Inför bästa fonderna 2026 | Vilka aktiefonder tycker vi i communityn är bäst?

Tänker mer såhär:

Bredd

Fondernas bredd bedöms inom sin kategori. Global jämförs med global, Sverige med Sverige och EM med EM. En femma är då den fond som speglar sin marknad mest representativt. För sverigedelen skulle Plus allabolag få 5, då den äger svenska marknaden helt utan exkludering.

Avgift

Samma princip här. Man jämför avgiften mot fonder i samma kategori.

Enkelhet

Nej, tex Xact Högutdelare hade fått låg poäng i denna kategori. Svårare att handla och månadsspara i än vanlig fond då det är en ETF, väldigt tveksamt både teoretisk och empiriskt varför man ska övervikta högutdelande bolag, följer ett index vars metodik inte är transparent och underleverantören delar inte med sig av fonddata för att möjliggöra regressionstester.

Även aktiva fonder skulle fått lägre poäng.

Ja alla globalfonder har någon form av screening, poängen är desto mindre desto bättre.

Tänker att det är bra för en investerare att den kan förstå vad den investerar i så hög grad som möjligt, för att klara av att hålla den över lång tid. Ok det även är möjligt att automatisera med månadssparande och så lite underhåll som möjligt så är det också fördelaktigt. Den här kategorin skulle jag kanske påstå är viktigare än både avgift och bredd för ett långsiktigt lyckosamt sparande.

1 gillning

Jag som följer majoriteten av förslagen här som min grund filosofi: bredare = bättre. Sparhorisont är 30 år och målet är att boosta min pension med minst 10k i månaden (4%uttag) (kan kalla det en lätt FIRE-esq😅).

Något jag hade önskat i listan är när man pratar bredd inom sin kategori är att givetvis ha poäng ställning men också en liten kort kommentar så läsaren förstår t ex att DNB får 5 jmfrt med Avanza pga flera innehav etc men även antalet innehav när listan slutförs. Samt kanske vilken screening fonden gör.

Att säga DNB har flera innehav än LF och LF har flera innehav än Avanza Global ger ju en indikation men man förstår kanske inte varför/hur.

Sen pratas det om ca 10% Plus Sverige Allabolag men samtidigt pratas det om home bias, det blir lite förvirrande för en läsare.

Utöver det kan man förtydliga hur en ETF fungerar jämfört med en fond med avgift, spread etc och konsekvenser/skillnader mellan dessa. Tydlighet hjälper läsaren förstår. Läste att någon skrev om att det 5 år innan man kan se sin investering i en ETF, stämmer det? (Sånt kanske går att förtydliga med risk)

Tack för intressant läsning, ni är grymma :heart_eyes:

Att marknadsvikt ger den bästa riskjusterade avkastningen har ganska mycket bevis bakom sig, ja.

Det gäller att prata om samma sak när man säger marknadsviktat. Så här förstår jag det, och då stämmer det att 100% marknadsvikt är bäst*. Men jag kan ha fel:

Grundförutsättning i teorin (CAPM): Man förutsätter att högre risk (i princip volatilitet) ger högre avkastning.

Utökning av CAPM, 3/5-faktor-modellen: Den avkastning man får över riskfri ränta när man äger hela aktiemarknaden marknadsviktat, inklusive småbolag osv, dvs ALLT, förklaras endast till ca 70% av det enkla sambandet “risk = avkastning”.

Det verkar som att ytterligare faktorer, ex småbolag och värde, spelar en avvikande roll i förhållande till sin market cap. Tar man med dessa, där “rätt” vikter endast kan härledas historiskt, och finns på global och regional nivå, så får man en bättre förståelse av var den totala överavkastningen kommer ifrån.

Historiskt har det varit att ex småbolag har spelat en större roll i sambandet.

*Bäst på så sätt att man får hela marknadens överavkastning, samtidigt som man inte gör ett aktivt bet på något som har gått bäst historiskt (såvida man inte medvetet vill höja sin risk och potentiella avkastning).

Håller med dig och @Melwa om att denna seglat till topps när de bogstavligen halverade förvaltningsavgiften:

Besynnerligt nog finns denna inte på Nordnet :upside_down_face:

(jag frågade dem nyss varför?! och fick denna nyvakna respons “Tack för ditt meddelande och för ditt tips.

Jag tar gärna vidare detta till mina kollegor som sitter med våra fonder som ett förslag på hur vi kan utöka vårt fondsortiment.”

Alltså jag gillar ju Nordnet annars men detta var tämligen otroligt tycker jag…:thinking:

Jag gav dem länk, ISIN och det hela: Global Passiv | Nordea Funds
med ISIN-kod FI4000046685 , Nordea Global Passive A growth SEK

3 gillningar

Spiltan Global Investmentbolag tycker jag kan få max 10 % av portföljen. Bra trackrecord och bra förvaltare, ok avgift.

1 gillning

Fondchef på Nordnet

4 gillningar

Grävde ner globala börshandlade fonder för något år sedan och gjorde en sammanställning som kanske fortfarande kan glädja någon. Se tabellen i början på den här tråden:

1 gillning

Det har du inga bevis för.

Välskötta kvalitetsbolag (är bättre att äga än dåligt skötta och det) är en faktor som i det långa loppet vetenskapligt visat sig ge en högre avkastning.

Investmentbolagens affärsmodell är att leta reda på bolag med potential och sedan förbättra deras kvalitet så de kan säljas dyrare.

Det är ju så med faktorinvesteringar, att även fast de vetenskapligt är bevisade faktorer så kan det i långa perioder vara andra saker som går bättre.

Faktorerna värde och kvalitet har börjat gå bättre igen men hade 10 dåliga år.

Faktorn småbolag har i många år gått dåligt, men bör (om det är en verklig faktor) åter igen börja överprestera i framtiden.

Jag tror mer på värdefaktorn och kvalitetsfaktorn än jag tror på småbolagsfaktorn.

Bra!

Jag har ett par gånger efterfrågat fonder i Nordnets utbud och fått liknande meddelanden och efter några månader har jag upptäckt att de kommit med i utbudet.

2 gillningar

Det känns inte som om detta är så svart-vitt som ni utger det för att vara: Likaviktat index istället för marknadsviktat | Bättre, sämre eller bara annorlunda?

Det som blir knepigt här är hur kriterierna ska se ut för att ge en fond mindre än 5? Vad är kriterierna för 4 och 4,5?

Denna är nog den lättaste att kategorisera eftersom det är en ren siffra. Fortfarande är frågan hur mycket avgift motsvarar en säkning med 0,5 på skalan?

Kan du försöka ge några exempel här så jag förstår varför detta gör det enklare att hålla under lång tid? Om du jämför följande fonder (globalfonderna med lägst avgift på Avanza), vilket värde på “enkelhet” skulle du ge var och en av dem:

Dnb Global Indeks, Avanza Global, Nordea Global Passive A growth SEK, DNB Klima Indeks S, Länsförsäkringar Global Index

Ok, ger ett konkret exempel från verkligheten.

Så här ser top 10 innehaven ut i en marknadsviktad global fond respektive en hårt ESG screenad global fond:

Har nog läst minst 10 inlägg senaste månaden här på RT där användare/investerare börjat tvivla på koncentrationsproblem mot MAG7 bolag generellt, och Avanza globals ESG index gör det ännu svårare att hålla strategin. Risken är stor att många säljer byter den nu pga av mental svårighet att hålla i.

6 gillningar

Vet inte exakt vilket argument du vill ha fram med den tråden, det känns som att likaviktat är ett lite krystat och godtyckligt specialfall där en effekt är att man kraftigt överviktar mindre bolag, vilket historiskt har varit lyckat på lång sikt. Vi har inte heller sagt vad vi menar med “bäst”, för mig betyder det riskjusterad avkastning enligt följande resonemang:

• För att ta del av marknadsavkastningen så måste du utsätta dig för marknadsrisken, vilket du gör genom att äga hela marknaden enligt marknadsvikt = högst riskjusterad avkastning

• Det är mer riskabelt att äga små bolag, och enligt resonemanget att investerare vill ha mer betalt för att ta mer risk så har små (värde)bolag historiskt gett högre avkastning på lång sikt

• Enligt Fama-French: små värdebolag (bland andra faktorer) har bidragit mer till marknadsavkastningen – “dragit ett tyngre lass”. Vilket innebär att:

– Utesluter du småbolag så sänker du din risk men går du miste om oproportionellt mycket förväntad avkastning

– Överviktar du småbolag så höjer du din risk samtidigt som du höjer den förväntade avkastningen oproportionellt mycket

Osäker på hur den riskjusterade avkastningen påverkas i de två sista fallen, men vill tro att den sänks, ev. lite mindre i sista.

2 gillningar

Jag undrar lite varför det är så? Är man investerad på börsen så ska man räkna med att börsen kan dippa 50% i närtid, alltid. Det händer med jämna mellanrum.

Tech och AI sektorn står väl för cirka 30-40% idag? Skulle alla dessa bolag totalt krascha och gå i konkurs, så skulle hela världsmarknaden påverkas. Kanske inte så mycket av förlusten av AI, men gissar att 99% av världens börsnoterade bolag använder techföretagens produkter och tjänster.

Hur skulle era jobb och er vardag se ut utan Microsoft, Apple, Google, Epost, Molntjänster, fungerande smartphones, utan sociala mediers annonskanaler, osv, osv?

Jag tror att vissa företag satsar för hårt på AI, men tror också vissa satsar för lite. Tror fördelarna inom teknik, utveckling, medicin och tech är stora.

Men gissar att största summorna satsas på hur vi kunder kan manipuleras att konsumera mer saker och digitala tjänster, som vi egentligen inte behöver. Vilket jag tror lär komma med en motreaktion.

Folk kommer undvika sociala medier och plattformar som saknar AI-filter, många kommer vilja ha telefoner utan de flesta appar, det kommer bli en högre efterfrågan på mänskligt skapade texter, bilder, konst och musik.

Men det lär nog ta ett par år.

Men visst kan techsektorn krascha, men hur det kommer se ut och när vet ingen och som vanligt lär det komma uppgångar även efteråt.

Eller så kommer en annan färgad svan och kraschar börsen, precis som det brukar vara.

1 gillning

Poängen är att allt som avviker från marknadsvikt är svårare att hålla och förstå. Det är jobbigt i dom perioder man underpresterar marknaden och ställer till problem för väldigt många investerare, oavsett om man fonden viktat mot ESG, riskfaktorer, utdelande bolag, teman osv. Vill mena att ju närmare man kan ligga marknadens koncensus desto mindre kan hjärnspöken ställa till det för ens långsiktiga strategi.

3 gillningar

Håller med, i teorin. Men i praktiken så verkar många störas av just dagens brus, oavsett om man har en bra portfölj eller inte.

Det är synd, för just långsiktighet och att köra på som vanligt är nycklarna till att lyckas med sitt sparande. Men många verkar tvivla oavsett och letar efter sätt att minska sin risk och öka sin avkastning. När de ofta redan har svaren på dessa frågor.

Det är väl den klassiska: läsa - förstå - begripa. Ungefär som när människor man pratar med säger att de är beredda att ta högre risk i sina investeringar, för det ger mer avkastning. Att högre risk kan innebära större förluster existerar inte i deras huvuden. På samma sätt tror i alla fall jag att när många säger att de förstår att börsen kan dippa 50%, så övertygar de sig själva om att det är ett worst case scenario som endast existerar i teorin och inte kommer att inträffa.

Jag är övertygad om att väldigt få svenskar med investeringar på börsen på riktigt har förstått att en 50% dipp i praktiken kan inträffa. :sweat_smile:

5 gillningar

Det förklarar dock varför många säljer billigt och köper dyrt och inte slår en global indexfond i avkastning. :see_no_evil_monkey:

Det är därför RT är viktigt, så trenden kan vändas. :blush:

1 gillning

Jag har den och EM, som utgör 20% av min portfölj.

Ville bara förtydliga/fråga, visst pratar ni inte om börsen i stort, utan endast aktier eller aktiefonder?