Vad har du gjort för din ekonomi idag (i det lilla)?

Visserligen igår, men jag köpte sex paket tvåliters juice med kort datum på mitt lokala coop. Nedsatt en hundring tillsammans.

Idag har jag återigen arbetat och övningskört med sonen samtidigt. Arbetstid, milersättning och pedagogisk trafikutbildning - win!

4 gillningar

Bara av nyfikenhet, hur går det till?

1 gillning

finns många som kan arbeta och köra bil samtidigt! minns en lärare från gymnasietiden som lade elevernas prov i höger framsäte och rättade dem medan han körde bil mellan hemmet och skolan

2 gillningar

Det funkar bara en gång i månaden. Jag har en given runda där jag kör och hänger upp affischer i vårt område. Det är en tur på småvägar och ca 40 km. Så en toppenkombo för rundan ska ändå köras. :slight_smile:

6 gillningar

Vi kommer aldrig lyckas äta upp alla äpplen som våra träd producerar, men jag accelererade åtgången genom att göra lite smulpaj på en del av dem.

3 gillningar

Ett tips är att kolla om det finns ett musteri i närheten som tar emot privatpersoners frukt och gör must på dem. Om de gör det så betalar man för att få den pastöriserad och upptrappad till 3l/5l bag in box som håller upp till 1 år eller opastöriserad i större plastdunkar.

Vi brukar få 15-20 3l boxar på ett stort äppelträd. Perfekt att ge bort i present också :slight_smile:

4 gillningar

Cyklade (med cykelvagn) och veckohandlade en massa skafferivaror (primärt). Motion och lugn shopping en lördagsmorgon. 10%-check i näven som bonus. Mentalt välbefinnande också, då jag slapp slåss med alla hysteriska fredagsfamiljer eller tisdagspensionärer.

När det gäller äppleöverskott brukar jag koka äpplemos och hiva i gröten året runt, men även tärna och frysa in då min äldste och jag gärna pressar huvudet fullt med frysta äpplebitar som godis. :laughing:

2 gillningar

Jag kör all överbliven frukt (inklusive äpplen) genom saftmajan för att göra av med allt.

Annars lagade jag min diskmaskin idag med skruvmejsel + superlim, distansen till av/på knappen som satt på kretskortet hade gått av…

Jo, vi har försökt med detta, men en av frysarna som vi stängde av var i stort sett full av sånt här som aldrig blivit uppätet :man_facepalming:

1 gillning

Det finns ett ganska nära Palvelut / Hinnat Tjänster / Priser som en arbetskamrat tipsat om, har inte tagit mig i kragen och följt upp tipset än, borde göra det.

1 gillning

Här omkring där jag bor, är det vanligt att lämna in sina äpplen och få dom mustade. Kompisen gör även cider av sina.

Köpte idag på mig mat till djuren här hemma från Vetzoo. De har just nu kampanj på upp till 20% på det mesta, så blev att bunkra upp mat för ett halvår framöver. Har gott om plats att lagra på och maten står sig länge, så in i prepperförrådet och dessutom till billigare pris än om jag köpt det på ex Granngården.

3 gillningar

Slutade använda Easypark och laddade ned en av de andra appar som kommunen i fråga accepterade på pendlarparkeringen. Slipper därmed Easyparks ”serviceavgift” som är 15%, eller minst 4,95kr per parkeringstillfälle.

Knappast en enorm vinst, men en skön markering mot en tokig avgift.

9 gillningar

Sagt upp alla streamingtjänster, Netflix, HBO, Viaplay. Minskar kostnaden med ca 500 kr i månaden.
Förhandlat 1 års rabatt på bredbandet utan bindningstid, ringde uppsägningsavdelningen och berättade lägsta priset på prisjakt. Tog 10 min och minskar kostnaden med 270 kr i månaden.

8 gillningar

Man kan komprimera det ytterligare genom att göra ”apfelkraut” men tar tid och drar lite kwh men väl gjort så är det mumma att bre på lite rostbröd i vintermörkret

Jag har väntat in höstrean på höstlök i trädgårdsbutiken , nu ere 50% rabatt och läge att botanisera. Tulpaner går bra att plantera så länge du får ner spaden i jorden! Å tulpaner av Darwintyp blir ofta långlivade.

6 gillningar

Jag delar digital prenumeration med en annan person. Vi har alltså tillgång till varandras magasin. Väldigt bra och halva priset!

2 gillningar

Tillhörde dem som fick SJs server att rasa vid midnatt. Gav up framåt ett. Sov till fyra och har nu lyckats hugga alla resor jag och särbon behöver de fyra kommande månaderna. Detta till kampanjpriser och diverse rabatter.

Eländet tar nog vid framåt morgonen igen.
God natt! :sleeping:

4 gillningar

Har letat efter en chokladsmältare i två år, men de kostar en del. Men häromdagen hittade jag en begagnad till halva priset, så slog till! :tada:

Kommer bli skönt med lite smidigare smältning och även när jag doppar tryfflar och praliner. :heart::chocolate_bar:

4 gillningar

Iofs några dagar sen men: bakat en massa mjukkaka i pappas bagarstuga, har nu massor med bröd i frysen. Pappa passade på att rensa frysarna lite så fick också med mig en hel kylväska med älgkött och lite bär hem. Har precis bestämt mig för att laga all mat som bara jag ska äta (främst lunchlådor) vegetariskt och om möjligt veganskt. Billigare och bättre för miljön. Har börjat smyga ner linser i tex köttfärsås för att dels spara pengar och miljö men också få ongen att äta nåt vegetabiliskt nån gång! Sakta men säkert fortskrider mitt bedrägeri.

9 gillningar