Måste dela en lite kul konversation. ![]()
Jag och Caroline träffade ett par av våra vänner på nivå 5 häromdagen och kom in på Rikedomstrappan eftersom de hade sett vårt avsnitt. Två saker som framkom väldigt tydligt med tanke på denna tråd. Deras kommentar:
Har ni belånat era värdepapper? Inte?
Varför inte det? Alltså Jan, kolla här: om räntan för lånet är lägre än vad den förväntade avkastningen är över tid så kommer du ju tjäna pengar…
Som de också sa:
Vi har alltid fokuserat på kassaflöde. Värdeökning på våra tillgångar spelar inte så stor roll, utan det är kassaflödet som vi tycker är viktigt. Framförallt behöver kassaflödet vara tillräckligt stort för att finansiera räntekostnaderna.
Sedan konstaterade vi också att detta är ett emotionellt betydligt enklare resonemang när man kan utgå från att ens vardag inte skulle förändras om det inte fungerar. Det vill säga att lånen t.ex. är isolerade till bolag.
Jag fattar ju det här rationellt, men emotionellt känns det ju fortfarande svårt. Jag gissar att @RicardNylund fortfarande slår sig för pannan:
Känns ju som ett första steg skulle ju kunna vara att inte fortsätta amortera… (förlåt @axr…
Amortera inte på bostaden---det höjer din risk!). @carolinebolmeson kanske ett samtal för ett kommande avsnitt.