“simplifiera er bild av världen”
Om någonting fungerade på riktigt bra, borde det då inte krylla av fonder och liknande som investerar enligt metoden?
Hur är det som simplifiering?
“simplifiera er bild av världen”
Om någonting fungerade på riktigt bra, borde det då inte krylla av fonder och liknande som investerar enligt metoden?
Hur är det som simplifiering?
Jag skulle vilja veta vad du har i din portfölj ? Hur ser det ut? Kör du något med marknadstajmning? ![]()
Alla som använder Jans modell lekhink 10% eller mer ger sig också marknadstajmning och följer inte forskningen.
Ps. Även Jan håller på marknadstajmning med alla IPO och rena aktier och alternativa investeringar.
Inte många som följer forskningen till 100% på den här bloggen ![]()
. Inte ens jag gör det med 100 LF Global indexnära.![]()
Och alternativt, varför finns det inte bara passiva breda indexfonder? Eller rent av EN enda sådan fond som HELA VÄRLDEN använder. Övriga fonder kan ju då skrotas eftersom ingen vill ha dem? Ett plus med detta skulle då vara att denna strategi - att välja just denna enda fond - blir 100% reproducerbar eftersom man då raderar ut precis alla valmöjligheter. Det enda valen man har är om när man går in med sitt kapital och med hur mycket. Fonden skulle ju då också motsvara den våta drömmen om att enkelt kunna äga alla aktier i världen.
Alltså om indexfonder är lösningen på livets mening och allt, då borde “evolutionen” redan ha nått fram till denna enda fonden…
Det här argumentet om varför det borde krylla av fonder och liknande som investerar enligt den metoden är en form av halmdocka som ofta dras fram. Världen är helt enkelt så mycket mer komplicerad än att den leder till att det “kryllar av momentumfonder” (favorithalmdockan i detta forum) eller att det “endast finns indexfonder eller rent av en enda, superbred”, vilket var halmdockan jag hittade på för att illustrera och debunka den första halmdockan.
Jag tänker att jag bryr mig inte alls om att det inte finns en massa momentumfonder (några finns, även ETF:er). Jag behöver dem inte! Om någon sådan skulle lyckas bra så skulle den per historisk avkastning segla upp som kandidat för mina urval. Då skulle den rent av kunna ingå i min depå på en metanivå av momentum på momentum.
PPM-hajen: Får ut mer i pension än i lön texten
Man blir ju lite taggad på att testa typ momentum, gilla han pensionärens taktik som är så enkel.
Dock blir man ju lite nervös när man läser om “dumb money” och det som är bäst över tid osv är index…
Men det hade ju vart kul att ha typ 5-10 fonder och så tar man de som gått bäst under året enligt avanzas fondlista, kanske swappar en gång i månaden eller nått.
Är det för simpelt? Finns ju ganska stor chans att man bara köper dyrt och säljer billigt så att säga.
Men blir lite taggad på nått sånt i lek hinken 

Det har jag skrivit förr. Du borde veta det.
Typ globala barnportföljen samt en Lysa 90/10.
Min lekhink består av silver och råvaror. Ca 3% av kapitalet. P.g.a. dess uppgång sålde jag en del förra veckan. Av ren slump blev det precis på toppen. Lekhinken blev för stor.
Jag använder aldrig min avkastning som stöd/bevis för de påståenden jag gör. Därmed ser jag heller inget krav att vara transparent med det.
Hade jag använt mitt resultat som bevis för påståenden, då hade jag ansett mig skyldig att vara transparent med mina innehav om någon hade frågat.
Kan alla som inte är intresserade av @Pellepennan filosofi bara lämna tråden eller ska det delas ut ett ”ni vinner pris
” innan?
Det är lika störigt att läsa dessa argument om och om igen precis som den personen som va inne och spammade någon tråd för ett tag sen (kring storskogen tror jag det va)
Vad @Pellepennan beskriver är inget för min portfölj men det finns saker och aspekter som jag definitivt tycker är intressanta, utan att behöva läsa allt som tar sönder tråden å gamla inlägg hela tiden…
Alla vet att indexfonder är det trygga “mellanmjölksalternativet”. Vill man något annat måste man också göra något annat. Att läsa trådar som denna gör man för att få inspiration och uppslag till nya sätt att tänka, inte för att slicka i sig bekräftelse på att jag gör det rätta. Man får dämpa sin ängslan på andra sätt.
För mig är det helt ointressant om en påstådd utveckling är sann eller falsk. Det går ändå inte att kontrollera. Som med all annan info på nätet får man göra en egen bedömning.
Jag blir ofta både imponerad och inspirerad av det som avviker från gängse. Det är sånt som driver utvecklingen framåt. Jag vet inget om @Pellepennan som person och sanningshalten i hans påstådda utveckling med det är inte poängen. Poängen är att han visar på ett sätt att tänka som kan inspirera andra att utmana tryggheten och tänka annorlunda.
Jag läser här ibland men inte lika ofta som tidigare. Tidigare skrev jag oftare men med trådar som denna, där bekräftelse på det egna valet är viktigare än bejakande av andras idéer, fick mig att tröttna. Forumet är utmärkt för nybörjare och trygghetsälskare men inte lika givande för de som vill mer.
Spännande. Vilka innehav låg du i under 2020 för att avvika så mycket? Eller låg du i “cash” under hela dippen?
De som vill mer behöver knappast hjälp i en aktieforum. Finns ingen som kan hjälpa en investera i rena aktier eller aktiva fonder. Det är ändå något man väljer själv och tror på det.
. Skulle aldrig lita på någon aktieråd ang rena aktier och aktiva fonder. Det är ändå något man väljer bäst själv och tar eget aktivt beslut ![]()
Jag tycker tvärtom. Det är just på forum som man kan hämta inspiration och få hjälp med att komma på nya tankar.
Jag litar inte heller på tips och råd men de kan ge anledning till att undersöka vidare på egen hand. Men det är ju mina pengar och mina beslut och jag har själv allt ansvar för alla konsekvenser. Därför ska man alltid göra en egen bedömning men inte förkasta något innan dess.
Det finns så mycket saker att investera i på börsen då behövs det knappast någon inspiration. Spela på börsen kan vem som helst göra. Det klarar man av själv. Då ingen vet ser i framtiden hur aktien eller aktiva fonder kommer utväcklas är det knappast lönt lyssna på någon som inte ens vet bättre själv. ![]()
![]()
Det är ju skönt för dig att inte behöva inspiration. Men alla är ju inte nöjda med där de står utan vill vidare, oavsett hur duktiga de är.
Enligt min mening ska man inte lyssna på andra för att göra likadant själv utan för att få igång sin egen tankeverksamhet. Att man till slut ändå kan komma att göra likadant kan hända men då har det i alla fall passerat ditt personliga filter.
Kontrollera går väl? Visar man sin avkastning samt hur och vad man köpt så är det ju bara att kolla upp.
Sen är väl avkastningen väldigt intressant om man har en strategi som ska slå index.
Blir konstigt att säga att det spelar ingen roll om det är sant om du har en strategi som är tänkt att slå index. Om det inte är en strategi som man bara vill testa och utfallet inte har någon betydelse.
Ja, det stämmer.
Pellepennans grej är snarlikt en typ av “MOM+AGG” men med en väldigt stor och betydande skillnad i att det sker subjektiva bedömningar för vad som väljs varpå metoden ej är replikerbar precis som Pelle också skriver.
Man får givetvis göra som man vill osv, men …
Jag är inte för att väga in subjektiva bedömningar på så vis som beskrivs då detta gör allt så oerhört svårt vid de tillfällen man absolut inte vill att det ska vara svårt. Sådant är betydligt enklare när det mesta trendar på uppåt, men är också ett case där man då inte riktigt har något behov av ett tydligt regelbaserat system.
Detta då inte när man sitter och handlar med tusenlappar utan när man sparat och gnetat på i över 10 år och då har detta som likvider vid handeln … Risken blir tyvärr skyhög att man faller i den klassiska fällan att paniksälja på bottnarna och sedan blir mentalt blockad från att gå in igen på väldigt lång tid, så lång tid att all uppsida som kan ha kommit att skapas kan komma att grusas helt.
Den här typen av system (strategier) är, som jag skrivit tidigare, väldigt svåra att rekommendera då det krävs så väldigt mycket erfarenhet för att kunna stå ut med att inte följa marknaden. Risken blir också något skyhög för att de flesta inte klarar det varpå de flesta då på lång sikt förmodligen istället skulle tjäna mer på att sitta med t ex en Golden Butterfly eller liknande.
Det finns annars gott om publicerade studier på området för den som önskar söka efter sådant. Exempel är bland annat Meb Faber’s TAA, GTAA AGG samt bland annat Kellers varianter som man enkelt kan hitta på:
Detta då utöver de saker jag skrivit om i ämnet och som i betydligt större mån har som mål att förenkla de ganska enkla koncepten som finns och har ett större fokus på att göra det praktiskt tillämpbart för den svenska marknaden.
Mjäaäe,
indexfonder är inte någon mysig resa alltid. Det är något av en myt som prånglats på i en allt högre takt de senaste 10 åren tyvärr.
Jag skulle rentav påstå att det är en avancerad strategi att “hålla index”. Inte på så vis att det är svårt att implementera utan på så vis att det är svårt att följa om/när det blåser snålt 24 månader på raken vilket inträffar lite då och då. Den svåraste parametern där är att det är att hålla som gäller då en sådan typ av strategi inte har någon typ av exit då en sådan strategi helt vilar på att index på sikt går mer upp än ned.
Det fungerar fint när det mesta går bra men att hålla t ex ryskt index är förmodligen något mentalt påfrestande just nu kan man tänka sig. “Indexföljarna” brukar dock kufiskt nog följa trender inom vad som hålls varpå exemplet med Ryssland inte inträffat för de flesta. En riktig indexföljare, någon som på riktigt strävar efter att följa hela marknaden, skulle givetvis inte subjektivt välja bort delar av marknaden.
Den gamla 60/40 och idéer sprunga ur det (RT-portföljen, Golden Butterfly etc) är ett bättre benchmark på något som är mer trevligt och enklare att hålla. Det är därför som många specifikt väljer just en 60/40 som en benchmark och inte t ex globalt index. En 60/40 speglar något bättre vad folk också klarar av att stå ut med menar jag och många andra.
Påstådd utveckling går såklart att kontrollera om den som skriver delar med sig av det eller har en metod som är replikerbar. Jag har t ex skrivit om alla byten varje månad (inte orkat skriva 2 gånger) under flera års tid och folk har givetvis kontrollerat det vilket naturligtvis är klokt då nästan allt som skrivs om finans är att betrakta som ren skit till motsatsen är bevisad.
PPM-hajens metod är väl fungerande i många fall men har en del brister, de allvarligaste:
Oaktat detta, som det sett ut i år då bästa fonderna varit fonder i olja, naturgas, mineraler, latinamerika etc så hade PPM-hajens strategi ändå funkat bra, givet att man då inte råkat ha Rysslandfond när det small till och värdet kanske blir noll. Bästa fonderna på PPM i år:
Jag bedömer att med PPM-hajens metod, med alltför stora risker, hade man idag haft runt +20-30% sedan årsskiftet, i paritet med Mats Svensson som också tar mycket stora risker med sitt sätt att investera.
Är det inte precis vad de olika portföljerna här resulterar i?
Att man kompletterar med EM till marknadsvikt när det saknas?
Sen skulle jag nog vilja påstå att 60/40, RT/PP, Golden butterfly o.s.v. givet att man väljer marknadsviktade index inom tillgångsslagen är index strategier det med.
Avkastningen är väldigt intressant men du kan inte lita på siffror du får på nätet utan får göra en rimlighetsbedömning själv. Det är dina pengar det handlar om och om du månar om dem får du tänka till själv.
Du vill ha ett färdigt recept på framgång på börsen men det lär du inte få. Det är inte så enkelt. Man måste göra grovjobbet själv om man vill annat än att följa index.
Innan coronan slog till låg jag bättre än index. Jag följde utveckligen i världen noga och räknade med en “krasch” så jag låg i beredskapsläge. Jag gick ur helt efter någon vecka på “dippen” men tjänade nog 20% avkastning i alla fall på kort sikt. Jag låg tungt i fastighetsfonder, hade flera miljoner totalt i just fastighetsfonder. Mina erfarenheter är att när det barkar nedåt så är det just de fonderna som går bäst uppåt som går snabbast nedåt så det gäller att vara aktiv.
När allt har negativt momentum så är valet att gå ur enligt metoden, att ligga likvid eller räntefond ger då ett bättre momentum än ett negativt. Dock vill jag inte trigga för fort så jag var inte bland de första som drog mig ur.
I takt med att nya och positiva momentum bildades så gick jag in igen. Det var först läkemedel/hälsa som trendade och även volatilitetsfond och guldfonder. Ny energi typ Handelsbanken Hållbar Energi tog snart över. Jag gick ur även vid andra vågen men det var inte lika lyckosamt, jag tappade runt 5% på den manövern. Men på årsbasis gick det ju ändå bra, +35% på PPM mot +4,5% för AP7. Hade jag haft 100% Handelsbanken Hållbar Energi hela året hade jag haft +100% men det ser man ju inte förrän efteråt. Momentummetoder är ingen spåkula på längre sikt, bara på kortare sikt.
Jag bedömer att med PPM-hajens metod, med alltför stora risker, hade man idag haft runt +20-30% sedan årsskiftet, i paritet med Mats Svensson som också tar mycket stora risker med sitt sätt att investera.
Men är risken så stor egentligen? Om du lyckas hålla dig till toppfonden hela året kommer du att få en bra avkastning relativt nästan alla fonder även om din portfölj kan tappa både 20 och 30%. Efter årets slut har du ändå en avkastning i paritet med de bästa fonderna. Det måste man ändå vara nöjd med.
Men det kan vara ett praktiskt problem att hinna följa ledaren, speciellt i början på året. Metoden är kanske inte så dum i sin grundform. Med modifiering kan den bli bättre. T.ex med fler fonder mm