Det känns naturligt att både bostadsrätt och villa bör räknas med. Jag skulle dock justera värdet med skatt på vinsten vid försäljning innan det tas med i balansräkningen
Bör man även göra för inkomstskatt på pensionskapital
@janbolmeson det behövs kanske en mall för att räkna rätt? ![]()
Kan det inte ses brus som varken gör från eller till på åtminstone nivå-3 och uppåt vad gäller var på kartan man befinner sig ?
Aldrig fel med en mall. Fast med pensionskapital kan det bli invecklad. Finns det tråd i RT som tar upp skatteavtal frågor vid total Exit(mantalsskrivning i ett lämpligt land)?
Håller helt med.
Ponera att man hamnar i skuld, och kronofogden kommer.
Nog fasen säljer de villan för att betala av lånen. Inte kul någonstans, men då får man ut en del av värdet.
Men en sak jag tagit med mig från forumet är att just se till likviditeten som pensionär. Trevligt om bostaden är avamoterad, men trevligare att ha råd att bo kvar och ha pengar till att göra saker.
För nivå 1, 2 och lägre delen av nivå 3 är det inte brus att bortse från skatter, omkostnader mm vid realisering av bostad och pension. På högre nivåer visst.
Sen måste allmänna pensionen (exklusive premiepension) räknas som skillnad mellan att ha 0 kr och x kr till följd av att många inte får ut så mycket mer än garantipensionen, så första miljonen där är ju inte värd så mycket mer än att ha noll.
Låter konstigt i det fall du beskriver, men! Jag vill hävda att det finns fall då en befintlig produkt är för en person lika mycket värd som motsvarande produkt ny från affären idag.
Snabbt exempel jag kommer på nu är mina AirPods. Jag använder de dagligen, hade de gått sönder hade jag köpt nya direkt. Jag hade inte velat köpa begagnade eller något annat märke. För mig är alltså mina AirPods värda typ 3000 SEK. Inte för att jag på något vis kan få ut 3000 från dem men att tappa dem i sjön skulle innebära att min förmögenhet prompt minskar med 3000. Alltså är de värda 3000, för mig. Detta gäller allt som man ”inte kan vara utan”.
Du har fel sorts lösöre @janbolmeson - sladdar har dåligt andrahandsvärde! ![]()
Vet faktiskt inte. Jag tänker att mycket kapital nog är i pensioner och boende så med 30% ish skatt på pensionskapitalet och 22% vinstskatt på innestående vinst i boendet så kan det kanske påverka … eller ja kanske mer ge fiktivt en bild av att man är en nivå högre åtminstone något år.
Det var halvt på skämt, halvt på allvar, men så detaljfokuserat som RT forumet normalt sett är så tänker jag att kanske en mall ändå kan vara lämplig ![]()
![]()
Absolut men en schablon på 30% som kommunalskatt borde räcka många fall. Kanske högre för de som har riktigt bra pensioner pga statlig inkomstskatt på toppen men det kanske man kan se som finlir.
Om man lämnar Sverige så ryker man väl på 25% SINK skatt (som man inte lär komma undan) plus eventuellt en del i andra landet så det kanske landar på ungefär detsamma som boende i Sverige.
För en detaljerad uttagsplan absolut, men den här kartan är målad med väldigt grova penseldrag.
Fast då är det väl mer av en skuld än en tillgång?
Att bostaden ska räknas in, absolut, men pensionen är knepigare då du inte får ut den allmänna pensionen om du dör idag. Som något skrev. Det borde vara samtliga tillgångar i dödsboet som ska räknas till din ”networth”.
Jo, så blir det kanske. Men skulden uppkommer ju inte förrän jag blir av med det jag har. Vilket förhoppningsvis är år bort
Visst, om jag försöker placera mig själv på rätt steg i en rikedomstrappa behöver jag nog räkna in bostaden men det skaver för mig att räkna in bostaden i min förmögenhet till vardags.
Spelar liksom ingen roll hur många tusenlappar jag är god för via mitt boende till vardags.
Mina inkomster minus mina utgifter kommer alltid ge en bättre bild av hur mycket spelrum jag har i min vardagsekonomi än de där tusenlapparna som är 'för evigt" bundna i mitt boende.
Detta resonemang är helt ologiskt. Henning Hammar har 100% fel. Man ersätter utgift för hyran med utgift för andra saker plus utökat personlig ansvar och dessutom låser du ditt kapital i en fastighet istället för att investera det i annat som ger högre avkastning på sikt.
PS
Den kraftiga värdeökningen vi sett på bostäder är artificiellt skapad av inkompetenta riksbankschefer och än sämre politiker.
Varför är syftet med sammanställningen att beräkna vid ett dödsfall? Är inte syftet snarare att medans man lever vissa på en någorlunda korrekt bild av hur läget ser ut för att kunna ta relevanta beslut?
Jo men 20-30% felräkning på förmögenheten är kanske lite väl grovt IMO. Det kan ju lätt sätta en i en för hög Nivå där man tror man borde spendera mer när verkligheten egentligen inte är så.
Kanske det också är en förklaring varför en del Nivå 4 uttryckt förvåning och mer känt sig som Nivå 3. Skatt på pensioner och boende kan ju vara en förklaring ![]()
Jag tycker att man åtminstone kan räkna bort någon form av skatt som schablon för att hamna närmare verkligheten. 30% bort på pensioner och 22% på övervärderat i boendet. Inte jättesvårt tänker jag.
Allt beror väl på hur Nick definierade nivåerna i USA, netto eller brutto för framtida skatter på boende och pensioner. Vet du @janbolmeson ?
Jag misstänker att skatt på boende och pensioner är rätt annorlunda i USA, så kanske inget som påverkar förmögenhets nivån så mycket i USA
- Vinstskatt på försäljning av bostäder har en hel del undantag, upp till 500 kUSD ingen skatt för ett par som sålt. Som jag förstår det
- 401K deras TJP är skattad och klar
- Social security får låg skatt pga olika avdrag
Totala skatten på boende/pensions kapital blir som jag ser det låg i USA. Jag gissar därför att Nick inte behövt bry sig om förmögenheten är netto eller brutto.
För svenska förhållanden är det ju rätt annorlunda tänker jag speciellt eftersom många har mycket av kapitalet i just boende och pensioner ![]()
Håller helt med.
Håller också med. Vill man kan man också dra ifrån 100 tkr för försäljningningskostnader eller liknande samt latent skatt på kapital placerade i äldre konton som inte beskattas likt ISK.