Livsfunderingar som skapar oro | Har en god ekonomisk situation, är nöjd och ändå inte

Ja, det kanske är så.
Det jag känner är lönen, tider, pendling är jag missnöjd med.
Önskar högre lön, flexibilitet i tider och därav lär jag nog studera och byte bana helt och hållet.

Om du känner så tycker jag att du ska satsa på det. Det är viktigt att ta hand om sådana här frågor i tid. När man kommer över en viss ålder blir det svårare att byta spår. Ska du kunna göra karriär i det nya yrket är det normalt inte bra att vara typ 50 år och nyexad. Det går säkert att få jobb men när du väl kommit upp i relevant erfarenhetsnivå för större uppgifter så konkurrerar du med personer som har mer attraktiv åldersprofil.

Stagnerat är nog rätt. Har alltid varit framåt och tagit mig ann andra uppdrag än “enbart” 100% tjänst. Nu gör jag inte det, jag är kanske rastlös?

2 gillningar

Byte spår lär jag göra. Men även där vet jag inte riktigt vad jag skulle studera. Är inne på redovisningsekonom alt it säkerhet.

Båda alternativen är reko i fråga om att få jobb. Däremot är det inte säkert att yrken inom IT-säkerhet alltid medför flexibilitet. Jag har en bekant som jobbar inom det området. Han har ett bra jobb och hög lön. Han sitter på någon sorts “datacentral” och övervakar känsliga nätverk i realtid.

1 gillning

Mycket möjligt. Har man ingen tydlig plan med livet känner man också ofta brist på mening även med arbete och familj. Även om inga större förändringar görs i livet så är en tydlig strävan med vem man är och det man gör extremt viktigt (för mig iallafall) för att känna mening, glädje och motivation. Handling skapar motivation inte tvärtom.

1 gillning

Vad skulle du göra om du hade högre lön och mer flexibla tider?

Välkommen till forumet!

Jag fattar precis. Det är därför jag brukar prata mycket om rikedom i livet bortom pengar. Det är vad veckans avsnitt kommer handla om också. Jag rekommenderar följande:

Sedan skulle jag rekommendera följande avsnitt:

och

https://rikatillsammans.se/njut-dig-till-framgang-och-lat-livet-kannas-lika-bra-som-det-ar/

Sedan avslutningsvis, om jag får göra lite egenreklam, så är det EXAKT det här som vi jobbar med i RikaTillsammans-programmet:

https://rikatillsammans.se/programmet/

Det vill säga att det handlar om att börja jobba med det som jag brukar kalla för livskompass och ekonomisk livsplan och mindre om det finansiella sparandet och excel. Se frågor från de andra trådarna såsom:

En annan lösning jag brukar rekommendera är att ta hjälp med t.ex. coaching och sådant. :slight_smile:

1 gillning

Hmmm. Ni har objektivt sett ett ekonomiskt jättebra utgångsläge
Mycket stabilt rimligen om ni fortsätter att sköta er ekonomi
Bättre än dom allra flesta i er ålder gissar jag.

Jämför med oss vid ca 30.

• Två små barn.
  • En (1) normal inkomst i huvudsak under ca 5 år. ( +Tidvis en låg föräldrapenning )
  • Just inköpt Max! belånat (95%) riktigt skabbigt gammalt radhus
  • Värmt med direktverkande el ( 30.000 kWh/år)
  • Räntor på 11,5% i snitt och övre delen av lånet med amortering 5%! per år
  • 1 skabbig opålitlig gammal bil.

Att hantera vardagen med 2 små barn och tidskrävande jobb tog kraft men vad som är viktigt och vad man oroar sig för ändrades nog i grunden med två små barn.
Lite udda kanske? med moderna ögon men vi hade bestämda ideen om inget dagis före tre års ålder och det gick! . (Våra egna mammor var hemma till dess vi var tonåringar.)

Riktigt magert blev det. Ärvd barnvagn och ärvda barnkläder, Mycket ärvda möbler, inga renoveringar hemma utöver tapeter och målarfärg, Hemester mm, en bil som användes av mig till jobbet.

Plan B?.
Vetskap om att frun kunde börja jobba heltid igen med kort varsel när det vart tvunget gjorde att vi tordes köra på med cashflow som gick ± noll.

Jag måste med viss rysning medge att en fet smäll med elprisökning på 5 ggr helt plötsligt vi nu nyligen upplevt en period ELLER fyrdubbling av räntan skulle medfört allvarliga problem för oss då. Det kändes inte som en nämnvärd risk då… El-priset var lågt och kärnkraften stabil, Räntan redan hög.
Men det blev lite oroligt en tid lite senare när 5 års räntan bekanta fick gått upp till 16% och hus kändes mycket svårsålda samtidigt som firman jag arbetade för fick skralt med kunder något år.
Det löste sig bra…

1 gillning

Använda tiden till saker jag tycker om, träffa familjen, nära vänner och de längre bort. Mer tid till flickvännen osv.
Lönen går lite i hand för dessa saker kostar samt möjligheten till att

Tack för tipsen! Återkommer :+1:

Det löser sig på något sätt och vis. Låter som ni hade det tufft men starka individer blir enbart starkare vid motgångar.

Materiella saker ger tillfällig glädje…tänk över vart din oro kommer så kanske hittar lösningen

Lättare sagt än gjort. Ovisshet kanske

1 gillning