Sitter på ca 5 miljoner i kapital, nu ligger ungefär 1,5 miljoner i aktier/fonder och
3,5 miljoner på fasträntekonton och i en traditionell försäkring/kapitalförsäkring hos SEB.
Är 50+ och har funderat lite grann på att göra en FIRE då jag lever väldigt billigt och inga lån (fasta kostnader ca 10 000 kr/mån).
Men ibland kan jag tycka att jag är lite väl defensiv i placeringarna, kom gärna med ideer hur jag ska tänka.
Just nu kanske det inte är ett jättestort fel att utnyttja den höga korta räntan, mer eller mindre riskfritt. På lång sikt och i ett FIRE scenario kanske det blir en tuff fight mot inflationen dock.
Härligt med så låga kostnader! det låter ju jättebra.
Många här gillar att tänka i termer av 4% regeln som förutsätter 50% i aktier diversifierat. Med stora förenklingar motsvarar det 3 MSEK i “investerad portfölj”, och uttag på 10 kSEK per månad i 30 år så det låter som att du har en valmöjlighet att köra FIRE redan nu
Grattis till en fin ekonomisk situation och välkommen till forumet!
Jag skulle rekommendera att ta möte med antingen de två finansiella rådgivarna @Anonym eller @RicardNylund för att diskutera hur du ska placera. Samt @Monica för att planera pensionsuttaget optimalt. Kontaktuppgifter hittar du här:
Om du vill leka lite så kan jag även rekommendera:
Låt oss säga att du tar ut pension vid 70, då behöver du bara täcka ca 20 år med ditt kapital. 5msek/20= drygt 20 000 i månaden.
Visst inflationen påverkar så börja med dina 10 i månaden och sen successivt öka uttagen med inflationen allt eftersom. Du har mycket goda marginaler att lyckas. Förmodligen ha pengar över. Behövs ingen rådgivare för att lösa ekvationen i din situation.
Risken att du dör i förtid är större än att du får ekonomiska problem så ta hand om hälsan och njut av dina sista 1500 veckor på jorden.
Om jag vore 50 och hade kapital på 5 miljoner hade jag placerat 3,5 miljoner i LF Global Index (kanske en del i LF USA Index), 800k i bankkonto bundet upp till 2 år, 500k bundet upp till 3 månader och 200k obundet. Allt med bästa ränta o insättningsgaranti (vanligen nischbank med gott rykte).
Som jag ser det så är det bara fonderna ovan som ger inflationsskydd.
Dvs om jag inte hade planer på bostadsköp i närtid, då får jag kanske tänka om.
Jag är i samma situation 52år. Har allt på fasträntekonto på olika bindningstider till en ränta på 4,35-5% och har 8000kr med mat inräknat i fasta utgifter och inga lån. Om tre år börjar jag ta ut tjänstepension 2500kr i månaden efter skatt livet ut och sen får jag ju vanlig pension när jag är 67år. Lämnade jobbet frivilligt när det blev uppsägningar som jag vantrivdes på för tre månader sen fast jag inte var bland dom som skulle bli uppsagd. Funderar nu på om man ska börja jobba med nåt enkelt med låg lön istället eller ligga lågt.