Skiftade till vinterdäck själv, slog personbästa (50 min) och sparade en slant.
Vad köper du då t. ex.?
Köp en batteridriven slagskruvmejsel och använd en saxdomkraft med mutter som kan hissas med denna, och du kan kapa till runt 1 minut per hjul med lite formel 1 stress (+framläggning) Med det sagt, blev inget pers i år för mig, då jag halvvägs in märkte att jag hade glömt ladda batteriet till slagskruvmejseln så jag landade på 2 timmar effektiv tid… Ändock, ligger på topp-5 i bästa inköp någonsin.
Allt möjligt som har lång hållbarhetstid.
Allt från deo, tvål, desinfektionsmedel till receptfria läkemedel och hälsokost. Inget kul, men saker som används regelbundet.
Mjölk är en dålig idé pga hållbarhetstid. Läsk och godis är även en dålig investering, då jag känner mig själv (skulle ätas upp snabbare än ett år)
Mäktigt! Sätter den överst på min önskelista inför jul!
Var o köpte motorolja + filter och växellådsolja + filter idag, kostade 1400, och är bytt på en timme. Bedömd besparing 5-6000 kr mot att lämna in bilen på verkstad.
Vinterhjul monterades förra helgen, tog 20 min så det är också ok timpenning.
Det är också bra att man kommer ihåg vilka verktyg man har i garaget så man inte köper grejer igen man köpt tidigare men glömt bort att man hade… Var 2 musklick ifrån att göra den för några dagar sen.
Min laptop (10 + år) pajade helt i går. I normala fall tar det mig evigheter att köpa nya lite dyrare prylar då jag ska leta begagnat och aldrig kan bestämma mig!
Men! Så plötsligt hände det. Jag slog (med sambon i telefonluren som lugnt försäkrade att han hittat ett kap åt mig) till på netonnets fyndsida, där de säljer returnerade produkter.
Blev en HP 15s-eq2027no för 5 800 sek.
Och jag är fortfarande i chock över detta plötsliga inköp och inte säker på att det egentligen passar i denna tråden.
Men var tungen att skriva av mig!
Sammanträffande.
Min frus laptop är på dekis, bara 3 år gammal men gångjärnen till skärmen har gett upp så den sitter ihop med tejp just nu och går inte att stänga.
Med andra ord, inte i skick för en stundande resa inom mindre än en månad.
I stället för att stress-specificera ihop en ny på massor av tusentals kronor så ropade jag hem en avdankad på “auktion” från jobbet för ca 900kr. Processorprestanda något sämre än den hon har nu, men med mer minne.
Köpte Fransyska på extrapris, köpte 3 kg och malde till färs. Sparade 80 spänn istället för att köpa färdig färs. Dessutom lite högtidligt att mala själv
Lagade lunchen i ugnen på vedspisen. Som ändå är igång för värmens skull vintertid. Hade ugnen bara varit större så skulle det ske oftare.
Dagligen nu på vintern så lagas all mat som ska kokas eller stekas på vedspisen.
I veckan slutbetalade jag mitt billån där räntan stuckit iväg. Skönt att ha svängrummet särskilt nu när vi går på föräldrapenning och drar in avsevärt mycket mindre!
Barnen ville chokladjulkalendrar, men vi var så sent ute att de har varit slut överallt.
Nu hittade jag en affär som hade några överblivna för halva priset
Tänk om man kunde komma undan med att ha julkalender i januari istället för december. En och annan kalender som säljs kraftigt rabatterat i mellandagarna kan tänkas. Men det är nog att vara dumsnål.
Efter nästan tre års paus gick jag imorse till simhallen igen. På jobbet tyckte de jag skulle bränna min friskvårdspeng innan nyår. Så, jag har tränat gratis, bastat och duschat gratis. Motion fick jag, både på vägen dit och hem samt i bassängen. #superwin
Låter härligt! Det här med friskvårdspeng, är det nåt som alla har eller borde ha? Jag har aldrig hört talas om det på min arbetsplats.
Det är väl inte ovanligt med friskvårdsbidrag eller om man kallar det annat. Vi har 3k vi kan bränna på aktiviteter, träningskort etc. Det finns en tråd med bra tips här på RT.
Men kolla med din arbetsplats. Kanske finns det men ingen har sagt nå’t till dig…
Mer här: Tips på kreativa sätt att utnyttja friskvårdsbidraget på
och här: Tips för att använda friskvårdbidrag
Skall kollas upp! Tack!
I helgen vaxade jag om min jacka, den blev som ny igen. Kostnad 200kr och lite praktiskt pyssel från min sida.
Simmat igen och därmed duschat på badet så nu är det garanterat kallt i alla rören hemma. (Nu är dock bastun avstängd där och skulle inte återkomma förrän i mars…
)
Utöver det har jag mejlat med min internetleverantör och förhandlat till mig 300 spänn rabatt på årsavgiften.
Vi gör detta varje år till barnen, köper rabatterade julkalendrar i december/januari (Lego)
Bara man har utrymme att spara de så är det några enkla sparade hundralappar.
Annars har jag idag när jag har en ledig dag hemma stängt av värmesystemet och eldar i kaminen under dagen.