Ja precis, jag tror jag förstår, se mitt tillägg om svarta lådor. Jag håller dock absolut inte med om att det är bra att investera i sådant man inte förstår, även kortsiktigt, extremt riskfyllt.
Det känns som att folk här på forumet angriper problemet “skapa överavkastning” på olika sätt. Du och @Pellepennan tycker man kan tjäna pengar utan att förstå marknaden, medan andra vill skapa överavkastning genom att först förstå hur de svarta lådorna fungerar.
Jag är nöjd med dina grafer @janbolmeson. Jag är lite dålig på att läsa grafer .
Nu ser det ut så här i alla Isk för att du ska bli helt nöjd
LF Global indexnära 80%
LF Tillväxtmarknad indexnära 20%
Nu har jag fullt upp med mig själv att behålla den här portföljen utan att göra onödiga ändringar långsiktigt
Ok, nu vet jag vad du menar. På sätt och vis fungerar det så men det är inte hela sanningen. Det finns en komponent till, relativt momentum. Det är inte bra nog att en fond går bra, den måste dessutom gå bättre än andra fonder.
Årets bästa fond är nästan aldrig samma fond två år i rad. Men det är ju alltid en fond (eller fondtyp) som går bäst. En sådan fond har både ett bra absolut momentum och ett bra relativt momentum. Jag tycker att det ofta är ganska tydligt vad som är hett. Detta året har det varit energirelaterat men också Latinamerika. Det kunde man se för rätt många procent sedan. Sådana trender är ofta ganska långvariga. Men man måste vara beredd att hela tiden ompröva sitt agerande.
1 gillning
janbolmeson
(Jan Bolmeson)
delade upp denna diskussion i ett nytt ämne
50
Haha. Tack vare er på forumet och Daniel Kahnemans bok förstår jag marknaden och psykologin bakom den bättre nu. Jag började investera förra året när börsen gick som tåget och i ett sådant klimat var nästan omöjligt att förutse en stor nedgång. Jag var nära att investera i teknikfonder två gånger under andra halvan av 2021. Hade FOMO gällande många aktier (bl a SBB och Sievers) och branchfonder (teknik, fastigheter). Höll mig utanför dessa men investerade lite av kapitalet i annat skit med jättehög risk. Sedan kom 2022. “Regression to the mean” verkar vara ett intressant begrepp.
Den stora frågan blir enligt mig om det nu är över för teknik och om man jämför kurvorna om ett par år så är global-fonderna stabilt högre än teknik-fonderna? Om det däremot har visat sig att teknik och tillväxt återigen skall vara där man skall investera och den kurvan återigen ligger högre då måste man väl ändå hävda att det fortfarande är bättre med teknik-fonden?
Men det är mycket möjligt att nästa race är AI istället och att teknik aldrig kommer tillbaks till gamla nivåer. Den som lever får se.
Poängen med mitt inlägg var inte om AI redan är en del i alla teknik-fonder eller om man (som jag) tror att det kommer bli en helt eget område. Frågan var mer om det som idag tagit stryk i form av dagens tech-bolag kommer återvända till en högre nivå eller om dessa bolag nu är över och kommer försvinna och ersättas med nästa stora trend. En trend som skapar nya fonder. Fonder som tids nog kraschar på samma sätt.
Jag tänker att många nuvarande tech företag redan är ledande inom AI, men du har säkert en poäng att det kan finnas uppstickare med mer tillspetsad inriktning och att fonder med mer smal inriktning på endast AI är möjligt.
Lite läskigt att det blev som en snöbollseffekt som drog med så många andra. Som grupptryck och fomo ihopmixat, fast bland investerare.
Tyckte sista slutraderna gav ett tänkvärt avslut!
Looking back, Rasmussen, the former Bain Capital analyst and current hedge-fund manager, believes that it’s easy to see how Tiger Global got into its current predicament. “They’ve just been winning, and winning, and winning,” he says. “I think one thing that happens to people who win, win, win, win, is they get overconfident, and they can’t imagine a scenario where they’re not winning.
Ibland kan en övertro på sin egen förmåga få enorma och läskiga konsekvenser. Undrar hur nerviga de måste blivit när miljarderna började försvinna.
Lite lagom självförtroende och lite helikopterperspektiv för de som var inblandade, så skulle det kanske blivit en helt annan historia.