan jag väntar:

1. Cash i tre olika valutor.
  2. Amerikanska statsobligationer.
  3. P2P lån med 110% säkerhet.
  4. Fysiskt guld (förvarat utanför banksystemet).

Vill du berätta lite mer om hur man investerar P2P lån med 110% säkerhet?

Det finns precious metal vaults utomlands där investerare förvarar fysiskt guld. Om de behöver cash men inte vill sälja sitt guld så lånar de pengar med sitt guld som säkerhet till 150%. Om priset på deras guld går under 110% så säljs guldet automatiskt för att garantera att långivaren får tillbaka sina utlånade pengar + ränta. (Ungefär som “trading on margin”). Normala summor som lånas ut är USD eller EURO 10.000 - 200.000. Lånen löper på 1-24 månader med räntor mellan 3-6%. Googla!

För några år sedan var det fler som ville låna på P2P med guld som säkerhet än det fanns personer villiga att låna ut men nu är det tvärsom, vilket betyder att det finns för mycket likviditet tillgängligt. Det är just det som centralbankerna försöker åtgärda genom höjda räntor och QT.

Tack för snabbt svar @Aktiegubben. Jättreintressant, visste inte att möjligheten finns… Har du några rekommendationer på företag som jobbar med P2P lån?

Vill inte rekommendera ifall något går snett.
Deras main business är försäljning och försäkrad lagring av fysiska ädelmetaller i valv, P2P lån är en sidobusiness för deras kunder. De har lite olika regler beroende på var du är medborgare, bosatt, betalar skatt etc. Möjliga länder borde vara UK, Switzerland, Singapore, Canada och USA.
Googla för att finna om något passar dig och om de accepterar dig och det bankkonto du ansluter.

En fråga med 1000 svar, hur länge ska pengarna marinera är väl den mest relevanta frågan.

Mindre än 1 år? Låt dem vara
Mer än 3 år? 1000 svar.