Hur ska vi förvalta ett 24-miljoners arv?

Sen vet vi ju väl inte heller om TS bor i Sverige? Bara då ISK är aktuellt. Finns väl inte i t ex Finland?

Absolut är det så. Men just i det här fallet tillåter jag mig att falla tillbaka i Svennebanandefaultism eftersom TS nämner kronor primärt och parentesen antyder att släktingen som lämnat klotet bodde i euroland, som t ex Finland.

Man kan investera i EUR och ISK hos

Jag ger solida råd, men jag trejdar också med hävstång.

Köp skog så mycket ni kan.

1 gillning

Men man förlorar väl ändå allt när man ska skatta senare igen. Dessutom vet man ju inte hur skattereglerna kommer att se ut i framtiden. Finns ju allt mer folk som får ont i ögonen när dom se folk som har det bra ställt. Inte helt omöjligt med betydligt högre skatter på sådant i framtiden.

Välkommen till forumet @BadaBastu och grattis till en fin ekonomisk situation. :heart:

Som @Rimma säger är det bästa ni kan göra är:

Därefter skulle jag rekommendera möte med följande finansiella rådgivare (alla tre) för att se vem kemin passar bäst med.

• Ricard Nylund på Ricap
  • Per Palmström på Evida
  • Henrik Tell på Effektiv Förmögenhetsförvaltning

Alla dessa rådgivare som varit med i podden och som jag själv - eller folk i communityn - har använt i flera år och varit mycket nöjda. Sedan skulle jag även rekommendera en träff med

• Moa Diseborn - för att hantera den emotionella sidan av den förändrade livssituationen.

Alla dessa har ni kontaktuppgifter till på denna sidan:

Sedan skulle jag säga att nedanstående också är rätt bra mellan tummen och pekfingret. MEN! som sagt använd en finansiell rådgivare (och nej, det behöver inte vara någon av ovan, men det behöver vara någon).

Det jag skulle lägga till är att använda en del av pengarna för att göra livet rikare.

10 gillningar

Även om information och tips kan vara identiska litar folk nog mer på en person man träffar face to face över en kaffe på ett kontor än konstiga användarnamn på ett internetforum.

2 gillningar

Ja, det är sant att en fysisk träff kanske ger mer lugn och förtroende för den som önskar råd. Det kan nog vara svårt att navigera bland olika råd på RT för den oerfarna.

Men frågan är väl ändå rätt intressant; vad skulle en oberoende rådgivare ge för råd som skulle överaska de erfarna på detta forum? Eller skulle rådet ändå bli lite konsensus av vad detta forum ofta kommer fram till när det gäller större summor, beroende på spartid, riskvilja och om man vill leva upp pengarna eller leva på avkastningen eller en kombination?

Det jag egentligen undrar (för egen del) är om en rådgivare skulle ge goda råd som RT inte inte har funderat på?

2 gillningar

Först och främst Grattis! :partying_face::partying_face::partying_face::partying_face::partying_face:

Om ni inte älskar era jobb säg upp er pronto:

Sedan LEV! Det är fantastiskt vad som blir möjligt! :star_struck::star_struck:

Till att börja med kan ni sätta in pengarna på 24-26 bankkonton med insättningsgaranti sedan håller jag med föregående talare om att prata med en oberoende ekonomisk rådgivare.

Tänk vilka resor ni kan åka på när det är skollov. :star_struck:

Intressant! Vad tänker ni @RicardNylund, @EvidaPer och @HenrikTell?

24m kan ju räcka till FIRE för två och det kan också räcka till en mycket snabb bil och fortsätta jobba till 65+

Behövs nog benas ut lite mer mål med livet och eventuell förändrad konsumtion innan pengarna kan placeras ”korrekt”.

Att lyssna på de senaste avsnitten 403-404 med Evida-Per kan vara ett bra första steg.

1 gillning

Jag skulle säga att se till helheten med mer information om målen med livet såväl som detaljer av ens ekonomiska situation. Typiskt detaljinformation som man inte vill delge på ett internet forum.

Även den emotionella sidan av pengar. Att hantera risk och att hantera kapitalet när det blåser. Speciellt när man plötsligt sitter med ett kapital som är 10x större än vad man själv hanterat historiskt.

Som kan komma att kosta dig miljoner i avgifter.

1 gillning

Ja, om något så gissar jag på att den genomsnittlige rådgivaren (försäljaren) ger sämre råd än vad detta forum som helhet skulle göra.

2 gillningar

Det går att ha valutakonton hos många banker/mäklare. Men kan man flytta in EUR direkt till Pareto utan att behöva växla till SEK?

Först - ha inte bråttom. Och låt inte kapitalet komma mellan er. Prata med varandra.

Sedan - utöver alla funderingar som ni säkert redan har om vad ni vill använda kapitalet till - fundera över hur ni vill att det ska tas om hand under lång tid framåt. Är ni bekväma med att ni båda, eller någon av er, tar hand om det själva - har ni tid, intresse och kunskap? Eller vill ni ta hjälp, och i så fall vilken slags hjälp? Rådgivning eller förvaltning kostar, men det kan betala sig på många sätt (utvecklar gärna i annat sammanhang).

Om ni är nyfikna på rådgivar/förvaltarspåret - prata med flera innan ni anlitar någon, utvärdera alternativ utan att stressa, marknaderna finns kvar när ni funderat klart. Det är viktigt att hitta någon ni har förtroende för och som har en investeringsfilosofi och ett arbetssätt som stämmer med era tankar, annars blir det inte bra.

5 gillningar

Precis, det kan man göra. Det är därför jag använder Pareto.

Viktigt att veta är att pengarna måste komma från en svensk bank - i mitt fall från mitt EUR-konto hos Handelsbanken.

1 gillning

Det här med sparkonton och insättningsgarantin. Finns det något stöd i historien att det verkligen varit någon poäng med att sprida ut sitt sparande på många banker med maximalt insättningsgarantin som föreslås i denna tråd? Vad är egentligen risken att sätta 20 miljoner på ett konto i säg Swedbank eller Handelsbanken. Om dessa storbanker går under så misstänker jag att samhället och landet Sverige i stort har betydligt större problem än att jag förlorar 20 miljoner kronor.

Sedan verkar många rörande överens att om summan är så stor som 26 miljoner så bör man ta hjälp. Men var går gränsen då summan blir så pass stor. Skulle ni givet samma råd om det var 10 miljoner?

4 gillningar

Till en bred publik blir det tyvärr ofta ganska enkelspårigt. Det är framförallt på individnivå vi bidrar. De livshändelser som du ställs inför för första gången har vi genomgått otaliga gånger.

Det vi har är kunskapen men framförallt många års erfarenhet av att planera och sedan följa den plan man sätter upp. Att balansera spararens eventuella emotionella påverkan i situationer med ett rationellt ekonomiskt synsättet är viktigt. Jag förespråkar mycket att kapital ska gör nytta/ge glädje i livet. Med andra ord att de finansiella verkligheten och målen samspelar med spararens livsmål.

Det en rådgivare ger är hjälpen att ställa frågorna och ta rätt beslut så man sätter upp en plan som känns bra och sedan följer planen.

Sammanfattningsvis så bidrar rådgivarens erfarenhet, av att ha gått igenom hundratals/tusentals ekonomier och dess beslut, till att spararens kapital ska bidra till att uppfylla spararens önskemål i livet.

4 gillningar