Lågt respektavstånd för pension, räkneexempel

Ja om man räknar med hela pensionen, inkluderat bostadstillägg och garantipension kan det nog löna sig att löneväxla långt under gränsen för allmän pension. Den allmänna pensionen är nästan samma för alla oavsett. Har för mig att de sa 1700 per mån i respektavstånd om det var samma avsnitt. Dvs det man går miste på om man jobbar noll år.

Kombinera detta med platt skatt så löser du väldigt många problem med dagens välfärdssystem.

2 gillningar

Det är olika system för olika målgrupper. Garantipension, bostadstillägg och äldreförsörjningsstöd är tre typer av bidrag.

Nu kanske jag missar något uppenbart, men jag ser verkligen inte hur detta tillför något till diskussionen som du svarade på. Ansåg du att jag skrivit något som står i strid med dessa påståenden du gjort i denna tråd?

Det pratades om att garantipension skulle ”motsvara socialbidrag”. Det är inte helt korrekt eftersom det är äldreförsörjningsetödet som har den konstruktionen.

Då förstår jag, och det var inte poängen med mitt inlägg. Min poäng var att garantipension snarare är ett sorts bidrag och inte pension (uppskjuten lön) som @Pellepennan definierade det. Visst, man kan ha en diskussion om exakt benämning och vilken bäst motsvarar socialbidrag (eller om båda gör det till viss grad) men som du ser är det ganska irrelevant. Det var även därför jag uttryckligen skrev “eller dylikt”.

2 gillningar

Bara tangentiellt relaterat, men det borde väl vara en rimlig reform att kunna “tjäna ikapp” pensionen, så att man inte får lägre pension om har haft några dåliga år och några jättebra år till skillnad från medelbra år hela livet?

1 gillning

Det funkar ju så med tjänstepensionen.

Så är det definitivt INTE med all tjänstepension. Som bankanställd fick jag kämpa ända in i kaklet. Sista året räknades och inget annat.

Jag skrev inte att det var så med ALL tjänstepension, men rent principiellt ökar ju tjänstepensionen av högre lön. Numera har väl alla tjänstepensioner som går på slutlön olika typer av utjämningsregler för att det inte ska bli orättvist om man går ner i tid, blir sjuk etc. de sista åren.

Så fungerar väl till viss del redan nu. Tjänar du 300 000 kr år 1 och 550 000 kr år 2 är detta bättre än om du tjänar 400 000 kr båda åren.

“Det funkar ju så med tjänstepensionen” kan väl knappast tolkas på annat sätt än att det gäller all tjänstepension?

1 gillning

Jag tycker att du läser det jag skriver som om du verkligen letar efter fel att anmärka på. Skriver man inte “all” så menar man väl inte det per automatik? Jag förklarade ju dessutom i kommentaren efter att jag menade rent principiellt. Men du hakar ändå upp dig på första kommentaren, varför? Det går bra att kommentera och fråga utan att lägga fram den där typen av besk kritik som ska leda till att jag har fel. Tack.

För övrigt anser jag att begreppet slutlön är märkligt och borde arbetas bort och inte användas, men det är svårt att rå på. Det rimliga är att pensionen styrs av vad man betalt in till pension under hela livet, inte kopplat till just vad man tjänade sista åren då många kan vilja gå ner i arbetstid eller drabbas av sjukdom etc.

Garantipensionen är som sagt i själva verket ett socialbidrag. De personer som får socialbidrag har oftast ingen möjlighet att arbeta. Det är inte bidragstagarna som ska piskas, det är företagen som behöver ha incitament att anställa alla som är anställningsbara och sätta dem i arbete. Sen finns det ändå alltid kvar en grupp människor som inte kommer i arbete.

Men de personer som faktiskt inte kan jobba behöver också pengar för att överleva. Det är därför vi har socialbidrag.

Respektavståndet är en väldigt märklig princip. Man tittar på en grupp människor som av olika anledningar inte har kunnat jobba. De har levt fattigt hela sitt liv. Och så är man avundsjuk på att de personerna får lika pengar som någon som faktiskt har kunnat arbeta och haft mer pengar. Dessa människor har haft helt olika förutsättningar hela tiden. Respektavståndet är en känslomässig princip. Det är inte en metod för att få folk i arbete.

Det är inte garantipensionen som får människor att stå utanför arbetsmarknaden i 45 år av sitt liv. Lägre garantipension löser inte problemet med att få de här personerna i arbete. Efteesom de i de flesta fall inte kan arbeta (om de kunde arbeta så hade företagen erbjudit dem arbete).

5 gillningar

Det optimala är om vi enbart har garantipensionen, kan jag tycka. Ju mindre inkomstpension vi har desto mer kan vi välja själva hur vi ska förvalta våra pengar. Men garantipensionen är ändå ett socialbidrag som täcker upp för de medborgare som aldrig ens haft möjligheten att spara själva.

Sen ska vi inte glömma att de allmänna pensionerna från början är en löneökning som arbetarrörelsen fick igenom. Samma sak med kollektivavtalens tjänstepensioner inom branscher där bonusar och pensioner var ovanliga tidigare. Det kan finnas en vinst i att upprätthålla de här systemen för att inte få en stor grupp socialbidragstagare i framtiden som har blivit blåsta av sina arbetsplatser.

1 gillning

Beror väl på vad man menar. Jag avser primärt skillnaden i pension för de som kan arbeta, men arbetat lite eller med låg lön, jämfört med andra som kan arbeta, men gjort det i högre utsträckning eller med högre lön. Det har inget att göra med de som pga olika diagnoser inte alls kan arbeta även om man skulle vilja. De blir ju ändå naturligt försörjda under hela livet.

4 gillningar

Tråkigt att du uppfattar det så. Min ståndpunkt är att det är extremt viktigt i ett forum som detta att vara väldigt exakt. Många läser inläggen och då gäller det att de uppfattar allt helt rätt.

2 gillningar

Det är inte så man brukar använda ordet “respektavstånd”. Respektavståndet brukar vara skillnaden mellan garantipensionen och inkomstpensionen för låginkomsttagare. Nästan alla som arbetar får högre pension än garantipensionen.

Fast nu är det väl inte så längre pga höjning av garantipensionen. Enligt vad som framkommit i media får mer än hälften av pensionärerna garantipension. Då har det ju övergått i något annat än vad det bör ha varit tänkt att syfta till. Det har i praktiken blivit något som liknar medborgarpension för majoriteten av pensionärerna.

Nästa år kommer fler än hälften av landets pensionärer att få olika typer av bidrag. Kopplingen mellan arbete och pension är på väg att överges, varnar Ole Settergren, analyschef på Pensionsmyndigheten. ”Allt det här pekar i fel riktning för pensionssystemet”, säger han till TN.

3 gillningar

Då har vi alltså ett gyllene tillfälle att byta till medborgarpension! Det är mer marknadsliberalt än att ha en myndighet som styr över pensionssparandet.