Ja det är väl lagen om alltings jävlighet. När man behöver ta risk så har man egentligen inte råd. När man inte behöver pengarna så har man råd att ta risk
Helt enig. Sen kommer ju nästa kris att vara något nytt men absolut tror jag att det varit nyttigt att gå igenom pandemi krisen (om än mild) som uppfräschning på ens beteende. Det tar ju tid att ändra sitt beteende och det är lite färskvara i min mening, speciellt när det är ett inlärt beteende som egentligen går emot överlevnadsmekanismen.
OT: När det gäller Bengen så var han ju långt ifrån kategorisk utan pratade om att ungefär 4% SWR men att det kunde avvika beroende på riskvilligare och även att portföljen borde minst vara 50% aktier och upp till 75%. Han antyder att det bara är ett depressionsliknande scenario där högre aktieandel än 75% kan vara kontraproduktivt. Såklart med begränsade data och simuleringsmöjligheter jämfört med vad man kan göra idag. Citat från hans orginal artikel nedan plus länk.
Tack för det, an eye opener post
Mitt mål är maxa avkastningen samt, om möjligt, göra så i fonder med medel riskgrad…naivt må det vara, men det är ju precis därför jag är här och frågar.
När du hinner vore jag tacksam för din reflektion…vad skulle du sjäv göra i mi situation? Vad kan jag rimpligen förvänta mig ui avkastning om mål är att lock the money i minst 5 år i ett/flera fond(er) med medelm risk? Förutom finansiella rådgivare, skulle du rekommendera mig LYSA och/eller några andra alternativ…fördelning mellan aktiefonder och räntefonder i en portfölj…? Många frågor av någon som just har börjat sin investeringsresa
Just för att du är nybörjare så skulle jag rekommendera en finansiell rådgivare. Missförstå mig rätt men du är lite som en 18-åring som har fått en Ferrari eller en annan supersportbil.
Tyvärr är sannolikheten större att du gör något dumt än inte. Därav att jag anser att du behöver någon som sitter bredvid. Få personer är bättre än @HenrikTell eller @RicardNylund. Småspararguiden med Patrick är också bra men han jobbar mer på timme och jag tror du behöver någon mer långsiktig.
Det framgår i många avsnitt och i morgondagens hur jag investerar och varför jag tycker att det är bäst. Men det har tagit mig 27 år att landa i och vara trygg, så pass att jag till och med retas med andra i forumet att de har fel.
Har du nyligen flyttat till Sverige och skriver begripligt på felfri svenska? Det är mer än några av mina kollegor, som ändå är både högutbildade och har bott här hela sitt liv. Imponerande.
Utan att gå in på detaljer har jag också haft mycket pengar på sparkonto, även om det inte var lika mycket som du verkar ha. Sen tog jag mig i kragen och läste på lite om historisk avkastning. Hade jag varit i dina skor så hade jag petat in rubbet i aktier. Den fond du har hittat är väl den som småspararguiden.se rekommenderar, så det är säkert ett lämpligt val.
Jag tycker du har fått bra råd. Speciellt att ta hjälp av en oberoende rådgivare. Speciellt när man ska investera i ett främmande land (själv bott och bor utomlands i många år). Alltid svårt att veta alla ins & outs på sikt, inklusive den dagen du eventuellt ska flytta från Sverige. Inte minst mht skattesituationen den dagen du eventuellt lämnar Sverige.
Tex ISK konto är smidigt/fördelaktigt när man bor i Sverige men den dagen du flyttar och inte har någon anknytning till Sverige (begränsat skattskyldig) så beskattas det som en vanlig Depå dvs 30% kapitalskatt på vinst. Alternativet är att ha en kapitalförsäkring (endowment insurance) men de riskerar att dubbelbeskattas beroende på vilket land du eventuellt flyttar till sedan. Oavsett så är detta ingenting man lätt avhandlar på ett anonymt internetforum. Speciellt inte eftersom det är ett stort belopp. My 5 cents
Helt ärligt tycker jag du har lite orealistiska förväntningar med 15% om året med en sparhorisont på ”bara” 5 år som är en sådan där varken speciellt lång eller kort. Den är mittemellan att bara ha sparkonto med ränta på 0-2 års sikt och att köra 100% aktierfonder på 10+ års sikt.
Den stora frågan är också om du verkligen ska använda pengarna om 5 år. Ska du flytta dem till ett annat land därefter och investera dem där, då är ju sparhorisonten kanske mycket löngre än 5 år och du kan ta högre risk / ha högre aktieandel.
Så jag tycker verkligen att du ska ta hjälp av en oberoende rådgivare.
Men om du tvingar mig att ge ett förslag så skulle det i så fall vara baserat på de 5 årens sparhorisont som du säger dvs 50% aktieandel mht tumregeln 10% aktier per sparår:
Lysa 50/50 aktier/räntor eller vad för fördelning du får när du kör deras frågeformulär
Avanza eller Nordnet konto med i sin enklast form 50% AMF Räntefond Lång, 50% Länsförsäkringar Global indexfond men det finns allehanda varianter av detta beroende på din risktålighet tex med en del av räntedelen på sparkonto, och tex med aktiedelen helt eller delvis i företagspapper (Corporate Bonds) istället för aktier för lägre risk på 5 års mellan tidshorisont. Kvarstår också frågan om ISK, Depå eller Kapitalförsäkring är bäst för dig.
På en sådan portfölj kan man förvänta sig runt 5% per år över tid men det kan ju slå både upp och ner rätt rejält.
5 år känns länge för att ha det på bankkonto. Tappar mycket mot inflationen skulle jag tro. Säkert är det på så sätt att du kan ha 1050 000 kr per bank (insättningsgaranti) och få 3,5-4% ränta men med 30% skatt. Och det blir ju lite väl många banker att sprida ut det på. En del kan man såklart sätta på sparkonto men jag återgår till tidigare förslag, oberoende rådgivare
Kan man göra men olämpligt på fem års sikt i min mening och mycket jobb för lite avkastning.
Sorry men jag tycker du är lite all over the place så trycker igen på att du borde ta hjälp av oberoende rådgivare.
Först pratar du om 15% säkert på 5 år sikt och sen om 4% super säkert. Säger mig att du behöver professionell hjälp. Speciellt med de summorna.
Ingen egen erfarenhet.
De är inte registrerade för insättningsgarantin hos Riksgälden i Sverige (första länken) men de är registrerade som tyskt bolag på Finansinspektionen för värdepappershandel (andra länken).
Inget ställe där jag satt pengar för det finns i min mening bättre/lika bra ställen in Sverige som helt står under svensk kontroll.
All over the place har jag varit öppen med att vara sedan jag registrerades, eller hur? Annars skulle jag aldrig slösa bort min tid på chata med främlingar och söka deras råd. Jag har hittills aldrig investerat på börsen och försökt hålla mig till “konservativa” lösningar, så som låta pengar sitta på bankkonto eller köpa en lägenhet…Därav så många frågor och ibland även motsägelsefulla förslag och slusatser
Men, som sagt, tack JFB och Ni andra som tog tid att läsa mitt inlägg och ge mig konkreta råd.
Ja, ok, jag fattar och det var nog lite taskigt. Allt bär med sig risk. Bankkonto urholkas mot inflationen. Bostäder är periodvis bra investering och ibland bara att man ska bo någonstans. Börsen har sina brutala upp och nergångar. Obligationsmarknaden likaså. Lite som att gå på slak lina. Man måsta ha en balans. Som icke svensk medborgare har du också framtida beskattning att beakta.
Så jag kanske bara var lite frustrerad att det viktigaste rådet i min mening inte verkar ligga för dig. Åtminstone inte sett att du funderar på att ta hjälp av en oberoende rådgivare. Det är väl det jag i det närmaste tycker du åtminstone ska undersöka vidare.