Sitta lugnt i båten bara för att man har en bra båt

Om man inte vill ha den hjälpen har man ingen behov att diskutera sina egna investeringsbeslut på ett öppet forum eller hur :thinking:? Då kör man sina rena aktier som man tror på och väljer efter den kunskap man har själv utan at bry sig vad någon annan tycker om det. :+1:

Det är din tolkning! Det har jag aldrig sagt eller haft som avsikt!

1 gillning

Det har jag skrivit förut. Så fort forskningen stödjer något annat kommer jag byta. På sekunden!

5 gillningar

Om denna tråden kommer fortsätta gå cirklar så kommer jag stänga den. Det finna andra trådar - t.ex. har @Pellepennan en egen tråd där det diskuteras utifrån hans strategi om marknadstajming. Vi behöver inte ha den diskussionen sippra in alla andra trådar.

2 gillningar

Stäng av den och tryck på Delit knappen :joy: ! Jag kommer inte åt den :face_with_hand_over_mouth:.

Det är ok att säga vad man tycker, men sen måste ju dom som vill kunna diskutera detta utan att känna sej påhoppade och kunna skriva vad man vill och känner. Det är ju det som blir trist. Uppenbarligen finns det dom som vill diskutera utan statistisk grund.

Om du och några till har svårt/inte vill att ta en diskussion utan att luta sej mot statistik så är ju det också ok, men då måste ni kunna släppa dessa trådar.
Jag tror att många inte vågar ta diskussionen med er för ni är pålästa och ”vill” inte förstå ibland.

Det kan ju vara att ni faktiskt inte lyckats “debunka” det annat än under väldigt speciella förutsättningar, de förutsättningar man använt sig av vad gäller forskningen kring indexfonder över långa tidsperioder. Är man utanför ramarna för forskningens giltighet gäller den ju inte. Vi har då två sidor/möjligheter…

• Helt avfärda andras tankar och erfarenheter för att detta saknar specifikt forskningstöd

• Ändå vara öppen för att diskutera tankar, metoder och anekdotiska erfarenheter. Kanske kommer forskningsstödet senare men avsaknaden av sådant behöver inte vara ett hinder. Det kan vara ett hinder för personer av typ A (“RT-typen”) men inte för person B (annan typ). Hur gjorde man innan man fick stödet för indexfonder och 20 år? Då kunde man väl kanske omöjligen investera i sådana, just pga avsaknad av forskning? Moment 22.

Vill du ha sagt att du i forumet INTE vill ha diskussioner annat än sinsemellan personer av typ A? jag kan tycka att om man är av typ A och läser något från typ B så kan man ju ignorera det och acceptera att man tycker och tänker olika.

Eftersom en indexfond trackar index så fanns det statistik på index över typ 100 år när indexfonden uppfanns… Så problemet har aldrig existerat.

1 gillning

Svar nej.

Ja, eftersom det bara är tyckande. Tyckande är enkelt. Jag tycker t.ex. Storskogen borde ha en annan kurs, jag tycker vi borde vara med i NATO och jag tycker att Putin kan “go fuck himself”.

Det går superbra diskutera. Du har en helt egen tråd för det:

Helt OK att diskutera. Inte OK att spamma och kidnappa trådar med samma diskussioner om och om igen.

Det går superbra att starta en egen tråd för det. :+1:

När jag ser så är det ingen av er som startat denna tråden.

Stänger härmed tråden

6 gillningar