Kanke bli en Jan-rabatt på Investmentbolag nu när avsnitten är släppta? 
Mitt månadsspar i Spiltan. af Inv.bolag får vara kvar, vi kör på långsiktighet.
Det har ju varit min hemliga masterplan i alla år… Dissa Investor med en daglig omsättning på flera hundra miljoner för att sedan köpa billigt. Nu på söndag kommer det ett avsnitt att egentligen de senaste tre avsnitten egentligen bara var på skoj och att Investor är superbra för framtiden så att alla köper tillbaka medan vi köpte i dippen… ![]()
Härligt. Nu blir folk än mer förvirrade, inklusive mig 
Måste dock säga att det är en grymt bra serie om investmentbolagen och att ni brutit ned dem i bitar. Intressant!!!
Min ultimata gubbportfölj kommer att se ut så här:
40% plus småbolag
20% Investor
20% plus teknologi
20% plus fastigheter
Investor kan man lita på och plusfonder gillar jag låga avgifter
Skulle kunna tänka 10% plus tek och 10 plus medicin istället för 20% plus teknik
Investmentbolag har likt småbolag vissa riskfaktorer som förklarar överprestationen över tid. Dels så tenderar premierna att öka (eller rabatterna att minska) i en tjurmarknad. Dels så ger investmentbolagen en hävstång eftersom de investerar med belåning. Inte konstigt att de går bättre eftersom ekonomin tenderar att växa. Addera sedan att börsen gått bra under en lång tid. Det finns givetvis också andra faktorer som spelar in.
Jag gillar investmentbolag men äger ingen för tillfället. Orsaken är att jag för tillfället investerar defensivt.
Får man fråga hur din defensiva portfölj ser ut?
Ett inlägg delades upp till ett nytt ämne: Bloomberg om multipelarbitrage
Hej Jan!
Jag tänkte kolla när avsnitt 4 kommer gällande investmentbolag? Övriga 3 avsnitt var mycket intressanta.
Tänkte att de skulle handla om frågor och svar, men fick typ inte in några frågor. Så idén föll lite där.
Jag gör gärna ett avsnitt om vi kan hjälpas åt med anslaget.
Spiltan aktiefond investementbolag för den som vågar 

Nog inget dåligt bet för lekhinken. Den ligger väldigt tung i Investor, Industrivärden, Lundbergs och Kinnevik. Alla med fin rabatt.
Absolut. Handlade senast idag. Äntligen har investmentbolagen blivit mer rimligt prissatta. …och marknaden med för den delen.
Creades var nere och vände på ensiffrig premie häromdagen och jag trodde att den skulle få platsa portföljen för första gången men icke. Den vände upp igen. Fick in några i barnportföljen däremot. Får fortsätta bevaka för egen del.
När Svolder gick över till substansrabatt fyllde jag på en hel del däremot. Nu har den “dessvärre” gått över till premie igen. En aktie som enligt mig inte borde handlas till premie med tanke på att samtliga deras innehav är noterade.
Investor är köpvärd här och nu sett till substansrabatten. Bure borde komma ned mer. Skulle inte köpa den utan en större rabatt. Linc likaså.
6 inlägg har sammanfogats med ett befintligt ämne: VNV Global | Diskussion, analys och kommentarer till VNV Global och dess aktie
För inte alls längesedan var ju den där listan illröd.
Hur kan det vända så snabbt ?
Underliggande innehav måste väl sjunkit i någorlunda samma takt som Investmentbolagens kurs ?
Eller är det nån eftersläpning i redovisat substansvärde som gör att rabatten ser större ut pga lägre aktiekurs ?
Finns det väldigt mycket onoterade bolag tex som inte kan värderas lika ofta som noterade bolag.
Eller finns det helt enkelt en sån här inbyggd jojo-effekt som jag inte förstår med Investmentbolag? 
Det gör det. Investmentbolagen tenderar att straffas dubbelt när marknaden faller. Nordnets podd kallar det här en dubbel-knock. Vill minnas att det var det här avsnittet man lyfte fram lite statistik kring det här. Har inte sett avsnittet sedan det kom ut så kan ha fel kring vilket avsnitt det var.
Amen! Styr min investmentbolagsportfölj efter rabatter, substanstillväxt och momentum. VNV har sett bra ut på dem första två, så tyvärr varit en större del (6-7%) av portföljen.
Det kan man inte se på Spiltan aktiefond investement. Håller sig som Plus Allabolag Sverige index ![]()
Namnet Spiltan Aktiefond Investmentbolag är missvisande. Idag har man breddat fonden till att inkludera bolag med “investmentbolagskaraktär” och konglomerat.
Största bidragen förra månaden kom från Essity, AstraZeneca, SCA och Ratos. Ingen av dessa är investmenbolag. Bland deras större innehav finner vi till och med en indexfond. Sedan är jag lite oklar över hur deras viktning går till.
Det vet jag och det är bara bra göra det bredare. Sedan hur det går långsiktigt ingen vet,men just nu vet vi förvaltaren gör riktigt bra jobb för låg års avg ![]()