Snart första miljonen, men känner mest ångest?

Hej RT!

Efter bostadsaffär och ganska hårt sparande sitter om ett par dagar den första miljonen för mig. Den magiska gräns jag haft siktet inne på en längre tid. Detta till trots, mår jag sämre än på väldigt länge. Jag upplever att på den tiden man inte hade så mycket pengar så hade jag inte heller så mycket att förlora. känner också oro för börskrascher, det faktum att jag och min sambo just nu står utanför bostadsmarknaden och bor i en hyresrätt, där till en känsla av att man inte kommer att ha råd att ta sig in igen. Grubblar mycket på detta, ibland så mycket att jag har svårt att sova.

Jag har sammanställt min ekonomi i en tidigare tråd, om någon är intresserad.

[Jag behöver hjälp att fundera l Mellanriskhinken, bostadsköp mm]

Jag behöver nog lite tips för hur jag ska tänka, kanske är det någon annan som känner likadant?

Jag vill absolut inte på något sätt verka otacksam, jag vet att det är få förunnat.

Efter att ha ägnat tre timmar åt att rensa avloppet igår kan jag försäkra dig om att det inte alltid är positivt att bo I villa. Oerhört mycket mer jobb än vad man kan tro. Trivs ni i hyresrätten, så bo kvar! Kanske kan en sommarstuga vara ett alternativ?

Visst, börsen kan få en sättning på 20-30 procent under ett par år, men sedan tar den fart på nytt.

Personligen är jag intresserad av ekonomi, men går inte omkring om grubblar hit eller dit. Om jag har 100 000 mer eller mindre spelar ju egentligen ingen roll. Man lever ju samma liv ändå.

9 gillningar

Om det kostar dig nattsömnen så har kanske för hög risk. :grimacing:

Nej men ärligt talat, skulle din vardag ändras om du tappade 30% idag? 50%?

1 gillning

Jag känner igen mig. Både med tomheten som kommer med att nå ett mål man har siktat på länge och velandet kring boende etc. För mig handlade det mycket om trygghet kopplad till pengar, något jag tog upp här:

För mig handlade det även om att jag var så stark i det rationella att jag inte lät mig känna efter kring vad det var som var viktigt för mig. Det var ju därför jag gick i terapi och tog Coaching av bland annat @MoaD som alltid säger:

Låt livet kännas lika bra som det är.

Enklare att säga än att känna för en sådan som mig. Det vill säga att jag tror att det är i det här området som du kommer ha din träning framgent snarare i att tjäna mer pengar, det kan du redan. Mer av samma kommer inte göra skillnad.

Skulle rekommendera att kolla följande tråd om du inte gjort det:

3 gillningar

Tacksam för er återkoppling!

Det som känns mest jobbigt nu är att jag sedan tidigare lagt undan pengar till en kontantinsats till ett hus och tänkt ”de ska jag ha och köpa ett hus för när det passar”. Jag har därför inte alls känt någon stress innan nu när bostadspriserna stuckit iväg 20%. Då har jag inte längre pengarna som jag tänkt mig, de finns istället på LYSA. Jag vet inte hur jag ska agera, sälja endel på lysa så att jag klarar kontantinsats eller låta ligga kvar. Om bostadspriserna sticker uppåt ännu mer blir det verkligen problem… så går funderingarna när jag har svårt att sova.

Någon som har några tips?

Som jag sa i andra tråden - jag hade placerat om, men inte om det kostar mig nattsömnen. Nu är det dessutom några mellandagar på börsen vad det verkar.

Eftersom du uttrycker oro igen så tycker jag du ska köra lite safe om det får dig att må bättre. Fomo är inte kul heller, men som sagt, min slant ligger på att bostadsmarknaden stabiliseras i det här läget ett tag. Den budgivning jag ser nu verkar mer handla om att vissa objekt har för lågt utgångspris.

1 gillning

@angaudlinn , jag känner inte att jag var tydlig med det i andra tråden: jag är väldigt tacksam för dina svar!

Jag vet inte om det är den ”mentala bokföringen” som ställer till det för mig. Hade jag känt att jag hade varit helt säker på att jag hade min kontantinsats när jag behöver den så hade allt känts bättre, då hade jag till och med kunnat öka risken på den delen av kapitalet som finns kvar. (Jag hör själv att det låter tokigt). Jag tror att det är den sk. Mellanriskhinken och dess ränteplaceringar som känns sådär, detta då det känns som att räntorna har en asymmetrisk nedsida. Är det rimligt att man minskar placeringarna lite, till förmån för likvider till kontantinsatsen? Eller slår jag knut på mig själv i allt funderande?

Återigen, tack.

Allt handlar ju om den egna ekonomin. Man ska sova gott, känna att närvaron på marknaden gör nytta, känna att man kan använda det som behövs efter den tid man uppskattar passerar till dess osv.

Jag kör inte fyrahinkarsprincipen, för jag placerar mer aggressivt, även om det är i fonder. Det funkar för mig för att jag har låga levnadskostnader och inte siktar på nå’n större enskild utgift inom överskådlig framtid (utöver eventuell FIRE, men det ser jag inte som en utgift utan som ett projekt :slight_smile: ).

Igår var ju t ex “lagom kul” på börsen när det “försvann” en stadig hög slantar. Hade jag behövt dessa i höst hade det känts sjukt jobbigt. Men då hade jag också varit felinvesterad med för hög risk. Börjar man vända på slantarna i sina hinkar så är man fel någonstans.

Så kan man inte tänka om man sparar till boende eller behöver större buffert etc. Så hinkexperterna i andra tråden har säkert goda råd där. Testa att uppdatera dina tankar där också. Det är inte fel att vara osäker - det är då forumet kan chippa in. :slight_smile:

1 gillning

Jag loggar inte in i tid och otid utan följer mina innehav i de publika listorna. Ser man inte summorna minskar risken att man handlar i affekt. Då får placeringarna dessutom kvala in eller ut på sina egna meriter utan koppling till hur de har gått i just min portfölj.

Den metoden verkar avkylande på känslorna. I alla fall för min del.

2 gillningar

Har råd att köpa ett hus utan lån och bor i hyresrätt.

Endgame måste inte vara ett eget hus.

4 gillningar

Har skummat andra tråden om er ekonomi och det ser ut som att ni har råd med ett hus i prisklassen ni önskar? Visst, ni kommer i stort nolla sparandet, men så är det när man är ung och vill in i marknaden. Ni har bra tänk och är unga, kör på om hus är vad ni vill.

Håller dock med @anon20069089 ovan att hus inte behöver vara end game. Tror många önskar sig hus bara för att det är normen/vad som förväntas. Även om ni skaffar barn kan ni bekvämt bo kvar i tvåan ett tag. Spädbarn kräver inte hus och gräsmatta…

2 gillningar

Jag tror att den där ångesten kan vara förknippad med att du har uppnått väldigt stort, den första miljonen. Risken som tog dig hit kan även vara samma risktagande som rycker ifrån dig denna miljon lika fort som den kom. Jag är på väg mot den fjärde miljonen enbart genom aktieutdelningar, eget sparande och värdeökning, och jag kan lova dig, det blir inte lättare ju mer pengar man har. Tvärtom har jag sålt ovanligt mycket senaste månaden. För några dagar sedan tog jag hem 50" i vinst hos Investor. Antagligen otroligt dumt, men det kändes faktiskt väldigt skönt. Igår sålde jag 50% av innehavet i Cibus, och tog där hem en vinst på 60". Antagligen otroligt dumt även det, men genom en knapptryckning plockade jag hem ca 5 års aktieutdelningar.

Är du rädd om den där miljonen, placera om pengarna och fortsätt på en ny miljon. Det kommer såklart gå långsammare, men du har då “låst in” din första miljon och inga finanskriser i världen kan ta den ifrån dig. Vill du fortsätta “spela”, fortsätt med månadssparandet som innan och förlita dig på statistiken och forskningen, det kommer att komma dippar på kanske 20-30%, och tål man det kommer du i slutändan att bli belönad med ca 10% avkastning om året.

Våran situation är lite annorlunda då vi jobbar med hävstänger, och i och med dessa två säljaffärer, är vi nu skuldfria, redo för nya investeringar om det kommer någon dipp under hösten.

Jag har hållit på med detta i ca 6 år, och det blir inte lättare tycker jag. Speciellt inte i en värld där det är svårt att slå inflationen om man vill ta mycket låg risk, dvs hålla sig borta från aktier.

Gällande bostadsaffärerna, om ni inte är i akut behov av hus, avvakta. Kolla på booli och hemnet, gå på visningar, bläddra i kataloger. Kan ni hyra hus i något område, testa på villalivet under några veckor? Kanske trivs ni bäst i skogen, eller gillar ni myllret i en villamatta i en förort? Eller kanske är ni stadsbor. Ha inte brått…

/H

4 gillningar

Känner också igen mig i det du beskriver.

Några tankar att ta med sig:

Måste vi bo i hus inom snar framtid? Precis som någon beskrev det så fint så är det inte endgame att bo i villa, anser jag. Kan själv som villaägare ibland känna att det hade varit sjukt skönt med hyresrätt och därmed slippa tänka på trädgård, renoveringar o andra projekt. Dessutom har du ju en annan frihet i ditt kapital med den boendeformen du har nu, kanske kommer andra planer framöver som gör att du/ni har nytta av att inte ha det kapitalet bundet?

Om du har placeringar som har gått bra, fundera på att skala ned för att få mer likvider och därmed minska risken. Många pratar om detta med att ”skala ned” och det är inte det lättaste har jag själv märkt, men att ex sälja 1/4 av sitt innehav i en viss aktie/fond kanske rentav kan hjälpa nattsömnen?

1 gillning

Överväldigad av alla snälla och hjälpsamma kommentarer! Tack så mycket för att ni tar er tid.

Jag har bokat in möte med min bank för att se över hur mycket vi får låna och sen ta beslut efter det ang. hur mycket likvider jag vill ha. Något jag dock bestämt mig för är att minska exponeringen något mot börsen, för att sova bättre om natten.

När det gäller husdrömmarna så har vi bestämt oss för att gå på mycket visningar, för att lära oss vad vi vill ha och därmed låta det ta lite tid. Vi måste inte på något sätt ha huset nu, inte heller de närmaste året. För mig tror jag dock att senaste årets prisrush har skrämt upp mig, man är rädd för att halka efter på bostadsmarknaden. Jag ska dock försöka bortse från detta och endast köpa ett hus jag verkligen vill ha, för att jag vill bo där, inte för att spekulera i bostadspriserna.

Tack för er stöttning!

1 gillning

Ett tips är att kolla på hus med pris lite under er budget.

Då har ni möjlighet att hänga med i en ev budgivning vid skarpt läge och sonderar hus på ”rätt prisnivå”.

Då är det större chans att förväntningarna hamnar på rätt nivå inför framtida köp.

Dessutom får ni också en erfarenhetsbank vad man får för just de pengarna och kan lättare identifiera när det dyker upp ett prisvärt objekt.

2 gillningar

Jag brukar resonera som så här; vill man verkligen bo i hus så ska man köpa hus oavsett marknad. Att vänta på att marknaden faller gör ingen glad om det inte händer… Känner man sig inte trygg i det ska man ha en annan boendeform, då kan man alltid omvärdera om priserna sjunker…

2 gillningar

Bopriserna sticker snart nedåt i stället. Så ha is i magen.

Ang frågan i tråden så har jag ingen ångest. Jag har några punkter som gäller för min närvarao på börsen och den första är: Ha bara pengar du kan vara utan på börsen.Dvs att skulle alla mina pengar försvinna idag så ska jag och min familj kunna leva precis som vi gör nu ändå. Alla resor, alla prylar osv.

Hade pengarna försvunnit idag så hade vi fått jobba några år längre än tänkt, det är allt.

Så ett tips om man känner oro när man tex äger sin bostad är att, trots att det är “dumt” så amortera ner till en behaglig summa (belåning 50-70%) innan du lägger pengar på börsen. Då har du faktiskt en bra buffert med pengar i bostaden även om börsen kraschar. Fastighet är faktiskt ett av de bättre investeringsslagen kan jag tycka. :slight_smile:

Annars håller jag med nån av övrigas svar, att du nog ligger för högt i risk för just dig.
Lycka till!

2 gillningar

Några tips på vägen (efter misstag vi gjorde) :slight_smile:

1. Tänk NOGA igenom innan hur mycket som ni vill renovera själv. Det är inte “bara” att slå ner några väggar, det är mycket jobb och bara att tapetsera och lägga golv tar tid. Tapeter är kanske inte så dyra men ihop golv, lister, takmålning mm så blir det en rejäl slant! Till och med innerdörrar är dyra. Fönster ska vi inte tala om… Trädgård är också en dyr sak att “göra om”.

2. Tänk lika noga på området och kommunen. Varför väljer ni just DET läget? Ni ska inte köpa huset i ett område som är barnvänligt om ni tänker skaffa barn tex. Barnen går själv till skolan ungefär 7-8 år innan det är dags för gymansiet som troligen ligger i annan kommun. Dessutom är inte barn ute och leker längre, tyvärr. Samma gäller kommun-val. Köp inte i hemma-kommunen “bara för att”, utan ni ska tänka 30 år framåt. Även om ni kommer att flytta under den tiden så rekommenderar jag den tanken. Tänk goda kommunikationer, tänk restauranger mm. När barnen är utflugna så vill man ha ett annat sorts liv. Har man inte barn så tänk på ev jobb-byten som kan kräva kommunikationer mm.

3. Tänk på vilken typ av hus ni vill ha. Vill ni ha ett sekelskiftes hus nu när ni drömmer, så vänta på att den typen av hus dyker upp. Nöj er inte. Gör en “måste-lista” och vik inte från den! Tex garage, trädgård, uterum, antal badrum mm.

4. Tänk att ni ska klara en ränta på 5% i er kalkyl. Ibland är bankerna lite väl optimistiska.

Många bra inlägg i denna tråd och hög igenkänningsfaktor!

Skulle vilja framföra en aspekt med hus och det är att man faktiskt kan avdramatisera ett husköp. Absolut, det är en stor investering men om man kommer fram till att man inte trivs så är det fullt möjligt att flytta.

Livet har en förmåga att ändå inte bli som man planerar hur mycket man än försöker. Om man vill ha en villa så är min rekommendation (precis som nämnts tidigare) att gå på mycket visningar. Och när man hittar “rätt” hus så kommer det att kännas i magen.

Gällande finansiering så rekommenderar jag starkt att fundera på om någon del av villan går att hyra ut. Kalkylen blir något helt annat om man får in pengar vid sidan om. Är lättare i studentstäder än om huset ligger ute i “spenaten”.

Ett inlägg delades upp till ett nytt ämne: Något vettigt att köpa fastighetsaktier om man vill skydda mot bostadspriser?