Ny prognos - styrräntan på 3,5% i September 2023

I Kina, som har en bostadsbubbla men mer normala räntor, är alla lån på 30 år, bunden ränta, amorteringskrav. Att hyra är billigare än att köpa. Inte otroligt att det blir samma i Sverige.

Då hamnar man här.
Krono

4 gillningar

Det håller jag med om, men det känns ju som att om det kan hoppa så fort på så kort tid, så känns det osannolikt att den skulle stanna på 3,5%.

Vilken räntenivå är du rädd för? Personligen tycker jag någonstans 5-8% är helt rimligt, närmar det dig 10% kan jag tycka att det börjar bli högt.

Det förutsätter ju att det finns nåt att hyra, tas hyresregleringarna bort i Sverige kanske läget blir bättre, men det kommer väl knappast vara en snabb omställning.

1 gillning

Hur ser din boendesituation ut idag och hur stor del av hushållets lön skulle gå till boendet vid 10% ränta?

2 gillningar

Fast det är skatteavdrag på 30% upptill max 100k ränta per ägare, 21% över 100k. Man kan begära skattejämkning så att man slipper ligga ute med pengarna.

3 gillningar

Ja det kanske kommer något gott ur krisen, alltså att man bygger fler HR, gör om BR till HR, samt tar bort hyresregleringar. Vi får se. Fast för mig med många år i kö vore ju det dåligt…

1 gillning

Har en bostadsrätt, är belånad till ~81%
Lägger ~5% av nettolönen på ränta.

5-6% är helt OK, vid 10% så är det ganska kört.

Hur stort lån har du?

De kanske har börjat märka av det men ännu inte fattat vad det beror på.

De flesta banker har ett internt skuldkvotstak så för att öht få låna 6 miljoner krävs 100.000 i bruttolön för det paret redan idag om jag har förstått rätt.

1 gillning

Skulle klara 10% ränta, vid 11% är det ohållbart för mig. Men jag kan ju sälja av delar av portföljen och amortera ned för att sänka månadskostnaden. Så jag är inte jätteorolig.

Sen är det som så att när jag tog lånet visste jag ju vad räntan var och vad den varit tidigare, således förstod jag att den kan komma att gå tillbaka till tidigare nivåer. Det var en kalkylerad risk att ta lånet och om räntan skulle gå upp i 17% så får jag helt enkelt skylla mig själv.

Sen tenderae ju bastanta löneökningar följa inflation så om det skulle ta ~3-4 år innan den är uppe i 17% är det inte orimligt att jag klarar det.

Okej. Det känns lite som om det är någon man förväntas klara, typ 10-15% ränta, borde jag egentligen bara ringa mäklaren och sälja idag.

Vid 7% är det helt görbart, men vid 10% ränta över en längre period är det bara att kasta in handduken.

Konjunkturinstitutets rapport som kom idag tror inte på dessa räntenivåer.

2 gillningar

Samtidigt finns stora osäkerheter, från KI:s presentation:

Det här med belåningsgrad kan ju ändras både uppåt och nedåt. Verkar som det har varit en förbjuden tanke att värdet på det egna boendet kan gå NER vilket ökar belåningsgraden.

1 gillning

Haha. Mardrömmen har inte ens börjat. Styrräntan är fortsatt en av historiens lägsta på 0.25(!) %

5 gillningar

Bara om man gör en omvärdering och lämnar in till banken, det behöver man ju inte göra.

1 gillning