Är du nära till 45 kan du sätta saknar arbetsinkomst i simulatorn så kommer du hamna någorlunda rätt, den kommer iaf inte visa glädjesiffror.
Tänkte om man ville kunna se resultatet före man fyller 45.
Enklast är då att sprida ut aren man har kvar till tänkt FIRE över åren kvar till normalpension. Det ger iaf ett hum.
ex: 35-åring vill gå vid 45 men se vad det blir vid 65: Skriv att du jobbar 33% fr o m nu idtället.
Det är långt ifrån perfekt men ger som sagt en idé.
Nej, 4% regeln innebär att kapitalet troligen inte kommer ta slut de närmsta 30 åren.
Ja det är en intressant workaround. Den verkliga pensionssiffran blir dock högre eftersom man i det fallet egentligen har en högre lön tidigare (mellan åren 35-45) vilket gör att ränta på ränta effekten har längre tid på sig att verka. Men bättre än inget.
Ja, jag rekommenderar att man hellre testar med lite marginalsiffror (typ 25% och 45%) och tittar på skillnaderna också.
Vill man höfta lite bättre är det ganska lätt.
Om nuvarande inarbetat kapital är C och man är n_0 år gammal, har en avsättning på A kronor per år, uppräkning/avkastning r, planerar att arbeta tills man är n_1 år och ta ut pension från n_2, så kommer totalt kapital vid uttagsstart vara C(1+r)^{ n_2-n_0} + A\sum_{k=n_0}^{n_1} (1+r)^{n_2-k} vilket förenklas till C(1+r)^{ n_2-n_0} + A(1+r)^{n_2-n_1}\frac{1-(1+r)^{n_1-n_0+1}}{-r}. Det upparbetade kapitalet slår man sedan ut med delningstal för att få årsutbetalning.
EDIT: Kom på att inkomstpensionen i prognosen görs helt utan något antagande om löneutveckling (ens på makronivå, dvs inarbetat kapital räknas inte upp i prognosen heller). Det betyder att r=0 på den komponenten och att hela uttrycket förenklas till C + A(n_1-n_0)
Inkomstpension använder t.ex ett delningstal på 18.5 vid 65 års ålder (dvs inte förväntad livslängd eftersom det dels ligger en förskottsränta i detta delningstal, samt en förväntad avkastning/uppräkning) så om vi t.ex räknar på en 45-åring med 2 miljoner i inarbetad inkomstpension, en lön på 40000 i månaden vilket med 16% leder till en avsättning på 76800 om året, arbete till 55 och planerat uttag från 67 där vi förenklat bara justerar delningstalet med 2 år så får vi en uppskattning på månatlig inkomstpension
\frac{2000000 + 76800(55-45)}{12(18.5-(67-65))}.
vilket blir 13980 kronor
För löner under brytgränsen kan tjänstepensionskapitalet (4.5% av bruttolön i många avtal tror jag) och premiepensionskapitalet (2.5%) räknas med samma metod (med antagen avkastning på t.ex 1.9% som minpension använder) och ge en god uppskattning, men om man har någon slags förmånspension eller är över brytgräns så måste man räkna mer specifikt.
Jag har ett excelark jag leker i.
Lägger in alla år, värde, avkastning, uttag och utgående värde. År för år. Högt uttag nu från 51-65 år. Sen minskar uttaget när jag kompletterar med pension.
Enligt kalkylen kommer depåns värdeökning och uttag vara ungefär lika nu 51-65, alltså portföljen borde vara ungefär lika stor när jag är 65 som den är idag. Alltså att jag kan leva på avkastning utan att nalla av kapitalet, men kalkylen tillåter att jag tar även från kapitalet varje år, så jag tycker att marginal för mig finns.
Jag lägger in att min lön är noll från nu och framåt in minpension så tas det med i beräkningen.
Hej.
Jag har som mål att nå FIRE om x antal år.
Räknar jag klarar mig utan problem med månadsutgifter på 20 000 kr/mån.
Även räknat in ett värsta scenario med en “ISK skatt” på 2025 års nivå 1,086% som skulle ge en restskatt på runt 40 000 kr / 12 = 3 333 kr/mån (pga skatt på schablonintäkten (ISK) en gång om året på deklarationen)
Jag har som mål att nå FIRE gärna vid 50-55 års ålder.
Jag räknar på ett par olika sätt:
- Använder FIRE kalkylatorn (Ekonomisk frihet (FIRE): När blir du ekonomisk fri?)
Som “Startkapital” räknar jag med:
Eget sparat kapital i ISK (80% global index, 20% Sverige Index)
&
Tjänstepension & PPM - 30% skatt
Jag behöver då 20 000 x 12 x 25 = 6 000 000 kr
(eller 20 000 x 12 x 30 (5+25) !!??)
- Jag börjar med att gå in på minpension.se i simulatorn och ställer in att sluta jobba vid 55 års ålder och “Uttag av pensioner” vid 66 år.
Får då fram vad jag får ut i pension from 66 års ålder.
Räknar sedan såhär:
From 55-66 år behöver jag:
20 000 x 12 x 11 = 2 640 000 kr.
From 66-livet ut behöver jag:
(20 000) - (pension x 0,7) x 12 x 25 = X kr
2 640 000 + X = Total summa jag behöver spara ihop för att nå FIRE vid 55 års ålder.
“Problemet” är att i uträkning 1 med FIRE kalkylatorn behövs ett betydligt större kapital än i uträkning 2. Inte så konstigt då inkomstpensionen inte är medräknad i uträkning 1.
Jag laborerar med att räkna med inkomstpensionen - 30% skatt i uträkning 1 (FIRE kalkylatorn) också. Går då in i avancerade inställningar i kalkylatorn och ställer ner förväntad avkastning till 2-3% istället.
Kan då konstatera att jag bör kunna gå i FIRE nåt år tidigare än 55 till och med.
Som flera andra efterfrågat innan hade det varit riktigt bra med en FIRE kalkylator som tar hänsyn till Svenska pensionssystemet.
Det bästa vore om man kunde lägga in sitt ISK konto som “privat pension” på minpension.se och att man kunde sätta valfri ålder att sluta arbeta (inte bara minst 55 år som idag). Då hade man haft en riktigt bra kalkylator på minpension.se.
Har du använt simulatorn i denna tråd ?
Yes jag har använt mig av den också.
Bara jag som ändå har ett sånt pass självförtroende i mig sjölv att även om f.i.r.e kapitalet skulle sina snabbare än man trott av diverse anledningar så tror jag tillräckligt på mig själv att jag kommer lösa situationen?
Min plan kommer vara att sälja av utdelningen som en de underliggandeinmehaven i en indexfond delar ut (början av uttagsfasen) för att senare närmare pension börja sälja av p/e talet utav mina aktiefonder.
Skulle jag mot förmodan förbruka mina pengar i förväg så tar jag o börjar arbeta/tjäna lite pengar igen jag är ju inget träd som står still
Har gjort inlägg i originaltråden:
Som kontrollfreak (och notorisk glädjespridare…) undrar jag alltid hur plan B ser ut om pengarna tar slut och man skulle bli sjuk eller råka ut för en skada/olycka och inte kan arbeta. SGI kan ju inte vara så vidare värst vid FIRE och då återstår kanske bara socialbidrag (eller vad det nu heter nuförtiden)?
Inget vi själva skulle klara oss på med nuvarande levnadsstandard trots väldigt låga kostnader och utgifter.