Samling vid pumpen! | Fler "fattiglappar" i forumet?

Fattiglapp?
Jo, mitt första inlägg här. Blivit så bländad av alla mångmiljonärer att jag lämnade Patreon.
Fast Fattiglapp, det är jag då rakt inte. För det första ser jag det lite som med vilket mindset jag väljer att se på helhetsbilden och för det andra så är jag torr om fötterna, äter mig mätt varje dag och har tak över huvudet.
Jag skiljer på vad jag behöver och på vad jag vill ha. Jag har allt jag behöver - alltså är jag rik.

Jag fyller 50 år i augusti, har nyss kommit hem från min 50 års present till mig själv. Paris i tre dagar, en tonårsdröm som jag stal pengar från mitt Lysakonto för att kunna uppfylla.
Så värt det, Paris var nästan som i mina 35 åriga fantasier, helt fantastiskt ja faktiskt alldeles underbart, som en bal på slottet.

Hur lite pengar jag har behåller jag för mig själv, fast även om det är lite så är det så mycket mer än vad miljoner andra människor i världen har så jag är rik i det stora perspektivet.
Är idag sjukskriven sedan i höstas på grund av arbetsskada, tredje operationen planerad nu i april. Hoppas kunna återgå till arbetet i augusti.
Är lågavlönad inom legoindustrin, ni vet det där jobbet som folk i allmänhet inte tror existerar längre. Jag limmar epoxy, för hand, sitter och smetar ut limmet med en glasspinne och formar det med fingrarna, jaa i Sverige 2022.
Efter 5 år har jag nu 24350 kr före skatt, minimilönen är i detta yrke 24333 kr.
I sjukpenning blir det inte mycket kvar efter skatt.
Är väldigt glad att jag hade en “arbetslös/sjukskriven buffert”, fast den är ju slut nu så har nallat på den ena bufferten efter den andra.
Jag är ett maskrosbarn som fått en hel del stryk fysiskt och psykisk av allt från familj och sambos till samhället.
Jag vet hur hunger och utlämnad känns så jag ser inte en misslyckad fattiglapp när jag ser mig i spegeln. Jag ser en kvinna som ler och som lever och är lycklig och som är torr om fötterna, mätt i magen och som sover tryggt i sin säng som står i ett litet hus på landet med tak över sig.

Varför denna utlämning av mig själv i ett ekonomiforum?
Jo, jag hoppas innerligt att det är fler maskrosor här inne och vill på detta vis visa dem att de inte är själva här.
Och för att ropa till dem:
Vi klarade oss! Mot alla jävla odds så klarade vi oss! :grinning::metal:

85 gillningar

Guldinsikt och väl spenderade slantar alltså! :slight_smile:

Välkommen ut som mer aktiv på forumet också.

4 gillningar

Tack så mycket för dina ord. :heart:

Varmt tack för ditt inlägg! Det sätter verkligen perspektiv på tillvaron.

Och grattis till de insikter du gjort! Påminner mig mycket om ”allt kan man ta ifrån en människa, allt - utom den yttersta friheten att välja förhållningssätt till det som livet för med sig.” Frankl

5 gillningar

Välkommen in!
Tack för att du delar med dig. Hoppas att nästa operation kan bli den sista!

Jag hejar på dig!!! :smiley:

3 gillningar

Tack för fina ord. :heart:

Min upplevele är att alltför många är så upptagna med att se allt de inte har istället för att se allt de faktiskt redan har och uppnått.

Se på naturen och vår fantastiska allemansrätt, vi har tillgång till hela Sverige, visst är det fantastiskt och visst är vi alla rika.

Dessutom vill jag ha färre saker att administrera så jag kan istället känna empati för dem som ägs av alla båtar, sommarstugor, bilar, m.m.
Om vi inte ser upp så ägs vi snart av alla prylar istället för tvärtom.

10 gillningar

Tack så mycket! :grinning:

Det hoppas jag också. :grin::+1:

Ja, vi lever ju i en värld/en kultur som är helt fantastiskt fokuserad på BRISTTÄNK snarare än på överflöd.

Härligt att läsa detta - som i princip var det tankespjärn jag bjöd upp till på Polynomdagen i höstas, då mitt lilla snack just centrerade kring frågan Vad kan du plocka bort från ditt liv som skulle göra livet rikare?

ja, i stort var det härligt att läsa hela ditt inlägg!
Håller tummarna för att operationen går som smort.
:pray:

2 gillningar

Tack för din fina respons. :heart:

Vad kan du plocka bort från ditt liv som skulle göra livet rikare?

Det var spot on, denna fråga tar jag med mig att fundera närmare på. :grinning::+1:

2 gillningar

När du har boende utan lån och kan leva utan måsten på egen bekostnad.
Rik på upplevelse i livet har många glömt eller inte fått chans till

1 gillning

Jag vet inte riktigt hur jag skulle säga att min situation är. Mycket som har varit dåligt och mycket som är bra och det ser ljust ut framåt men också komplicerat, är väl hur det kan sammanfattas.

Till att börja med så har jag ingen familj och har inte haft sen jag var 12 år. Haft tak över huvudet under i stort sett hela mitt liv men aldrig haft hjälp hemifrån som många andra haft. Bodde själv under flera år i tidiga tonåren, sen bott i jourfamiljer och fosterfamiljer men har framför allt klarat mig själv, ändå haft tur i livet på många sätt och jag har två vänner som är min familj idag.

Är 34 år.

Äger ingen bostad, vilket ju för många är både en tillgång och en framtida möjlig intäkt.

Äger ingen bil.

Har ingen utbildning men är självlärd inom några områden.

Har under många år haft låg inkomst (50 - 150 tkr per år), så jag ligger efter med min pension.

Driver en egen firma och tjänar mellan 70 - 150 tkr i månaden (hoppas på 1,1 mkr vinst i år, något högre än förra året).

Började med Avanza i augusti förra året och har nu ca 460 tkr i fonder. De pengarna är skattade och klara. Hoppas att komma en bit över 800 tkr i fonder i år.

Har väldigt bra likviditet men också haft stora skulder under flera år. Har ett kassaflöde i företaget på 300 - 400 tkr i veckan vilket gjort att jag med mycket planering, omflyttning av skulder och komplicerad skatt kunnat betala av skulderna. Det som återstår är att komma i kapp med skatten (återföring av periodiseringsfonder, närmare 1 miljon till att börja med, kommer göra nya avsättningar på återföringarna).

Summa summarum så är min förmögenhet i princip 0 kr i dagsläget om en inte räknar pension. Närmaste utmaning blir att betala skatt i februari nästa år. Det kommer jag att betala genom att sänka flera konton, ha skattekontot som skydd fram tills slutskattebeskedet och därutöver ha checkkredit, likviditet och i slutändan fonderna som ytterligare täckning.

Det känns som att få saker i mitt liv fungerar eller har fungerat som det ofta gör hos andra.

Jag har hur som helst rest mycket, vandrat, seglat med mera. Det är alltid i den friheten som jag verkligen känner mig levande och mår bra. Det jag har börjat lära mig de senaste åren är att trivas och må bra även på hemmaplan. Målet är dock att resa mycket mer och jobba en del men väldigt lite.

11 gillningar

Jag vet inte om jag är en fattiglapp. Jämför man med snittskribenten i detta forum är jag kanske under snittet.

Jag har fram till senaste månaderna i mitt liv (är nu 34 år gammal) haft en lön som är under medianlönen i Sverige. Kom också i gång först med att organisera sparandet (hade lite slantar ändå, men ingen större mängd) för något år sedan. Har knappt 200k på ett ISK-konto nu, investerade i några billiga indexfonder.

Äger en bostad, men det är en liten lägenhet som inte är värd några större summor.

Nu har jag fått en lön som åtminstone är över median, men som inte är något att skryta med här på forumet. Jag tänker väl som några redan har varit inne på ovan. Det här är ett forum som i huvudsak bevistas av folk med ekonomiskt intresse. Det torde vara rimligt att anta sådana människor överlag har bättre ekonomi än sådana som inte har det. Vidare är det kanske mer sannolikt att den som skriver ut sina inkomster/besparingar ligger över snittet. Det är inte lika kul för den under snittet, får man väl tro.

8 gillningar

Ser mig själv som “selfmade” iaf. Efter studenten jobbade jag 4-5 år som personlig assistent, la undan så mycket jag kunde i breda indexfonder och aktier med råd av min farmor (TACK FARMOR!!). Sen studerade jag 4,5 år till lärare och blev månaden innan 30 miljonär i värdepapper… men ändå ser jag mig själv som “fattig” för jag vet hur hårt jag jobbade för att spara ihop pengarna. Medan vissa vänner la pengarna på annat sparade jag istället, inte rest särskilt mycket etc. Bor i hyresrätt.

10 gillningar

Som jag uppfattar att det nämnts här i tråden /andra trådar på forumet - alla dessa mångmiljonärer med uppåt 50-100K i lön i forumet är otroligt provocerande! Jag erkänner - jag blir avundsjuk :grin: men också lider lite med dom, de fortsätter harva och spara för att ha så mycket som möjligt på dödsbädden… Visst, har man barn som man vill ge ett rejält arv - absolut - all heder åt de som tänker så!
Som frivilligt barnlös så kanske min hjärna jobbar på ett helt annat sätt…
Jag kan dock inte i min vildaste fantasi fullt ut förstå varför man inte slutade jobba redan vid 3 miljoner?! :joy: Planen är att sluta nånstans mellan 2 och 3 miljoner och sen leva ett enkelt men fritt liv (vi är två och sambon har redan nått miljonen) med lite lån på huset, inga andra skulder och huset skulle ge oss nån miljon eller två vid försäljning i dagsläget.
Vet egentligen inte vad jag vill säga, bara trevligt med fler “låginkomsttagare” /fattiglappar som kämpar på.
Jag VET att jag kommer lyckas eftersom det är det enda stora målet jag har i livet -att slippa tvångsarbeta /arbeta max 25% - och tror de flesta andra fattiglappar här också kommer uppnå sina mål.

9 gillningar

Då har du verkligen uppfattat det fel. Läs en gång till :wink:

Är DU provocerad av “dom”?

1 gillning

Underbara inlägg! Pengar är inte lycka. Man kan bli lite lycklig av det man kan göra för pengar, men viktigast är familj, vänner, hälsa och sånt som inte går att köpa.

Jag har lite pengar så jag kan checka ut vid 61 till stor del pga en såld ombildad bostadsrätt och arv. Min pappa som dragit in pengarna med att slita hårt växte upp i en statarfamilj, (jag hade gammal pappa, 50 när jag föddes) det var så fattigt så att han och syskonen frös, var hungriga och gick barfota i snöslask. Men dom var glada, hade roligt och tyckte om varann. Om man jämför är jag och de flesta andra bara äckligt bortskämda.

Jag har alltid jobbat, aldrig haft hög lön, rest mycket, haft det bra på alla sätt. Har inga barn vilket kostar enorma summor (men det är tabu att nämna). Vad jag framförallt har så är det 0 kr lån. Och lång bostadskö så jag och min sambo kan bo i en billig hyresrätt i Stockholm i stället för bostadsrätten. Det är inte stora inkomster du blir rik av, det är små utgifter.

Känner mig väldigt lyckligt lottad. Även om jag gnäller och klagar vissa dagar som alla andra. Idag över snövädret, men jag behöver ju inte gå ut i kylan, vänta på något försenat tåg och åka till något jobb. Är inne i min varma lägenhet och har nyss fikat med hembakad kladdkaka.

12 gillningar

En fantastisk vändning - bra jobbat! Nästan så att jag blev lite rörd.

1 gillning

För alla är inte jobbet endast ett tvång och lönen bara är en trevlig bonus för att få göra något man gillar :sunglasses:

9 gillningar

Fattig skulle jag inte säga men långt ifrån snittet på forumet haha. Långt över snittet för min ålder.

Tot investerat 750 000

Buffert 200 000

Hus värt 3,5 milj, lån på 2,7. Köptes nu 2022 så vi cashade ändå 800 000 bagis.

250 000 kr på familjekontot för div renovering, och annat bra o ha

Inga övriga lån och en bil värd 130 000 cirkus.

Tjänar lite över 40k/mån och jobbar som dataanalytiker och bor i en ganska liten stad. Jobbar på typisk large cap verkstadsbolag. Fri tillgång till övertid utövder det. Så man får välja, bra lön eller tid med familjen. Familjen vinner oftast haha.

Får väl en månadslön i bonus i snitt om året och har generös pension (en extra företags-tjp.)

30 år

Mitt älskade ekonomiska sänke (:smiling_face_with_three_hearts: frugan) pluggar så det blir inte mycket över med 2 barn tyvärr. Men det blir väl bättre om några år. Tacka fan att jag får månadslönen/71 i timlön vid övertid för med all VAB (som jag får ta för frugan kan inte missa sina studier) kan det bli svettigt.

2 gillningar

Hej fina maskrosbarn, här är ett till som också klarat sig! Jag trodde inte jag skulle överleva till vuxen ålder, men här är jag, precis fyllda 25.

Suicidtankarna kom fram efter jag flyttade hemifrån för tio år sedan, men jag har också haft med mig ungefär att “livet är ganska kort så jag kan väl prova lite till, det kanske blir kul”. Jag är så tacksam för det, jag pluggade något roligt och har på riktigt haft kul de här åren jag jobbat!

Det har lett till att jag för några veckor sedan köpte radhus, att jag har en buffert för jag tänker på framtiden, investerar inför pensionen jag nu hoppas att jag lever till och har sparat till vad som kommer bli den häftigaste resan i mitt liv hittills. Jag har mer än jag behöver och får dela allt med en partner. Jag är lätt bland de rikaste i forumet om vi räknar bort pengar :blush: :metal:t5:

28 gillningar