Kan du krympa ditt boende med 75%? (downsizing)

Bor på 75 idag, men 19m^2 är jag inte så sugen på. Funkade när man pluggade men nja inte nu :sweat_smile:

Ja, jag tror boyta är en viktig ekonomisk parameter. Såklart ska man trivas men att dra på sig mer yta än nödvändigt kan man likställa med onödig konsumtion - högre hyra/avgift, högre renoveringskostnader, högre el/värmekostnader (oavsett om man betalar själv eller det ingår i hyran), högre möbleringskostnader (mer yta som ska mysas till och ombonas då och då) osv.

Växte upp med 15-20 m2/person i familjen så att ha 30-35 m2/person som idag känns om inte lyxigt så åtminstone ”lagom”. Behöver inte mer åtminstone. Däremot är vi beredda på att betala för läget :grinning:

Som svar på frågan, njae, vi skulle inte kunna down siza i någon större omfattning utan att det skulle kosta livskvalitet. Men andra sidan up sizade vi aldrig heller :grinning:

1 gillning

Ja med familj så blir det nog ej jättepopulärt speciellt när barnen kommer upp i tonåren och man vill ha ett privatliv.

Men för att själv svara på frågan jag bor själv på under 35 kvadrat visst jag trivs på den ytan men kan även tycka att det känns lite väll stort ibland så skulle jag dra bort 75 % av ytan så skulle jag ha ca 8 kvadrat o röra mig på skulle fungera helt okej för mig så länge jag får ha kvar min balkong faktiskt skulle nog vara lite mysigt till och med :slight_smile:

Bör dock säga att jag alltid haft någon sjuk fascination av att bo på små utrymmen samt i övrigt spenderar mycket tid utanför hemmet :slight_smile:

Har faktiskt funderat på att bo mindre än jag gör nu i framtiden speciellt om jag flyttar till varmare breddgrader där jag ändå är ute större av tiden :slight_smile:

Du låter som urtypen i Tinyhouse-rörelsen. :slight_smile:

Har man färre kvadrat blir utemiljön viktigare, så jag förstår då bättre alla som direkt nämner utlandsflytt.

Inomhus på 8m2 under en höststorm är mysigt en stund, men två veckor med horisontalregn vill man slippa.

1 gillning

En säng tar minst två kvadrat, toalett och dusch behöver minst två kvadrat.
På fyra kvadrat ska du alltså ha kök plus all nödvändig förvaring.
Jag undrar om du inser hur trångt det blir?

1 gillning

Stockholmsdusch och loftsäng hjälper ju, men jag håller med, 8m2 är väldigt lite.

Aa jag tror vi är vissa som helt enkelt lockas av o bo på små utrymmen men har samtidigt märkt många som testar på att bo litet men efter några år tröttnat och vill bo större så denna livstil är ej för alla, detta har aldrig skett för mig har ändå bott i min lägenhet under flera års tid nu och får ibland kommentarer om när jag tänkt att “byta upp” mig och de brukar se ganska chockade ut när jag säger att jag snarare skulle kunna byta ner mig :smiley:

Kollade lite på hemnet och finns små lägenheter i tjörn på 9,6 kvm och dessa skulle nog passa mig ganska bra och mina prylar får plats på den ytan, mina hobbies får plats på väggen alternativt under sängen (surfprylar)
Frågan är dock om det är “fusk” att det finns gemensama utrymmen på många minilägenheter (ex gemensam bastu/gym/fikarum etc) :stuck_out_tongue:

för saken med mig är att jag gärna har en fin uteplats jag kan sitta och ta det lugnt på.
Annars ge mig bara några kvadrat sedan en fin utemiljö nära vatten så är jag nöjd :slight_smile:

2 gillningar

Men vet att är litet när de nämner tiondels kvadratmeter. :sweat_smile:

3 gillningar

Haha tänkte aldrig på det men fick mig ett gott garv när du påpeka det :sweat_smile:
Men lite av det jag gillar med små utrymmen varje liten kvadrat är viktig och det gäller att vara lite uppfinningsrik vad gäller att maximera utrymmet :slight_smile:

Samt så blir man lite mer eftertänksam innan man skaffar nya prylar då man måste överväga om man vill offra plats åt den alternativt slänga ut något annat vilket gör att jag idag ej samlat på mig så mycket saker jag ej använder.

Eller okej jag är bara människa en och annan onödig kökmaskin har jag nog köpt på mig som använts max 10 gånger men som har känts livsviktig i stunden :sweat_smile:

1 gillning

Det är ju rätt stor skillnad på att bo på 8 kvadrat och att ha ett sovrum på 8 kvadrat med delat, kök, badrum och ett förråd t ex. I det senare fallet bor du ju på betydligt fler kvadrat.

1 gillning

Exakt men lite det jag vill åt för många av oss som bor i ettor på 30 kvadrat har ofta gemensamma utrymmen i våra bostadshus vi kan nyttja jag själv har i min föreningen tvättstuga samt festlokal vi kan nyttja utöver våra lägenheter så blir iofs lite missvisande när man enbart kollar de egna kvadratmetrarna i lägenheten :slight_smile:

Haha nu spårade jag nog ur från ämnet här o nördade ner mig i onödiga detaljer :slight_smile:

Men kanske jag då bör säga att jag kan bo på 8 egna kvadrat men ha gemensama utrymmen med andra som täcker andra behov :slight_smile:

2 gillningar

Det här blir ett typiskt fall av kan vi? Ja det kan vi. Vill vi? Inte en chans. Vi har i dagsläget en trea på nästan 90kvm och vi tycker det är för litet med ett barn. Planlösningen är inte strålande så det finns många slösade kvm i vår lägenhet och det känns trångt. Bristen på bra förvaring är nog största problemet egentligen förutom att sonens rum är så litet att han inte får plats med sängen och att kunna leka där inne. Med bättre planlösning hade det här lätt kunnat vara en fyra och ändå kännas rymligt men liksom många andra lägenheter så är den byggs i en annan tid med annat tänk. Mycket av Sveriges bostäder lider av gamla och undermåliga planlösningar med många slösade ytor och det går i dagsläget inte att fixa utan stora ingrepp

Vi har varit ute och tittat på en del hus nu och det enda som har känts märkbart större än vad vi behöver var på över 300kvm källare inräknat.

Jag är lantis, vad är en stockholmsdusch?

Ombyggd garderob/klädkammare, ofta fristående från toaletten. Vanligt i äldre och avdelade lägenheter.

Ibland menar man också dusch monterad över toastol och/eller handfat. Ta ut toarullen innan du duschar bara.

Trångt är ledordet. :sweat_smile:

1 gillning

Detta är en av mina bästa FIRE-hacks. Bor billigt och litet men i ett område som jag älskar. Boyta i kvadrat är inget som ger mig extra guldkant även om det skulle vara större då jag reser mycket och hellre lägger de pengarna på sparande eller något som ger mig riktig glädje/tillfredställelse (middagar med vänner, onödigt dyra skor eller väskor, resor, etc). Har ibland fått intressanta reaktioner på att jag bor så “litet” trots att jag skulle ha råd med mycket mera. Men, jag motar life style creepen vid grinden. :face_with_hand_over_mouth:

4 gillningar

Jag har bott både en och två personer på knappt 30m2 förr, och skulle i princip kunna göra det igen. Förutsättningen vore att jag mentalt kunde släppa alla befintliga möbler, arvegods och bös, och börja om från noll för att prioritera om yta/volym så den funkar.
/Det/ vill jag /inte/, jag har rensat massor bland prylarna, men det mesta jag har nu sparks joy.
Sedan finns det så få billiga pyttesmå hyreslägenheter utan grannar och med trädgård runt om. :smiley:

2 gillningar

75%? Ja, lätt.

Vi bodde på 60 kvadrat, utan trädgård förut. Nu, 240 plus 1000 kvadrat trädgård.

Vi skulle alltså kunna krympa vårt boende 75% eller 95% beroende på hur man ser det.

Men vi betalar nog mindre än hälften per kvadratmeter nu, så det är inte aktuellt :wink:

1 gillning

Vi är 2st på 130kvm, och absolut skulle det gå, men med våran hyra så finns det inte något billigare boende,
Med el, vatten, värme, och 5st parkeringar så betalar vi 4780kr, ca 35min från Stockholm.
Sedan har jag köpt ett hus som jag håller på att renovera, månadskostnaden för huset ligger på ca 2500kr nu när det står tomt. Tanken är väl att flytta dit fram över och troligtvis med ny uppvärmning och isolerade golv så landar vi på ca 4500-6000kr, så för att minska utgifterna för mig då ska något unikt komma upp.

3 gillningar

Nä, hade hellre haft mer än de 140 kvadrat vi har ärligt talat (2 vuxna, 1 barn). Och definitivt mer biyta, garaget räcker inte till gräsklippare, trimmer, verktyg,trädgårdsgrejer,extra bord,barnsaker med mera. Sen har vi såklart en stor fin uteplats och trädgård vilket är värt mycket för oss! Även isolerat uterum på 25 kvadrat förlänger säsongen märkbart. Går att använda hela vintern då vi har en luftluft i uterummet till och med. :hugs: Var trevligt att sitta där på julafton.

Men yta är inte allt, planlösning är nästan viktigare. Vår förra bostad var större men gammal och dålig planlösning med ytor som vi aldrig använde.

Själv uppväxt i ett väldigt litet hus med bara genomgångsrum. Fick inte eget rum (med en plast vikdörr) när jag var 16. Det var inte så kul, blev inte att man tog hem kompisar eller flickvännen direkt.