226 öre var det lägsta timpriset inatt. Ovanligt att det aldrig blev billigt på natten. Med stort batteri hade man behövt ladda för 340-350öre med, spotpris.
Lite kul efter alla som talat sig så gott om tesla som bara blir bättre och mer uppgraderad desto längre man ägde den. Kommer alla börja rata OTA-uppdateringar nu för att slippa bli av med alla sina moderna funktioner?
Jag skulle inte rekommendera någon att nybils-köpa en elbil framför att leasa av många anledningar.
- Räckvidd (WLTP är väl generös och på 100% batteri, du kommer vilja cappa batteriet att bara ladda upp till 80%).
- Byta batteri ligger på nybilskostnad.
- Bara Tesla har en rimlig laddningsupplevelse men de har å andra sidan kvar sina kvalitetsproblem.
- Vi vet faktiskt inte om det är just denna batteriteknologi (inkl rejäla förbättringar) som kommer leda oss i framtiden. Det är antagligen långt bort i dagsläget men med kostnaden för batteribyte och mängden forskare och summor som slängs på batteriteknik så ska man väl inte räkna med att ha något fantastiskt andrahandsvärde på en av dagens elbilar om 10-15 år.
*Sveriges infrastruktur är inte i närheten av att klara av mängden elbilar som politikerna vill ha på våra gator.
Jag sitter själv med en laddhybrid och lär väl göra det ett tag till men jag håller ett öga på Fisker Ocean. Det borde vara solcellerna på taket som lockar mig men ska jag vara ärlig så är det nog deras Kalifornien-läge. ![]()
Dieselbilen är vinnaren i det långa loppet. Startar alltid oavsett klimat och väder, drar samma mängd bränsle i princip hur du än hanterar gaspedalen. Räkna 0,5 liter per mil i snitt över hela året. Just idag kostar ett års körning på 1.500 mil 16.876 kr. Fordonsskatten på en mindre EU6-klassad dieselbil kostar runt 1000 kr.
Just det!
Dagens batteriteknik är inte kompis med vare sig för varmt eller för kallt. Bägge inom citationstecken…
Många, inte alla, har inbyggd värmehållning för batteriet men det är inte en one size fits all-lösning. Att parkera elbilar på gatan istället för i ett garage sliter skojigt nog mer på batteriet.
Jag vill själv ha en elbil, och det är just Fisker Ocean jag väntar på att få provköra, men jag hyser inga förhoppningar på att det ska vara något annat än kaosartat vid laddstationer om en 5 år eller så. ![]()
Nästa guldgruva för gängkriminaliteten. Olagliga, svindyra, laddstolpar. Ladd. Fattar ni? Badum!!
(Jag hittar dörren ut själv.
)
—
Och hur Stockholm (och för all del Sverige och hela EU) ska gå ifrån bensin och diesel för transporter och räddningstjänst övergår mitt förstånd. Men Stockholms innerstad kanske klarar sig utan sådant? ![]()
Oj oj oj.
I den här tråden är det många gissningar och faktafel angående hur det är att ha elbil, från människor som inte har elbil …
On topic så tycker jag TS kan köpa sin Toyota-hybrid.
Diesel som drivmedel kan framställas på flera olika sätt.
Nej, med stort batteri så kan man troligtvis hoppa över nätter som denna.
Som jag gjorde
Det är ju helt enkelt inte sant att en dieselbil skulle dra samma oavsett temp eller körstil.
Har du aldrig sett en bil med förbränningsmotor som har startsvårigheter då det är kallt?
En elbil startar alltid.
Jag skrev att en dieselbil är väldigt jämn i förbrukning oavsett körstil. Talar av lång egen erfarenhet av bensin- och dieseldrivna bilar i alla upptänkliga scenarion.
Om det är lastutrymme du är intresserad av och du har pengar (service, bränsle, reparationer etc.) som främsta förbehåll skulle jag säga att du bör kika på de bensin/diesel bilar som har bäst besiktningsstatistik och rullade ut ur fabriken för lite längre tid sedan. Finnarna är snälla nog att publicera all data som berör fel under besiktning och redovisar det med besiktningsår, tillverkningsår, tillverkare, modell osv.
Jag har inte heller möjlighet att ladda hemma så fick inte ihop kalkylen för en elbil så det slutade köpte en Mazda 3 diesel 2010 som gått ~15 000mil med liten motor som drar ~0,47l/mil i verklig drift för mig, <0.43l/mil på landsväg, ~0,47l/mil motorväg och ~0,50 l/mil i stadstrafik. Med dagens priser på begagnade bilar har jag faktiskt haft den “gratis” i 2 år (värdeökningen på begagnade bilar har ätit upp nya däck+service+reparationer) och har bara betalt för bränslet. Dock bör du fundera över hur du kör om du ska köpa en dieselbil då man behöver köra landsväg/motorväg längre sträckor (~30min utan att stänga av bilen) ganska ofta.
Efter 2013 har Mazda 10års nybilsgaranti som finns kvar även när man byter ägare på bilen så en Mazda 6 från typ 2016 har stort bagage ett gäng års nybilsgaranti kvar, drar även den ca 0,5l/mil i verkligheten och kostar nästan bara hälften i inköp mot vad corollan gör.
PS. Tankar HVO/Biodiesel så behöver inte må superdåligt över utsläppen. Men det är inte bara en miljöfråga utan man bör även fundera över barnarbetet som hör till t.ex. kobolten i batterierna…
Bra exemplifierat, Jakob.
Jag vill bara tipsa om abonnemanget MER Around. För 499 kr/mån får du ladda 450 kwh/mån. Kolla upp var dina närmaste laddare finns.
Jag bor i BRF och har turen att ha ett flertal 22 KW MER-laddare i närheten av hemmet och snabbladdare utanför min mataffär. Jag laddar ca 1-2 ggr per vecka och det funkar supersmidigt. Dessutom laddar jag nästan alltid även på MER vid långresor. Väldigt skönt att veta att drivmedlet alltid kostar 499/mån, även på semestern.
Åter igen, jämför inte en ny elbil med en Mazda från 2010, då kommer aldrig kalkylen hålla, den kalkylen håller ej heller mot en ny Mazda med diesel heller.
Min kalkyl på en ny Lamborghini höll tyvärr inte heller, så jag fick köpa en elbil istället. Billigt och bra!
Ja och jag påstår att det inte stämmer.
Körstilen borde påverka procentuellt lika mycket oavsett bränsle.
Skillnaden ligger i temperaturen, då en bil med förbränningsmotor kan utnyttja lite av all spillvärme som annars går förlorad då det är varmt.
Jag tror det är ett dåligt tips, efterfrågan är skyhög och produktionen är begränsad. Så många familjer som drömmer om att slippa tanka sin bil men inte har råd att köpa en elbil.
Batteribyten sker knappt på elbilar, men om batteriet byts på en Tesla kostar det cirka 200 tusen. Gällande batteriteknik så har man pratat om det extremt länge, visst blir batterierna bättre hela tiden men det finns anledning vänta längre. Sen gällande laddning så har Tesla öppnat upp sitt nätverk för alla så det är lika enkelt att ladda alla märken.
Riktigt bra pris ju! 90 öre/kwh är svårslaget även vid hemmaladdning.
Även om man bara skulle nyttja hälften av elen så är ju priset helt okej.
Det blir 1:10 kr/kwh om du laddar 450 kwh, men även det är helt ok. Vi laddar ca 340 kwh/mån i snitt så vårt pris blir i praktiken 1:47 kr/kwh.
Det är främst ett möjligt alternativ till dem som inte har möjlighet att installera laddbox hemma, vilket som bekant är situationen för många som bor i lgh.
Edit: Angående volatila spotpriset:
Eftersom väldigt få behöver ladda mer än en gång i veckan i snitt så håller en smart laddbox batteriet laddat för ca 25 öre/kwh (plus elöverföring och skatt) om man kör tex Tibber.
Givetvis! 
Växlade täljare och nämnare i min beräkning.
Billigt oavsett!
Jag föreslår en tråd ”Så är det att leva med elbil” så kan de som vill skriva om hur det är i verkligheten. Laddare, elpriser, räckvidd, svenskt klimat och så vidare. Borde vara matnyttigt.