Jag har börjat tillämpa min tolkning av PellePennans metodik på ett av mina konton. Jag hade där 20 olika fonder med en hyfsat jämn fördelning på det allokerade kapitalet. Portföljen är rätt ny och jag hade egentligen ingen riktig strategi men hade valt de 20 fonderna hyfsat omsorgsfullt.
Igår tog jag in två nya fonder baserat på vad som såg ut att ha gått bäst senaste månaden. Sen tog jag 50 % av vad som låg placerat i de två respektive sämst presterande fonderna och lade in det i de två nya.
Hade tänkt göra på detta vis kanske en gång i veckan men försöka begränsa antalet totala fonder till 25 eller något sådant.
Jag vet såklart inte men bara fått känslan av att Pellepennan kör med färre fonder än 20-25. Kanske bara en 5-6 för att koncentrera portföljen och få den avkastningen. Även att det är ok att vara utanför marknaden om inte stark trend identifieras efter en försäljning. Jag tänker att det kan vara svårt att hitta 20-25 starka trender annat än i överlappande fonder. Men att man då borde man ta den starkaste fonder av de överlappande (tex inom en viss branch). Om du förstår vad jag menar Hur kom du fram till att köra med så pass många fonder?
Hur gör du med de kvarvarande 50%en som du säljer av. Ligger de kvar trots bruten trend? Min tolkning av PP är att antingen ligger man kvar eller säljer av.
Skiljer sig din bild i övrigt från min bild av PP som jag skrev ovan?
Apropå de 50 % som ligger kvar:
En tanke är att köra en halvering till för att ha en ”visitkortspost” kvar att följa. Alternativt så klipper man dom helt vid andra utvärderingen om de fortfarande underpresterar.
Har bara omplacerat en gång enligt metoden än så länge. Tänkte köra en omgång till i januari.
Hej Pelle har läst om dina toppenbra strategier för fondbyten PPM och privat och som jag börjat köra efter. Tänkte bara höra om det är någon speciell veckodag som du gör fondbytena på eller lägger du dem på helgen inför nästkommande vecka? Tack
Jag beställer oftast byte så fort det gamla gått igenom men det duger gott att göra det en gång i veckan också och till helgen så att man kan göra det i lugn och ro. Jag byter bara om jag ser ett tydligt bättre alternativ än de fonder jag redan har så ibland avvaktar jag. Med flyt går det att få igenom 2 byten per vecka, enstaka veckor 3. Så i praktiken har jag 0-3 byten per vecka.
Jag hade 71 byten 2021. Att det inte var fler beror på att jag ändrade strategi några gånger under året vad gäller bytesfrekvens. Från några gånger i månaden till varje vecka och sen “så fort det går”. Men som sagt jag avvaktar också ibland. Det är lite synd att man har brytpunkt vid dygnsskiftet och vill man då ha med de senaste kursändringrna måste man vänta till en bit efter 23 på kvällen då man kanske vill gå och lägga sig. Ser man det så kanske det passar bättre att göra bytena på helgen.
Det beror lite på vilken tidsperiod man tittar på bakåt för att bedöma momentum men i princip är mina slutsatser att kunde jag byta varje dag så skulle det vara mest gynnsamt, men förstås också mycket mer arbete.
Kunna byta alltså, det är inte alltid att det finns tydliga alternativ som är bättre än de jag har och då byter jag heller inte. Jag brukar nästan alltid ha 5 fonder diversifierat i olika marknader på PPM. Byter jag ofta tenderar det då mer bli småjusteringar, typ att jag byter 1 eller 2 fonder men inte alla 5. Byter jag mer sällan typ en gång i veckan eller ännu mer sällan, blir det oftare totalbyten. Är ju rimligt att det blir så.
@Pellepennan: Jag vill bara säga att jag uppskattar att du är tillbaka och hoppas vi får höra mer om strategin med åskådliggörande exempel osv. Det är spännande läsning.
Jag kommer inte att föra någon detaljerad bok här av skäl jag angivit förut och av skäl som gjorde att jag lämnade forumet senast och som sannolikt kvarstår. Jag kommer inte diskutera detta mer här öppet. Den som vill prova själv kan förstås göra det, den som inte är intresserad kan väl hålla sig i andra trådar av respekt för de som verkligen är intresserade.
Principen är väldigt enkel, dvs det är väldigt enkelt för var och en att prova själv i valfri omfattning. Men det är antagligen inte bästa perioden att göra det just nu under pågående krig i Ukraina.
Principen:
Välj fonder efter historisk avkastning, företrädesvis kortare perioder om dagar eller veckor. Det som hände för ett år sedan eller mer har knappast bäring på en fonds framtid idag. Mina erfarenheter är att 1-2 veckors historik är mest gynnsamt för PPM och för tjänstepension med gynnsam byteshantering (varierar för olika aktörer), annars runt 1 månad i övrigt.
Välj fonder med bästa utvecklingen inom vald tidsperiod. Premiera utvecklingen senaste tiden, detta görs lättast via grafiskt urval. Dvs kombinera grovsortering via fondlistor med finsortering grafiskt.
De fonder man äger jämförs med kandidater man ser via föregående punkt och triggar alltså byten.
Ta hänsyn till diversifiering för att minska risken, dvs välj inte bara bästa rakt av utan bästa inom det antal marknader/fonder man vill äga med hänsyn till diversifiering.
Ju mer man kan, desto bättre val gör man. Jag väljer inte bara på historik utan tar även hänsyn till tidigare erfarenheter om fonders beteenden i orostider, tid för byten etc. För PPM väljer jag normalt bara fonder med kort bytestid, dvs 2-3 dagar. Då hinner jag få igenom 2-3 byten på en vecka om jag så vill.
Repetera
Resten är detaljer med mindre påverkan än huvuddragen ovan.
OBS även att framgången inte styrs av utfallet efter enskilda byten, utan av en lång serie av täta byten. Det blir alltså svårt att utvärdera metoden på enskilda byten. Hypotesen, vilken hittills inte har motbevisats, är att en lång serie täta byten baserat på färsk historik och diversifiering överträffar index och AP7 på PPM men givetvis finns inga som helst garantier. 2021 hade jag lägre standardavvikelse på avkastningen per vecka än AP7, trots att min årsavkastning var mycket högre (+55% mot +35%).
Vad gäller risk så hanterar jag den via en kombination av diversifiering i branscher och i tid, alltså kort exponeringstid och tät bevakning av marknader och fonder. Den kombon ledde alltså till lägre standardarvvikelse än AP7 trots betydligt högre avkastning. Min treårsavkastning på PPM från början av 2019 fram till idag ser ut så här. Mats Svensson fick åka med eftersom jag roar mig lite med att jämföra med hans då hans avkastning och “beteende” engagerar många. Med reservation för att hans avkastning i år kanske inte är 20% just idag utan något annat.
Jag tänker spontant att det viktigaste nog är att inte missa att följa upp aktivt. Att dra på solsemester två veckor och ignorera uppföljning kan visa sig förödande.
Klart man är sugen att testa med en liten del av kapitalet och tävla mot sig själv. Men som sagt, man måste vara aktiv och regelbunden föreställer jag mig.
Ja det är riktigt. Jag kollar fonderna varje dag med få undantag. Det innebär inte att jag ändrar på något så ofta men jag ser hur det går och försöker hänga med och förstå så gott det går också varför det utvecklas som det gör.
Är det extremt oroligt kan jag kliva av helt eller delvis. Likvid eller räntefond/likviditetsfond ingår alltid i mina “kandidater” för val. Det är svårt att träffa rätt på att kliva av/på men ibland kan det vara motiverat. Inte minst om man ska resa bort några veckor kanske.
Som parentes kan jag nämna att jag klev av helt i slutet på 2021 och klev på igen efter årsskiftet. Med facit på hand hade det varit mest gynnsamt att inte kliva på igen, inte minst med tanke på Ukraina. Men jag blev uttråkad. Jag kämpar hellre i motvind och lär mig av en sådan tidsperiod, än att dö av leda genom att vara utanför helt. Vissa hävdar att investera ska vara lika tråkigt som att titta på när färg torkar. Men det är inte jag.
Jodå det har jag funderat på och provat. Men landat i att det är enklare att köra ett schema som jag använder i privata sparandet med belåning. Det bygger på att jag separerar sälj och köp istället för att se det som ett byte i ett moment. Detta gör jag av följande skäl:
Jag vill utvärdera sälj och köp separat eftersom det kan gå ganska många dagar mellan och jag vill alltid ta beslut på färskast möjliga data.
Det förenklar hanteringen av belåningen
Schemat som körs efter varje börsdag:
Se över vilka fonder jag ev. vill sälja. De som gått sämst och jag ser att det finns bättre alternativ. I så fall, beställ sälj. I detta skede behöver jag inte ha bestämt mig för exakt vad jag vill köpa.
Se över vilket kapital jag har tillgängligt att köpa för, inklusive belåning. Här får man manuellt räkna av det kapital som redan ligger i beställning men ännu inte gått till köp. Sen får man bestämma vilken nivå av belåning man vill ha, om man vill ha “rabatt” för superlån eller motsvarande på Nordnet etc, och styra hur mycket man belånar efter detta.
Givet tillgängligt kapital att köpa för, gör en färsk utvärdering av vilka fonder jag då vill köpa, beställ köp. Det kan alltså ha gått flera dagar mellan utvärdering av sälj och utvärdering av köp om jag inte har kapital att köpa för förrän sälj gått igenom, med hänsyn till belåning.
På detta sätt kan jag hela tiden hålla mig inom en viss belåning men tänker alltså inte i termer av byten utan asynkront - vad vill jag sälja, vad vill jag köpa. Denna metod är en enkel att förstå när man provat ett tag.
I privata sparandet måste man även ta hänsyn till att man är utanför marknaden och att man får betala för valutaväxling för fonder i utländsk valuta. Jag brukar därför undvika att byta så ofta som jag gör på PPM men utvärderingen kan ske på ungefär samma sätt. Dock väger jag in mer av 1 månads historik där givet att jag byter mer sällan.
På PPM finns det (nästan*) ingen nackdel med att byta så ofta det går. Men i tjänstepension och privat sparande gör det det i varierande grad och därför tillämpar jag undvikandestrategier för att inte byta onödigt ofta.
*Enda nackdelen med att byta i onödan på PPM är att pågående byten låser upp för nya. Säg att jag byter mellan innehåll A och innehåll B i onödan, bägge innehållen ger samma avkastning kommande dagar säger vi. Men så händer något på börsen som gör att jag vill byta till något annat. Då kan jag inte det innan pågående onödiga bytet gått klart och det kan jag förlora på.
Exakt vad är riskfyllt i strategin och hur kom du fram till att den är mer riskfylld än säg en bred indexfond man ligger länge i? Anser du att AP7 Aktiefond / Såfa också är riskfylld. Jag har alltså lägre standardavvikelse än AP7 trots högre avkastning.
Man kan göra som du föreslår men då utnyttjar man ju inte utrymmet för belåning speciellt bra i perioder då man inte har byten på gång. Jag föredrar att använda mig av mitt schema som i snitt då ger ett varierande kapitalinnehav investerat och ett varierande utnyttjande av belåning. I perioder då jag inte byter kan jag ju då uttnyttja full belåning upp till vald nivå istället för bara intermittent som du får med den metoden du beskriver.
Visst blir det mer riskfyllt med belåning men harvest skrev redan riskfylld, det var det jag frågade om, inte belåningen i sig.
Ja om det är det du vill åstadkomma så fungerar det ju. Räntekostnaderna för några dagar under “byten” blir ju inte höga. Dock krävs det ett högt belåningsutrymme, och kanske högre ränta då, om du ska klara att byta samtliga fonder samtidigt. På PPM får man ju gratis kredit för att göra just detta och dessutom på ett sätt att man inte är utanför marknaden en enda börsdag.
Med min metod väljer jag att utnyttja “full” belåning i goda tider och premierar detta istället för att få igenom så många byten som möjligt under kort tid i privata sparandet. Jag har det mesta privata kapitalet på Nordnet och kan då ligga på 0.89% ränta med Portföljbelåning Plus och dessutom få igenom “byten” betydligt snabbare i snitt än på Avanza.
Jag har tolkat det som att du väljer fonder som svänger mycket för att rida på momentum. Vi pratar branschfonder och landsfonder gissar jag. Det som är riskfyllt är om det händer något när du inte hinner reagera. Just nu exempelvis så har Pensionsmyndigheten fryst Rysslandsfonder och beroende på vad som händer i omvärlden kan hela beloppet folk har inne i dessa fonder brinna inne. Detta är inget problem för traders som har börshandlade produkter och sitter fram sin börsskärm hela tiden. De kan sälja direkt om något allvarligt händer. När du köper fonder är du inte lika snabbfotad och kan fastna i en fond som kollapsar. Alltså motpartsrisk.