För dig kanske resor alltid är värt, så är det inte för mig. Resor kan vara kul ibland men ligger mycket långt ner i listan på sånt som jag tycker är viktigt. Försäkringar är viktigare för mig. I valet och kvalet mellan dyr resa och försäkring vinner försäkringen, om jag nu måste välja.
Vi betalar 1200kr/året som LF guldkund. ![]()
Men jag är också tvekan till värdet av försäkringen men känns liksom “dumt” att inte ta den på något vis. Men det är också billigt relativt sett. Ibland får man ju någon femhunka i återbäring av lf också. ![]()
Har du blivit modigare nu när du vill ta dessa beslut själv nu?
Frågan kring djurförsäkring lämnade du över till @carolinebolmeson
Vi valde också bort kattförsäkring. Sätter in på ett konto istället. Än så länge har det lönat sig med råge. Bara helt vanliga bonnkatter och nu är de rätt gamla så blir avlivning om det blir för dyrt.
Försäkringarna vi kollade på hade hög självrisk och oftast så täcker det bara halva veterinärskostnaden ändå. En vanlig röntgen/undersökning och sånt täcktes ju inte alls och det är det vi fått göra oftast.
För egen del förstår jag inte en del av resonemanget här… Nog för att majoriteten av RT-communityn verkar ha det gott ställt men med det verkar med det också följa någon form av odödlighet eller iaf immunitet mot sjukdom, olycka eller andra former av otrevliga händelser.
Bara för att jag idag har råd att låta bli att försäkra mina barn är ju ingen garanti att jag kan göra det i morgon. Har jag så mycket pengar idag känner jag inget behov av att försöka tjäna ännu mer på marginalen genom att dra in på försäkringar av detta slag. Vad är det som säger att livet inte vänder redan i morgon eller innan barnen är stora och klarar sig bra själva? Vad som helst kan inträffa inom en snar framtid som vänder uppochner på tillvaron, t.ex skilsmässa, missbruk, felspekulation, etc. eller helt enkelt bara en j:a OTUR med något! Och då kan det vara försent att teckna dessa typer av försäkringar! Samt även möjligheten att förlänga barnförsäkringen till en vuxendito utan prövning eller diskvalifikation.
Tänker likadant när det gäller vår katt som på 7 år hittills har kostat c:a 70,000 i veterinärkostnader. Jag har råd med en djurförsäkring och vill inte någongång behöva titta henne i ögonen (som när hon kom inhoppande på tre ben för andra gången med avslitet korsband) och säga “Tyvärr lilla Kisse, vi la försäkringspengarna på börsen i stället så nu fär du hoppa in i jutesäcken med dom stora stenarna så går vi ner till sjön”…
Om jag hade barn så skulle jag välja att spara in på annat. Jag kan tänka mig att många betalar mer för kaffe, eller vardagsresor, eller fika, eller streaming eller frisörbesök per månad än vad en barnförsäkring kostar.
Men hade jag haft en för dyr försäkring, så hade jag bytt.
Står lite matnyttigt här för den som vill läsa.
https://www.radron.se/vardagskunskap/behall-barnens-forsakring-sa-lange-du-kan/
Som Jan skrev handlar det ju om vad man får för pengarna. Om premien var dubbelt så dyr, skulle det fortfarande vara värt det då för att det låter fint med barnförsäkring? 5X? 10X? När slutar det vara värt priset?
Om man är som snittpersonen i “Hur mycket sparar du i månaden”-tråden, som verkar spara 50%+ av sin höga inkomst varje månad så kanske man har resurserna att avstå försäkring. Å andra sidan gör den summan ingen stor skillnad för dessa personer.
Är man en person med lägre inkomster och mindre marginaler så skulle det göra större skillnad i ekonomin men vara ett mycket sämre beslut, eftersom man skulle vara mer i behov av en försäkring om olyckan är framme.
Så har personligen svårt att se för vem det är ett bra råd som gör någon betydande positiv skillnad.
Ser risken som större att den med små marginaler, som antagligen behöver försäkring mer, väljer att avstå försäkring för att öka sitt sparande än nyttan att det hjälper någon högavlönad maxisparare på väg mot FIRE att nå dit lite snabbare.
Även sjukdoms- och olycksfallsförsäkringar kan vara klart överskattat, vi har aktivt valt att avstå från båda efter att ha granskat innehållet.
Bra sammanfattat @Descutan. För mig handlar det som vanligt om att försöka ta medvetna och informerade beslut. Den här diskussionen kastade ju ljus på att jag inte har tagit ett medvetet beslut, utan det var något som bara skedde utav farten.
Det betyder inte att det var fel, det betyder bara att jag behöver välja om eller välja bort.
Hade du tänkt annorlunda om du inte kört snål-FIRE?
Ja de är dyra och nyttan är nog ganska begränsad. Funderar på att säga upp min men det kommer garanterat hända något dagen efter jag säger upp den. ![]()
Jag kör inte någon FIRE alls, tycker bara att det är onödigt att betala för luft och har marginaler i ekonomin.
Min fru och jag har däremot livförsäkringar med höga belopp (5M+) eftersom ett dödsfall i familjen faktiskt hade haft stor påverkan på de efterlevandes liv.
Många av svaren i den här tråden får mig att känna att jag valt fel karriär, kanske skulle man ha blivit säljare på försäkringsbolag… Priset i förhållande till innehållet verkar ju ha mycket liten betydelse.
Kände samma sak och mycket riktigt bröt jag foten någon månad efter att jag sagt upp försäkringen
Slumpen när den är som bäst! Överlevde dock det hela även utan en engångsutbetalning på ett fåtal tusenlappar.
Och har man kvar försäkringen tills barnen blir myndiga så kommer ju inte de heller “våga” säga upp den eftersom de är rädda för att då kommer garanterat något dåligt hända. Genom att ge en försäkring åt sina nyfödda barn så tvingar man indirekt på barnen en utgiftspost som riskerar att finnas kvar länge i deras liv.
Det är ju det som är poängen med försäkringen.
Sjukhusdygn, kostnader, engångsbelopp är mer grädde på moset.
Det finns många sjukdomar och skador man kan drabbas av under livet som sätter ner arbetsförmågan. Man blir ofta fattig av att vara sjuk. Beloppen kan göra stor skillnad.
T.ex.så drabbades en bekant i 25års-åldern av kronisk sjukdom som lett till helt avsaknad av arbetsförmåga. Utbetalning från försäkringen gjorde att hen kunde lösa lånet på sin lilla bostadsrätt och därmed kan klara sin försörjning på det skrala belopp sjukersättning från FK ger. Stor skillnad för individen.
Så fungerar åtminstone inte min hjärna…
Vi har ingen barnförsäkring (tror vi hade första året eller liknande, men inte längre). Har övervägt det flera gånger. Men det är inget skydd för att något dåligt händer, eller något som avhjälper det som inträffat. Det är “bara” en pengautbetalning om det skulle ske.
Jag ser hellre att barnen får en högre garanterad summa oavsett vad, än att de får extrapengar utifall något riktigt dåligt inträffar. I detta har jag vägt in att vi har en god ekonomi, och att familjen skulle klara sig bra ändå om något hemskt skulle inträffa.
Vi har en djurförsäkring. Där är min känslomässiga motivering att ev. behandling inte ska behöva vara en pengafråga vid ett veterinärsbesök. Hade vi bott i annat land hade vi säkert haft en sjukvårdsförsäkring med samma motivering.
Nej, det gör man inte. När barnen blir myndiga avgör de själva om de ska fortsätta med försäkringen eller inte. Men jag har rekommenderat mina barn att fortsätta med den, inte minst med tanke på risken för att sen inte kunna få en försäkring pga vad som kan finnas som hinder i en senare hälsoprövning.
Men nu flaggas väl det här också snart…
Jo, de avgör själva men man sätter de ju i en jobbig situation där det tar emot väldigt mycket att säga upp detta eftersom det är ett dåligt omen och eftersom man vet att det är svårt att gå in igen ifall man ångrar sig framöver, samt att man inte vill sabotera något som föräldrarna kämpat med och lämnat efter sig som något slags fint arv. Har själv folk runtomkring mig som dragits med dessa försäkringar i decennier för att de inte vågat ta steget att säga upp. Själv har jag inte fått med mig någon sådan försäkring så jag har sluppit den belastningen på min ekonomi gudskelov. Nu sitter vi dock fast i träsket med dyra barnförsäkringar för egna som jag länge ifrågasatt men varit för feg för att säga upp. Tanken var först en gravidförsäkring som skulle finnas vid födseln och de första åren då nya barn är helt oskrivna kort men… Nu hänger de kvar år efter år och känns mest som en belastning än någon trygghet