Upprördhet över att banken ställer frågor kring penningtvätt (AML/KYC)

Jag tror inte man ska tänka så. Bättre att tänka att banken genomför det lagen säger. Under alla år när de själva fick bestämma så fanns ju inte detta.

Man kan jämföra det lite med tele-/bredbandsbolagen. De bryr sig i princip inte om vad vi skickar genom kablarna idag. Men det är ju fullt möjligt att det införs liknande krav på dem att se till att olagligheter inte sker via deras nät. I så fall blir det säkerligen en liknande modell att man måste intyga med jämna mellanrum att man inte använder nätet till nåt brottsligt.

Nej, inte speciellt märkligt då att det skulle vara (eller inte vara) poängen är en subjektiv tolkning. Sett från diskussionen ovan är jag ju långt ifrån den enda med den tolkningen.

Vad är poängen med formuläret enligt din tolkning?

Att inhämta kundinformation för att kunna uppfylla lagkraven ställda på banken om finansiell verksamhet.

(Full disclosure: jag har ett personligt agg mot banker baserat på många olika saker, tex att deras rångivare lurar vanligt folk, att skattebetalarna står för notan när de gör bort sig, att de får alldeles för bra betalt för de utomordentligt enkla tjänster de gör etc. Länge leve fintechbolag som spöar gammelbankerna!)

När det gäller KYC har jag ett bra exempel på hur dåligt det funkar. Jag har haft SEB i 35 år. Lönen har kommit in varje månad och bonusen en gång om året, och utgifterna är fa bolånerelaterade eller betalas via SEBs debitkort, så de kan se själva exakt var varje krona kommer ifrån och går till. När jag skulle föra över 150k till ett valutakonto och sedan till en utländsk bank fick jag plötsligt sitta i timmar i telefonförhör kring vad pengarna kom ifrån! Misstankarna baserades på rena dumheter som att ”vi ser att det kommit in pengar samma dag varje månad, men är det verkligen lön? Det står ju inte uttryckligen lön på utdraget!”

Det lustigaste av allt var att jag fick svara på frågorna en gång för överföringen från SEBs sparkonto till valutakontot, och sedan en gång till för ytterligare en mindre överföring mellan samma konton, och till slut en tredje gång inför överföringen från SEBs valutakonto till en utländsk bank. Känslan man fick vara att det skulle göras superbesvärligt att ta ut pengar från banken.

I förra vecka förde jag däremot IN ca 450k från Credit Suisse (=inte bästa ryktet) till SEB. Då säger de inte flaska! :thinking:

Slutligen är jag upprörd över att om de hittar något som de lyckas få till att det är knepigt så fryser de alla dina tillgångar! Utan att ens ha pratat med dig, utan bara skickat ngt meddelande som man kanske hunnit läsa eller inte! Detta har hänt en närstående, och det blir snabbt ganska besvärligt att inte få tillgång till sin pension eller kunna använda sitt bankkort. Det borde räcka att man lade på ngn regel om att man inte får ta ut mer än tex 5000 per dag, det skulle ju effektivt stoppa kriminella tvättomater som processar miljoner, men lämna medelsvensson nästan skadelös. Det allra lustigaste är ju om man får pengarna frysta av banken, därmed inte kan betala sin boränta i tid, och därmed åker på straffavgift eller värre…

Ursäkta monologen, men min känsla är att bankerna (eller åtminstone min huvudbank) använder KYC när det kan gagna dem, dvs när de kan tjäna på det, men inte när de borde. Dessutom vet jag ju att vi kunder i slutändan betalar för kalaset när bankerna är ineffektiva (tex mitt långa telefonförhör med två personer på banken som bara genererade ngn hundralapp i vinst för banken baserat på avgiften för transaktionerna).

Mvh

F

9 gillningar

Detta känner jag väl till, gjorde överföringar från mina egna konton på samma bank och de frågar. ”Var har du fått dessa pengar ifrån” sa fint att de jag har sparat från min lön varje månad och de kan gå in och läsa om det själva. Nästa meddelande de kommer med ber de mig komma in med underlag på att det verkligen är lön samtidigt som de hotar i samma meddelande att de kommer stänga ner mina konton om jag inte gör det.

Helt orimligt.

4 gillningar

Har det alltid varit så här eller är det för den grova kriminaliteten har ökat?
Att fylla i ett formulär är inte svårt eller särskilt jobbigt, men att behöva ge 90 A4-sidor låter lite jobbigt?

I morse när jag läste den här, numera nedlåsta, tidningsartikeln kom jag att tänka på parallellerna till denna tråd.

I korthet handlar det om att personerna i damlandslaget tvingades bevisa att de var kvinnor.

På samma sätt som bankerna utformar sina egna rutiner för inhämtande av kundinformation tvingades de kvinnor som var rakade att odla könshår på sina snippor för att en legitimerad läkare skulle fullfölja undersökningen och fastställa huruvida det var en kvinna eller man som vederbörande hade framför sig.

Trots att syftet med att genomföra undersökningen var att förebygga oegentligheter fanns det tydligen de som upplevde den som förnedrande. Men det var ingen som protesterade mot undersökningen då, för det hade nog varit väldigt suspekt. Nakenhet är ju trots allt helt naturligt, och vem vill inte stoppa fusk?

Jag känner ju lite här att ditt svar inte helt hänger ihop. Vi kan väl inte samtidigt säga att bankerna gör sitt jobb samt har en bra flaggningsmodell och ändå inte klarar av att uppfylla KYC/AML så att andra kan lita på dem?

Faktiskt tycker jag det. Dels kan man vara som min brorsa som vägrar ha mer än ett bankkort eller en bank för han tycker inte det är värt 15 min jobb att spara/tjäna några tusenlappar om året, och dels är det helt vansinnigt integritetskränkande att en fysisk person ska gå igenom mina kontoutdrag.

Har sysslat en del med att få över aktieutdelningar, bonus, RSU, optioner och annat skit från globalt företag med säte i USA. Därutöver får jag nu även lön insatt via internationell betalning vilket är som jag förstår ganska ovanligt.

Har under åren samlat på mig många kontoutdrag och andra intyg från banker och företag jag inte längre är kund men som då och då efterfrågas. Nu har jag en hel arsenal dokumentbombmattor jag skickar lite då och då. Det jag märkt på sistonde är att bankerna vill ha hela kedjan men sen säger nej tack med hänvisning till att dokumentationen är för omfattande. Det blir liksom ett moment 22 bara för att man är nogrann och ärlig.

3 gillningar

Jag tyckte Patrick McKenzie’s genomgång var intressant och gav en nyanserad bild (OBS lång text, bitvis lite onödigt avancerad stilistiskt). USA-centrerat naturligtvis, men amerikanska regler har en tendens att bli hela världens angelägenhet. En bit tyckte jag var rätt rolig och värd att citera:

You might look at the standard KYC questionnaire for a new retail account and think “Really? You ask questions which have obviously correct answers. You give people less than a tweet worth of space to answer them. How could this possibly catch any criminals not stupid enough to write Occupation: Drug Dealer?”

Well, you’d be surprised with what people write in response to that question. Every Compliance department will explain, with substantial aggravation, that the Lizardman’s Constant means no matter how serious the situation is they will inevitably have to read a lot of Purpose of Transaction: Arms Smuggling and Prostitution. But you’d also be surprised just how dumb some criminals are.

But this is not the only mechanism by which KYC questionnaires have a stochastic effect; they’re also useful in an entirely different part of the crime lifecycle. Many, many crimes involve lies, but most lies told are not crimes and most lies told are not recorded for forever. We did, however, make a special rule for lies told to banks: they’re potentially very serious crimes and they will be recorded with exacting precision, for years, by one of the institutions in society most capable of keeping accurate records and most findable by agents of the state.

This means that if your crime touches money, and much crime is financially motivated, and you get beyond the threshold of crime which can be done purely offline and in cash, you will at some point attempt to interface with the banking system. And you will lie to the banks, because you need bank accounts, and you could not get accounts if you told the whole truth.

The government wants you to do this. Their first choice would be you not committing crimes, but contingent on you choosing to break the law, they prefer you also lie to a bank.

You have probably heard that Al Capone was guilty of many crimes, including conspiracy to commit murder and racketeering, but he was eventually sent to jail for one which was easy to prove: tax evasion. Prosecutors are like engineers who can push buttons that eventually send people to prison: they like having tools available which enable a certain amount of tactical laziness.

Particularly in white collar crime, establishing complicated chains of evidence about e.g. a corporate fraud, and mens rea of the responsible parties, is not straightforward. But then at some point in the caper comes a very simple question: “Were you completely honest with your bank?” And the answer will frequently be “Well, no, I necessarily had to lie in writing.”

And congratulations, you have just eaten (accept this oversimplification for civilians) a wire charge fraud for every transaction you’ve ever done. Which prosecutors will take notice of, and then say that in lieu of them prosecuting you for all of that and winning, you should probably take the plea deal. This will save them investigatory and prosecutorial effort, even though they’re pretty confident you’re factually guilty of the (far more complicated and odious) crime that happened prior to the lying.

You will see this over and over and over again in federal indictments: two pages of backstory about the crime-y part of the crime, and then ten pages of an exacting reconstruction of how the money was moved and which lies in particular were told about the money movement. Is this necessarily the best possible thing to put in prosecutors’ toolbox? Candidly, I have some concerns about how gamesmanship sometimes enters that practice. Be that as it may, prosecutors and regulators are extremely savvy about how these work mechanically, and they are an explicit goal of the KYC regime even if it doesn’t say that on the tin.

Patrick McKenzie är ofta läsvärd i allmänhet faktiskt, om man vill nörda ner sig i hur det finansiella systemet faktiskt fungerar i praktiken. Om man fortfarande vill läsa mer efter att ha tagit sig igenom KYC-biten så kan man fortsätta med AML här: Money laundering and AML compliance

2 gillningar

Jag blir irriterad på samma sätt som när myndigheter inte kan samarbeta. Varför ska jag behöva skicka in min inkomst till försäkringskassan? Då ska jag först be min chef fylla i en blankett och sedan tar det 2-3 veckor för FK att kolla på det. Varför kan de inte använda skstteverkets API istället och sköta det automatiskt?

På samma vis blir jag irriterad när banken frågar var pengarna kommer ifrån. Allting är ju digitalt idag, you tell me var pengarna kommer ifrån liksom. :man_shrugging:

3 gillningar

Jag gjorde en överföring på ca 600 kr till ett EU-land och fick ett meddelande på chatten sen om jag kunde beskriva om jag tänkte göra regelbundninga överföringar dit, och vad det användes till

Det var en betalning till min kompis som betalat en middag under en resa. Då tycker jag det är dumt

Eller om man ska ammortera 150k på sitt eget bolån och måste skicka in sina payslips, det känns också lite onödigt egentligen för de som förskingrar pengar på något vis på den nivån kan säkert också bara visa nån payslip då den kanska fått in nån typ av legala pengar nån gång

Det är svårt att tracka vad allt faktiskt kommer från på det viset.

För min del är upprördheten tudelad, i rent konceptuellt är det samma som att bli irriterad på en polis som bara sitter och plockar fortkörningspinnar när de inte lyckas lösa en majoritet av våldsbrotten.

Sedan ideologiskt så ser jag Freedom to Transact som en lika grundläggande rättighet som yttrandefrihet och rörelsefrihet.

  • Hur skall jag strejka om det är olagligt/omöjligt att bidra till min strejkkassa?

Detta blir ännu viktigare ju mer digitala våra pengar blir, att låsa ner oppositionens pengarflöden blir ett väldigt effektivt vapen för att förstöra oppositionen.

2 gillningar

Tycker det är bra att det finns för att komma åt kriminella etc etc.

Konstigt nog så har jag själv aldrig blivit kollad förutom att svara på frågorna man får från banken.
Läste om någon här i forumet som hade problem med att lösa in bolånet och det tog 90 min. Löste själv in bolånet och det var inga problem eller frågor om vart pengarna kom ifrån. Var gjort på 10 minuter.
Sätter även undan och flyttar större summor pengar varje månad utan några frågor överhuvudtaget.
Pengarna är självklart lagliga så inga konstigheter där om någon undrar.

Verkar som att vissa blir mer kollade än andra och vad detta beror på har jag ingen koll på överhuvudtaget.

Olika banker har säkert olika rutiner, men efter att jag för tredje året i fick samma fråga från en av de Blå Bankerna vid samma årliga transaktion så tog min kontaktperson och skrev in en kommentar i deras interna system vad de räknade som normalt för mig. Efter det har jag inte fått någon fråga kring just den transaktionen.

Sånt kräver ju dock att man har en kontaktperson. Inte alla banker som spelar det spelet.

Hej,

Jag håller på och skriver kontrakt med en skatterådgivare i London. De verkar ha väldigt intressanta lagar där kring KYC, inklusive lagkrav på att meddela myndigheten utan att informera kunden vid misstanke och brott. Detta gäller även andra än banker, tex skatterådgivare. Den här typen av regler tror jag kan göra skillnad om det skulle införas i Sverige! KYC processen i sig var sedan ganska enkel och gick ut på att de kollade upp mig i öppna källor snarare än att jag gav dem en massa kontoutdrag.

Mvh
F

Rätt säker på att det är samma sak i Sverige.

Ok, visste inte det. Men gäller det också skatterådgivare och revisorer i Sverige? Det hade ju varit ett bra tillägg, kan man tycka, utifall samhället verkligen vill minimera svarta pengar… Som det är nu så tipsar ju företagare varandra om ”bra och kreativa” revisorer och skatterådgivare som hjälper dem att ”trolla bort” inkomster.

Mvh

F

Japp revisorer har anmälningsplikt vid misstänkt brottslighet enligt aktiebokslagen.