Omblansering av fonder för släkting

Skall ombalansera en släktings fonder. Idag ligger hon 95 procent med aktier och Sverige fonder. Tänkte sälja Sverogefonderna och köpa en Globalfond istället. Så blir det åtminstone 50-50 Global-Sverige. Nu ligger dessa i en traditionell depå och har så gjort så i 30 år. Är det värt att göra detta och realisera vinsten eller skulle ni hellre ligga kvar med en enorm övervikt i Sverige? Sparandet är på längre sikt och hon behöver inte alla pengarna.

Hej,

Finns väldigt mycket bra avsnitt här på bloggen att läsa om just detta.

Kan rekommendera dig att börja läsa dessa:

“Börja spara rätt och lätt”
“Globala Barnportföljen”

Det beror verkligen på hur mycket vinst det är och hur lång hennes sparhorisont är, oftast är det värt en flytt om det iaf är 10 års tidshorisont det handlar om, men är det en väldigt lång tidshorisont så kan det till och med vara mer värt att behålla.
Däremot i de flesta fallen så är det värt att flytta ett gammalt sparande till ISK :slight_smile:

Finns en kalkylator via bloggen som man kan använda för just denna uträkningen, den verkar tyvärr ligga nere just nu, men jag skickar en koll till Jan om detta och ser om vi kan få igång den igen.
Lägger en länk här till den iaf.

Tackar för detta. Ja, vinsten är riktigt rejäl. Har räknat på att det måste skattas ungefär 300 papp.

Vad är den procentuella vinsten?:slightly_smiling_face:

Fond 1: 740 % Fond 2: 740 % Fond 3: 486 % Fond 4: 385 %. Klart mest pengar ligger det i de två första.

@Robin, kan man använda schablonmetoden på fonder? Antar att det är därför du efterfrågar den informationen.

För aktier är schablonmetoden lönsam om de stigit mer än 400 %.

Vad har hon som investeringar? Är det nåt rimligt eller helt icke-rimligt? Ja menar, bör ni ens ombalansera för ombalanseringens skull? Ombalansering på beskattningsbar depå dödar ju ränta-på-räntan på ett effektivt sätt.

Ja, du har säker rätt i det. Det är framförallt Sverigefonder, till 95 %. Resten är lite europeiska småbolag(en fond).

Ett inlägg delades upp till ett nytt ämne: Hittat gammalt AF-konto, vad ska jag göra?

Finns det ingen lättnad för långvariga investeringar i en vanlig depå i Sverige? Typ som i USA och Finland, var det finns en lägre beskattning när man har ägt placeringen i över tio år.

Ja, man kan använda schablommetoden. Det är ju lönsamt om vinsten på fonderna är mer än 80 procent av värdet eller som du säger gått upp mer än 400 procent. Men hör gäller frågan om det är värt mitt syfte att ombakansera då skatteeffekterna trots allt blir som den blir och jag tappar min hävstång som den icke realiserade skatten ändå ger.

1 gillning

Antingen schablonmetoden eller bara för att använda siffrorna för att kunna räkna ut om en eventuell flytt till ISK hade varit värt :slightly_smiling_face:

Ja, det ska gå :slightly_smiling_face:

Hur länge är tanken att hon ska ha pengarna investerade? :slightly_smiling_face:

Hon är 75 så det blir tills hon dör. Hon säljer av lite ibland. Så nallar lite, kanske tre procent per år.

Ok. Kanske är det dags att sälja en del nu när värderingarna är höga och köra typ 70/30 eller tom 60/40 aktiefonder/sparkonto framöver? Isåfall sälj dyraste fonden. Då finns det cash tillgängligt och fonderna kan fortsätta as-is några år till.

Fast att säga att börsen är “hög” säger inget om hur den kommer gå i framtiden, är den ens “hög” och vad betyder det?
ATH (all time high) är något som börsen är på i en stor del av sin tid, just för att ekonomin går framåt och bolag utvecklas och tjänar mer pengar.

Tycker inte man kan resonera att börsen är “hög” eller “dyr” utan att istället investera mot sitt mål och därav välja hur man bör placera sina pengar.

Jadu, det finns nog inget rätt svar då tidshorisonten är så oviss.
Eftersom fonderna är så dyra som dom är så kanske det ändå hade varit värt att flytta detta till ett ISK och ta skatten nu, sedan investera i indexfonder. :thinking:

1 gillning

Tack för svar allihopa. Jag är nog inne på att det kanske inter värt att göra en om balansering till en global indexfond. Syftet är ju att vara mindre viktad mot Sverige, men risken blir väl inte mycket mindre med en globalfond. Skulle då vara som någon sade göra en 70-30-portfölj, men tidshorisonten är väl lång, men lite oklar. I dagsläget är det Sverigefonder. Kanske lite dyra, men den ena är en indexfond med 0,65 procent avgift. Att betala så mycket skatt för en ombalansering känns ju också lite väl med fonder på över 700 procent i vinst. Så får fundera lite till.

Nåjå, sanningen är dock att vi haft en vannsinnig uppgång och värderingen av aktier är historiskt sett jättehög - skulle säga att nu om nånsin är dags att sälja lite grann av vinsterna. Skulle hellre ta ut nu en större summa för följande åren än att ta ut några procent per år. Börsen kan väl fortsätta gå upp många år till men jag inte säger att man borde sälja alla aktier med en gång.

YMMV