Trendföljning innebär per automatik gissningar om kommande prisrörelse

Intressant att man försöker starta en ny momentumtråd här, tyvärr är det tämligen dödfött. Där delar jag bedömningen från @janbolmeson. Dock behöver det inte vara så, men då krävs en mer aktiv moderering så att man försöker se lite mer nyfiket på olika strategier istället för att argumentera emot som om livet hänger på att momentumförespråkarna inte ska få rätt och man själv haft fel i alla år.

Det är bättre att lägga tid på att göra än att lägga tid på att försöka förklara för de som inte vill höra. Jag har som exempel mycket lyckosamt tillämpat momentumstrategier på premiepensionen i lite olika tappningar. Efter ett antal urspårade trådar här i början på året tänkte jag att jag skulle använda all negativ energi till att vässa mina strategier ytterligare. Resultat i år:

+38% sedan årsskiftet, AP7 ligger på +22%. Detta innebär en överavkastning på 16 procentenheter på 9 månader och sett som faktor (kvoten mellan min avkastning sedan årsskiftet och AP7) har jag då skaffat mig en extra hävstång på 71% över AP7 Aktiefonds resultat. Men det är ju 3 månader kvar och mycket kan hända fortfarande.

Jag har bytt fonder 53 gånger i år, på senare tid oftast 2 byten per vecka. Hade jag kunnat byta oftare hade jag gjort det men det är mycket svårt att hinna med fler byten utan att begränsa urvalet av fonder för mycket (en del fonder handlas snabbare än andra, ner till 2 börsdagar för ett byte är möjligt men mycket osannolikt om flera fonder ingår i ett byte). Alla byten går förstås inte bra eftersom det finns ett stort mått av slump inblandat men det räcker med att man i snitt över många byten lyckas bättre än den naturliga “konkurrenten” AP7 lyckas. Alltså att de systematiska komponenternas utfall via strategin summerat med utfallet av slumpen från börsen för de fonderna blir bra och bättre än AP7 sett över tid. Inte varje vecka, kanske inte ens varje månad, men utjämnat över flera veckor och månader kan man vinna över slumpen och över AP7. Det är i alla fall det jag strävar efter.

Jag vet hur man resonerar här, man kallar det tur. Att med tillräckligt hög konfidens ens kunna visa att det inte skulle handla om tur sägs ta minst 5 år, ja hellre 15 år. Men är man sådana dysterkvistar kan man kan ju aldrig komma någonstans här i livet! Jag kan väl få bjuda på lite ironi liknande Ingemar Stenmark när han sa “Jag vet ingenting om tur, bara att ju mer jag tränar desto mer tur har jag”. Jag är alltså jätteglad över vilken tur jag fått via mina runt 2 byten på vecka jag oftast gör numera. Men framförallt gör det ju underverk för min premiepension!

1 gillning

Jag som missat denna berömda tråd, kan ni inte dela? :slightly_smiling_face:

https://www.flashback.org/t2833938

Helgen räddad…

1 gillning

Momentum kan bildas på många olika grunder men flockbeteende är en av de starkaste grunderna enligt hur jag ser på det. Dvs momentum förstärks av att flocken reagerar på kursförändringen. Det fina med momentum är annars att man egentligen inte behöver veta varför det finns och vad som orsakat det, det räcker med att man observerar att det finns och att man tror att det kan bibehållas ett tag till. Ju mer man vet, desto bättre, men det kan fungera utan att man förstår de underliggande faktorerna. Flocken reagerar på detta oavsett.

1 gillning

Grattis! Det vore ju dock intressant att veta hur denna strategi fungerar? Du skrev att du änvänder flera olika, vad betyder det?

Eftersom du omnämner de trådarna från i vintras så får du väldigt gärna dela med dig av bevis i form av print screen eller liknande. Då påstod du dig ha väldigt hög avkastning men vägrade lämna några former av bevis samtidigt som det enda bevis du presenterade för att din strategi(er) fungerar var din egen påstådda höga avkastning. Då blir det ju väldigt svårt att göra något konkret av det.

Meddelande som moderator
Har nu ändrat tonaliteten i några inlägg och bytt titel på diskussionen. Vill uppskatta er för att än så länge har vi klarat ca 70 repliker med en god ton. Tack för det. :pray:

Jag upplever dock att diskussionen har kommit lite till vägs ände och tänker att om någon önskar fortsätta den, så får man gärna starta en ny tråd. T.ex. om du @Pellepennan vill svara på @Kronan:s fråga i en ny tråd så är vi fler som är nyfikna på din strategi, du får gärna hålla oss uppdaterade löpande eller göra som @dr_kalkyl. Det skulle vi uppskatta. :+1::slightly_smiling_face: