K13. 12-12-12-regeln | Investera 1200 kr i månaden i 12 år för att sedan få 1200 kr i månaden resten av livet

Mind your own business översätts snarare med ”sköt dig själv (och lägg dig inte i vad andra gör)”

2 gillningar

För de flesta vuxna lär detta stämma väl. 50 år (10+40) gör ju att de flesta vuxna hamnar o minst 70-80 åts ålder.

Men för att fixa denna “regel” kan du skriva om enligt följande:

Spara 1 000 kr i månaden idag för att om 10 år i genomsnitt kunna få ut 1 000 kr i månaden nästan livet ut.

1 gillning

Gillar detta. Å andra sidan så tycker jag att denna fungerar också:

• Spara 1 200 kr i månaden i 12 år för att kunna få ut i genomsnitt 1 200 kr i månaden resten av livet.

I den har vi gott om marginal också. Även om den så klart inte är lika vacker som på 10.

2 gillningar

1000 kr 10 år och 1000 kr är lättare att komma ihåg. Eftersom det ändå är en teoretisk modell och inget vi ska använda för att ge FIRE-råd tycker jag den funkar bra.

4 gillningar

Medlemmarna i DSA och DSGB skulle nog få en glädjetår i ögat. Vi övriga, not so much.

The DSGB , The Dozenal Society of Great Britain (founded 1959) and the DSA , The Dozenal Society of America (founded 1944) are separate organisations with a common aim: to draw attention to the advantages of the Dozen (or twelve-based) system for numeration and measurement.

9 gillningar

12+12+12 är snygg och håller för tidigare motargument, tycker jag. 10+10+10 är bättre rent pedagogiskt men i viss mån för optimistisk. Svårt val.

En snarlik regel, som stämmer för 7 %/år, är

• Investera 1000 kr per månad i tio år för att få i genomsnitt 1000 kr per månad i avkastning det elfte året.

Den regeln är mer intressant för till exempel mig, som har lång tid kvar till någon slags uttagsfas. Man skulle kunna slänga fram den först, och följa upp med “Och vet du vad? 12+12+12 gäller också!”.

3 gillningar

Och du kan tillägga ”Funkar lika bra med tolvhundra som tolvtusen och egentligen vilket belopp som helst! Det viktiga är att du sparar regelbundet varje månad.” Det ger dig en bättre ursäkt att säga ”tolv” istället för ”tio”. :wink:

1 gillning

Om vi bestämmer oss för 12+12+12 kan vi med fördel lansera idén redan i morgon. Annars får vi vänta till 10:e oktober nästa år. :wink:

13 gillningar

hahahaha! Dagens bästa. :rofl:

Haha, klockrent!

”lite mer än tio år” (tio ist f 10)

Tror det är samma diskussion om förenkla och ”good enough” som i tråden om bästa svaret till Sydsvenskan.

Dvs:

Om man investerar tusen kr per månad i tio år kan man sedan få tillbaka ungefär tusen kr per månad resten av livet.

Eller om vi ändrar lite på det @janbolmeson skrev:

Spara 1 000 kr i månaden idag för att om 10 år kunna få ut ungefär 1 000 kr i månaden resten av livet.

Eller så här:

För att inspirera sitt investerande kan man tänka Tusen per månad i tio år ger tusen per månad resten av livet.

Det syftar på att det tar ungefär tio år för ett månadssparande att bli självgående. Om du i tio år investerar 1000 kr per månad i en globalfond och sedan slutar spara, så kommer dina insatta pengar i fonden efter detta ge dig ungefär 1000 nya kronor per månad, resten av livet. Efter tio år sparar och investerar alltså fonden lika snabbt åt dig som du själv månadssparade de första tio åren.

Och om du i detta läge inte tar ut pengar ur fonden så kommer månadspengen sakta öka över tiden. Om du lämnar pengarna orörda tio år till kommer månadspengen vara i genomsnitt ungefär 2000 kr per månad. Om du lämnar dem orörda i 20 år kommer månadspengen i genomsnitt ha växt till mer än 4000 per månad.

Om du dessutom fortsätter ditt månadssparande så kan du dubbla siffrorna ovan. Ungefär 4000 kr i månadspeng om du fortsätter tio år till. Mer än 8000 kr per månad om du fortsätter 20 år till.

Hur många tusen per månad kan du tänka dig att spara och investera de närmsta tio åren?

Det var ChatGPT som föreslog denna variant:

Tusen per månad i tio år ger tusen per månad resten av livet.

5 gillningar

Räknar du verkligen med sparande i tio hela år (dvs uttag första månaden år 11)? Jag kanske missuppfattar, men när jag räknar med tio hela sparande år i din kalkylator så blir det så här:

120 månader x 1000 kr = 120 000 kr sparat.

Din kurva verkar matcha 9 sparande år.

7.4% verkar för övrigt räcka för att få uppåtgående kurva i bilden om man sparar tio år.

17 år brukar jag säga att det tar att kunna ta ut lika mycket som man stoppar in. Men då räknar jag med 5% avkastning och 4% SWR.
Med 8% & 8% blir det väl 9 år, men jag skulle inte råda någon att använda en så optimistisk modell för sitt pensionssparande, så det beror la på vad man ska använda informationen till.

1 gillning

10 är enklare, men/och därför låter 12 mer trovärdigt (att det ligger riktiga beräkningar bakom till grund för påståendet).

1 gillning

Bara för att bekräfta (då jag tänkte ta med det i morgondagens inspelning) - är vi överens om att det här är OK att säga:

Spara 1200 kr i månaden i 12 år för att sedan kunna få ut 1200 kr i månaden resten av livet

4 gillningar

Det blir jättebra! :grinning::+1:

Även 1000, 10, 1000 är fine i min bok. Det bygger på så många antagande ändå.

Viktigast med en tumregel är det viktigaste att det är lätt att komma ihåg.

Ungefär som 10% aktieandel per sparår.

Vem hade kommit ihåg om det var 8.72-11.964% inom en standard avvikelse per 365,2425 dygn som medelvärdet på årets längd i den gregorianska kalendern som under 400 på varandra följande år har 97 skottdagar, där vart fjärde sekelskiftesår är ett skottår (men inte de övriga tre), dock ej korrigerat för eventuell effekt från tidsdillatationen eller avvikelser i gravitationskoefficienten orsakad av eventuella svarta hål och andra dylika kosmiska event. :joy:

6 gillningar

Själv brukar jag tänka eller säga:

Spara 10,000 i månaden i 20 år, så har du sedan 10 miljoner.

Detta gäller för 10% CAGR, så summan är inte inflationsjusterad. Men det funkar bra ändå som tankeregel.

Efter det brukar jag tänka att sedan köper man utdelande fonder och får 400,000-500,000 per år i årlig inkomst.

Detta är grymt bra motivation. Ger också en anledning att inte gambla på saker som krypto och förhoppningsbolag för då sabbar man potentiellt den här “säkra” utdelningen.

Ger också bra motivation till att öka sparander - om man sparar 30,000 i månaden så har man ju sen istället 30 miljoner.

1 gillning

Du får självklart köra vilken tid du vill i din show (jag kör tio år) men du såg att du räknat fel i din graf ovan? Du räknade med 9 år, inte 10. Jag rättade det i en post efter. Dumt om det blir fel i inspelningen. :+1:

1 gillning

Du behöver 13% eller 23 år för att komma till 10 milj med 10k/månad.

Alternativt så sparar du 14000 per månad med 10%.

Skiljer lite för mycket för din tumregel. Du behöver spara 40% mer eller 15% längre i tid. Men håller med om att 10milj skulle vara något som sticker ut i en diskussion och folk skulle nog fundera på detta.

1 gillning

Väcker liv i tråden efter dagens avsnitt:

liv i denna tråden till följd av en sak som Fru EB säger i det här klippet vid 08:25:

Hon säger:

Om du kan spara 50 % av din inkomst så är du fri på 11-12 år.

Är inte det exakt samma sak som vi konstaterade i tråden ovan? Det vill säga vår:

Spara 1200 kr i månaden i 12 år för att sedan få ut 1200 kr i månaden resten av livet?

Förmodligen supertydligt för alla er, men för mig var det som en ny insikt… :rofl::see_no_evil:

7 gillningar