Svensk amorteringskultur

Jag instämmer. Vad som jag tycker är omoraliskt på riktigt är att efterlämna en skuld eller ett problem. Eller att själv förbruka (inte bruka) tillgångar som jag själv ärvt en gång.

1 gillning

Vet inte om de har haft makt? De har haft kapital, vilket behövs för företagande och det gynnar verkligen Sverige! Är du emot företagande med arbetstillfällen som drar in skattepengar? Hade det kommit in mer skattepengar utan Wallenberg, Stenbeck etc. tror du? Vi kanske ska vara glada för att de inte flyttat utomlands som många andra ägare av storföretag har tvingats göra pga svensk skattepolitik. Då försvinner jobben och pengarna ur landet.

Det är här ideologin kommer in och då jag röstar blått tänker jag pragmatiskt på vilken politik som har bäst förutsättningar för att alla ska få det lite bättre, även om det i sig leder till att “klyftorna” ökar. Det röda lagets politik leder snarare till att alla ska få det lika dåligt, att detta är det bästa för att det är rättvisast. Men ovanpå den politiken vilar begränsningen att denna obevekligen kommer att upphöra att fungera då man kommer till en punkt då det är slut på andras pengar.

Spelar inte golf och tänker heller aldrig börja. Min avsikt är att rösta bort sosseriet med tillhörande utpressarpartier V, MP och C den 11:e september.

Den rödgröna röran är rent samhällsfarlig. Delar ut bidrag för att vi ska kunna betala skatt (valfläsk) istället för att lösa problemen men energipriserna och energiförsörjningen, invandringen/integrationen, kriminaliteten etc.

3 gillningar

Det är väldigt tråkigt när familjeföretag går i arv och arvtagaren måste sälja eller belåna sig för att ha råd att betala arvsskatten.

Nja nu tillhör jag nog också ideologiskt den högra sidan av skalan men ingen ägare av storföretagen “tvingas” någonsin att flytta utomlands av skatteskäl. De skulle nog ha “mer än de någonsin behöver” även om de bodde kvar i Sverige men de vill ändå minska sin skatt. Vilket jag kan ha förståelse för, men det är knappast något “tvång” där de annars skulle “trilla ner” ens i den nedre överklassen eller hur man ska uttrycka det.

1 gillning

Jag har ingenting emot Wallenberg & Stenbeck. Betoningen ska ligga på ordet ”samma”. Jag vill ha fler och andra med kapital och företagande, dvs önskar jag att det skulle vara enklare för de som inte sitter på gamla pengar eller föräldrarnas nätverk.

Spelar inte heller golf.

1 gillning

Även om man inför 100 % arvsskatt blir det ju inte enklare för andra än wallenbergare att bli ekonomiskt framgångsrika (antagligen tvärtom).

1 gillning

Där tycker jag du är fel ute. Risken är att du tänker fel mht suvivorship bias. Du ser bara de rika familjerna som överlevt.

Sverige är ett av världens mest jämlika länder. Mätt som Gini koefficient (bättre ju lägre) är Sverige 141 av de 162 länderna som rankas. Dvs 21a mest jämlika.

Dessutom är Sverige ett av de rikaste länderna i världen. Mätt som BNP är vi det 20e rikaste landet med drygt 50 KUSD/person.

Ursäkta språket men hur fan kan vi inte få ihop ett vettigt samhälle med de förutsättningarna. Någonting annat måste vara fel än rikedom och jämlikhet tänker jag :thinking:

6 gillningar

Hela tanken med en liberal demokrati är ju att ingen annan ska bestämma vad du själv “verkligen behöver”. Sen har du den mänskliga effekten av att alltid jämföra sig uppåt. Har du 1 miljard så sneglar du på dom som har 5 miljarder även om du själv redan har mer än du någonsin behöver.

Men om du hellre vill få miljardärerna att inse att pengar inte är allt och att betala skatt är coolt så lycka till med det :smiley:. Effekten (rika flyr landet) är densamma oavsett om skälet är logiskt eller inte.

Det kan du såklart ha rätt i (survivalship bias). Bra poäng.

Däremot tycker jag ju att vi faktiskt fått ihop ett rätt ok samhälle, precis som du pekar på (jämställt och rikt). Skulle vara fint att klättra några steg till i de listorna och framförallt se till att vi inte halkar ner!

4 gillningar

Visst är det så, men det finns ju trots allt en hel del “rika” som ändå valt att bo/verka/vara skrivna i Sverige trots att det skulle vara mer förmånligt någon annanstans. Så tydligen verkar det ibland finnas andra värden som “uppväger” ett högre skattetryck i Sverige. :wink:

1 gillning

Ja absolut! Efter att ha bott utomlands i rätt många år så tycker jag att vi tappat bollen rätt rejält senaste 20 åren dock. Trots ökad rikedom, trots jämlikhet, trots väldigt bra trygghets system.

Grovt ökad kriminalitet, svårighet för nyinflyttade att integrera sig, inklusive oss svenskar som flyttar hem för att åter-integrera oss (så vi flyttade ut igen), vård som går på knäna t.o.m. före pandemin, underdimensionerad polis (Berlin har fler poliser än hela Sverige), skola som inte klarar av sin roll, osv osv sätter jag på mitt gnällkonto :slight_smile:

Vi måste nog tänka nytt. Inte bara höger - vänster skala. Det känns som det saknas en stolthet eller att man inte bryr sig om sin nästa.

Ett enkelt exempel. Hur kan det vara att modena fina toaletter ute på stan ser ut som fan och luktar därefter när toaletter i långt mycket fattigare länder, om än väldigt enkla, åtminstone känns rena och luktar ok. Det känns som att vi i Sverige har så bråttom att vi inte ens orkar kissa på rätt ställe, spola efter sig, eller lägga pappret i papperskorgen. Så slut på gnäller :slight_smile:

9 gillningar

Ser du många subprimelån på den svenska marknaden?

5 gillningar

Kan inte annat än att hålla med (trots att jag själv är hopplöst fast i höger/vänstertänk)

Ytterst tveksamt om det finns nån politisk möjlighet att genomföra större satsningar eller omstruktureringar. Räcker ju med att kika på hur upprörda folk blir… tex av att diskutera arvskatt här (jag själv inräknad). Att lyckas med nått mer omvälvande är nog kört så länge folket vägrar personligt avkall framför samhällets bästa. Jag tänker ändå hålla tummarna för att en ny generation lyckas!

Median Spanjoren är iofs rikare än median Svensson. Rikedom i Sverige håller på att ändras lite verkar det som.

Danmark och Island var otippat högt också.

På nått sätt hamnar inte de där BNP siffrorna på folks bankkonton :grinning:

Alltså om den listan stämmer så är Sverige rankad 13:e gällande största klyftor inom landet i världen.

Enligt tabellen har Sverige större klyftor än exempelvis Saudi Arabien, USA, Kina, Indien, Turkiet osv.

Detta stämmer inte med min verklighetsbild men vad vet jag :man_shrugging:

4 gillningar

Ja det var rätt så otippat faktiskt. Det verkar vara ett glapp mellan självbilden och verkligheten helt klart. Om det inte är ett misstag då, men denna rapport har ju använts tidigare i podden tror jag ?

Du kan ju titta på förmögenheten per innevånare. Klyftor till trots är medsvensken extremt mycket rikare än vad man i genomsnitt är i Indien. En person som lever på existensminimum i Sverige har det bättre än i många utvecklingsländer.

Då får man kanske stå ut med lite ojämlikhet. Personligen har jag aldrig haft några problem med att mina grannar oftast är betydligt förmögnare än vad jag är.

Ja då. Ser man på mean wealth, medelvärde, så hamnar Sverige inte då dumt. Men det är när man ser just på medianen som man får en mindre hjärtattack :grinning:. Det verkar som vi har en lite grupp väldigt väldigt rika i Sverige, men att gemene man är väldigt fattig relativt andra länder i väst.

Det kanske kan finnas en förklaring här till JFBs förundran dock.

Är det de 542 miljardärerna som Cervenka talar om i sin nyutkomna bok Girig-Sverige? Finns en tråd om just denna bok. Det svenska skattesystemets förändring de senaste årtionden har gynnat denna ekonomiska utveckling så det är väl inte så konstigt egentligen.
Det svenska skattesystemet är numera unikt för västvärlden med vår höga beskattning på arbete och konsumtion (moms) och låga bedkattning på tillgångar såsom fastigheter och kapital.
Att denna förändring till stora delar dessutom har skett under socialdemokratisk styrning blir för mig höjden av politiskt hyckleri och har fått mig att förstå att politiker säger inte saker för att de tycker något utan de säger saker för att de måste säga vissa saker för att dölja en annan, ofta helt annorlunda bakomliggande agenda.
Om man gör en sak/bedriver politik behöver man inte tala om för alla att man gör eller har gjort den för det syns ju ändå på slutresultatet tänker jag.
Hoppas ni förstår min tanke.

4 gillningar

Om siffran stämmer tyder detta på att det är något fel på definitionen/användningen av mätetalet. Det verkar helt orimligt. Kanske är det kopplat till vår höga medelålder och vårt pensionssystem?

Enligt Wikipedia:

There are some issues in interpreting a Gini coefficient. The same value may result from many different distribution curves. The demographic structure should be taken into account. Countries with an aging population, or with a baby boom, experience an increasing pre-tax Gini coefficient even if real income distribution for working adults remains constant.