Vad värdesätter ni som har en god ekonomi, kanske har uppnått FIRE, mest?

Vi är en två vuxna runt 35, som har två barn som inte börjat skolan än, som sparat rätt konsekvent och rejält i indexfonder de senaste 10-12 åren. Vi började egentligen när vi pluggade, fullt drag på CSN-lånet som investerades i indexfonder - och sen jobbade vi så mkt vi bara kunde vid sidan utan att slå i taket för fullt bidrag/lån. Därefter så investerades första lönen med samma summa som vi har idag, med idéen att det kommer bara göra ont de första året efter universitetet när lönen är mindre. Och så har också fallet varit, och ibland har vi kunnat skjutsa in betydligt mer varje månad. Och som de flesta är överens om, så har tiden, det konsekventa sparandet och självklart räntan gjort att vi strax nått en summa som med råge klarar av ex 4%-regeln för resten av våra liv om vi hade velat.

Vi har alltid haft en rätt klar idé (trodde vi) vad vi ville göra med pengarna när vi nådde vårt mål. Men nu när det börjar bli verklighet så är vi mer tveksamma. Vi är fortfarande rätt unga, tycker det är rätt skoj att jobba och vi har väldigt bra löner. Så vi känner ingen stress att sluta med allt det där. Och vi har redan de större investeringarna klara i livet som hus, bröllop, barn (pågående) etc. Så inga större summor som behöver skjutas in där heller.

Men det måste finnas fler här på forumet som sitter i samma sits. Eller har varit ekonomisk fria 5, 10, 20, 30 år redan (eller mer…) - som kan dela med sig vad man absolut inte ska göra, och ska göra - eller hur man ska tänka? Och förstår att det självklart beror vad vi värdesätter i våra liv - men låt oss lyfta bort den aspekten ur den här diskussionen.

Ser framemot ett höra vad som funkat fantastiskt (saker vi absolut inte får missa), vad som funkat kass, eller länka el dyl till andra som skrivit om ämnet. För hittade faktiskt inte mycket om ämnet på nätet.

Tack på förhand för era inspel!

1 gillning

Har ni övervägt att jobba deltid, typ 40-60%? Då har man det bästa av två världar tycker jag!

1 gillning

Känner igen det här och jag har också försökt hitta svar utan större framgång dessvärre. Med två barn som ännu inte börjat skolan så blir det lite begränsat vilka möjligheter ni har. Ska jag ge er ett tips från mitt eget perspektiv så är det att ta det lugnt, andas ut, njut av tillvaron. Livet är inte alltid grönare på andra sidan. Trivs ni med att jobba så gör det.

Håller helt med här. Jag har lyckats gå ner till 80% men skulle gärna gå ner lägre men blir svårt med det arbete jag har.

Grattis till en fin ekonomisk situation, börja gärna att kolla här:

Det som jag skulle säga gemensamt för mig och många andra i en god ekonomisk situation är:

• Man jobbar för att man vill och i den utsträckning man vill
  • Man gör generellt det man tycker är kul och outsourcar det mesta andra
  • Man gör livet bekvämt (t.ex. för oss handlar det om au pair, bo centralt, outsourcing - t.ex. idag fick vi granen hämtad)
  • Man reser lite bekvämare
  • Man tar mindre risk med sina pengar
  • Man tänker mer på sitt eftermäle
  • Tiden blir en väldigt viktig resurs
  • Energi blir en viktigare resurs
  • I vissa avseenden känner man sig mer ensam

Det som är den stora utmaningen upplever jag är att mer fundera på vad som är viktigt. Så jag tycker att när ni skriver:

Så blir det svårt, eftersom det är ju det som är grejen. Plötsligt kan man ju lägga pengar på det som man värdesätter - i stort som smått. Jag själv t.ex. stör mig på banners på alla hemsidor. Tog mig friheten att plocka bort det i forumet och på bloggen. En skitsak, men det var i linje med mina värderingar. Något som jag tror blir viktigare och viktigare eftersom man egentligen inte har någon ursäkt att inte göra det.

Ja, flummigt svar, men låt oss ha konversationen igång.

3 gillningar

Tack för ett par snabba svar, uppskattas verkligen. Och tack @janbolmeson för klappen på axeln. Kan väl snällt erkänna att du bidragit en hel del att det gått bra. Har varit en stående läsare av din blogg genom åren.

Och jag förstår att vad vi värdesätter i våra liv som är grejen. Men jag kanske borde formulerat mig bättre, för vi är mer intresserade vad som andra värdesatt högt och vad som faktiskt betytt något.

Det finns ju redan ett par guldkorn här - och hade gärna fått lite mer tips vad folk har för upplägg/tillägg i sin vardag.

• Gå ner i arbetstid - bra tips som vi diskuterat flitigt hemma.
  • Au-Pair - låter spännande, öppen med att dela vad pros/cons med det är - samt upplägget? Och utkomsten?
  • Outsourcing - vi har redan städning, visst trädgårdsarbete, matlagning ibland och lite annat. Har ni fler tips?

Ah, då blev det lite enklare. Men återigen, dessa saker är ju högst subjektiva.

Störst skillnad för oss utan tvekan när Caroline slutade jobbade i Lund, slapp pendlingen, och vi kunde hänga och jobba hemma. Störst enskilda livsförbättrande grej för oss båda och barnen. Utan tvekan. För Caroline dessutom med bonusen att kunna plocka upp sitt skrivande som varit en dröm sedan hon var 17 år.

Näst störst var att flytta hem kontoret och flytta till ett lite för stort hus nära barnens skola och förskola (promenadavstånd) och ha allt (ICA, skola, träning, etc) inom 1 000 meter.

Därefter har det för oss varit mycket mer kring vardagen än resor. Vi trodde det skulle vara resor, men i och med att vi fokuserat på att ha en vardag med guldkant så blir resor typ nästan alltid en försämring. Sängen är sämre på hotell än hemma, datorn är sämre på resor än hemma och så vidare. Så vi har blivit hemmakatter.

Au-pair är bra, men det är ju också för att vi har en 2-åring. Så det underlättar mycket, framförallt genom att ge kvalitetstid med barnen. Vår au pair lagar mat och plockar undan vilket lätt sparar 2 timmar om dagen. Dessutom har barnen blivit bättre på engelska.

Sedan är det outsourcing i stort och smått. Men det blir ganska naturligt när pengarna spelar mindre roll. Typ som att få granen hämtad, byta däck på bilen, matkasse etc.

Tror det handlar om att i stort och smått få bli värderingsdriven faktiskt. Att inte behöva nalla på sina principer. Men det är inte alltid helt enkelt, för man har inte den vanliga ursäkten om att inte ha pengar.

ja, många lösa tankar. :slight_smile:

2 gillningar

Spännande svar. Av de jag sprungit på, eller läst om, så slutar det rätt ofta inte i att resa eller spendera mer som ger den där extra glädjen av god ekonomi. Utan att leva vardagen med lite extra gött. Att missa att man köper en ekologisk broccoli för en sjuk summa som man inte ens inser förrän den kommer hem via matkassen, för man vill äta lite nyttigare. Och där verkar dina tips ovan @janbolmeson också hamna.

Vi har precis flyttat till en mindre stad för att få mer tid till annat som vi värdesätter - slippa sitta på buss/tåg/tunnelbana och istället ha mer tid med familjen. Och precis köpt ett hus med ungefär samma kravspec. som er - lite för stort, max. 1000m till allt och sen cykelavstånd till resten. Så det tipset gav iaf lite bra feeling.

Har även läst att en del exempelvis bara använder sina pengar till vissa saker. Och fortsätter jobba. Typ att man har det som en “familjekassa” för ex, semestrar, inköp etc. Tyckte idéen lät rolig, och såg framför mig att varje familjemedlem fick pitcha ett resmål inför varje resa, och sen fick del av eventuell avkastning det året agera budget. Någon som har erfarenhet av det?

Har väl också en förhoppning att någon dumpar en erfarenhet att “vi har inte lagat mat på 10 år på tors-sön - baserat på den här kalkylen”. :slight_smile:

1 gillning

Jag tror inte det är så konstigt faktiskt. Jag tror att de flesta empiriskt upptäcker det som lycko-forskningen pekat på i många år. Det som har störst betydelse för din upplevelse av lycka är vardagen, inte de där “one-off”-grejerna i form av resa, upplevelse eller liknande.

Kolla gärna avsnittet:

Jag upplever också att många av våra vänner, inkl. vi, snarare skalar ner. Man plockar bort grejer som inte bidrar med energi. Man har testat alla de där grejerna, golf, thailand, skidresor etc. Man har ju möjligheten att börja om från scratch och varför då plocka in något som inte är optimalt. Vi själva testade t.ex. 14 dagar i Åre istället för 7 dagar. Ingen hit överhuvudtaget. Så nu vet vi att 7 dagar är optimalt t.ex.

Familjekassa är utmärkt idé. :+1:

4 gillningar

Några saker jag har ändrat i mitt liv:

• Sluta jaga. Pengar, lycka, status. Jakten i sig leder för mig till stress utan jag försöker istället ta dagen som den kommer.
  • Köp det man vill ha. Det kan handla om en dator för 15k, en madrass/säng för 20k, skor 1000-2000, jacka ett par tusen, ny bil osv. Saker som man ska ha länge kan man lika gärna kosta på sig.
  • Konvertera pengar till förväntad bättre hälsa. 100% ekologiskt där det är möjligt, ta bort plast där det är möjligt och ersätt med glas/metall osv.
  • Gör inte sånt du tycker är tråkigt som går att hyra ut. Det här har Jan redan gått igenom. Sedan kan pengarna snabbt rulla iväg här om man till exempel anställer en kock eller liknande.
  • Gå ner i arbetstid till 80%. Skulle kunna tänka mig ännu lägre men jag tror jag skulle känna att jag underpresterar på jobbet då.
  • Res lagom. Jag kan känna ibland att jag vill bort från Kylan på vintern en vecka. Att vara bortrest mera än en vecka i stöten blir för mycket även för mig.
2 gillningar

Rekar au pair. Nästan samma effekt och mycket billigare… :joy::laughing:

Skämt åsido, tror det handlar om att vara ansvarig i det hela också. Det är klart att flyga några resor privatjet så är pengarna borta. Men jag har svårt att se att om man väl varit ansvarig under uppbyggnadsprocessen att man då skulle slå över och gå bananas.

Tror det här är egentligen är det viktigaste, på gott och ont. Pengar kan komma och gå och man kan lösa flera års förlust med en vinst. Men det går inte med tid, hälsa eller relationer. Blir väldigt svårt att dessutom prissätta att leva ett par år mer som frisk. När man är 39 som jag, så känns det långt borta men tror det blir väldigt aktuellt när man blir äldre.

1 gillning

Mycket som överlappar med din video, men tycker ändå det är värt en lyssning.

TGL023: Money & Happiness with Jonathan Clements

Han har skrivit en bok om ämnet, men den behöver man typ inte läsa efter att ha lyssnat på honom :laughing:

Sammanfattning:

• Pengar ökar vår lycka genom finansiell säkerhet (frånvaro av oro över pengar), möjlighet att spendera kvalitetstid med familj och vänner (behöver dock inte innebära något avancerat utan typ äta ute med familjen, åka och hälsa på barnbarnen eller vara ute i naturen med vännerna) samt möjlighet att spendera vår tid och jobba hårt mot sådant som känns meningsfullt för oss istället för det som ger högsta inkomsten.

• Vi vänjer oss snabbt vid ökad materiell standard, den nya fräscha bilen förvandlas snabbt till ännu ett färdmedel. Efter en viss grundstandard ger inte detta ingen ökad lycka.

• Spendera pengar på upplevelser snarare än materiella ting. Förväntan samt att vi ser fram emot upplevelsen/tinget vi ska köpa ger oss dock mer lycka än upplevelsen/tinget i sig och man bör därför försöka förlänga denna tid så mycket som möjligt.

• Tacksamhet över sin nuvarande situation och det man har ökar lyckan.

• Vi behöver fortsätta arbeta mot mål och utmana oss själva för att tillfredställa vår jägar/samlar-hjärna även om vi blir ekonomiskt fria/pensionerade, sitta hemma och löka leder till lägre upplevd lycka.

• Jobba och spara/investera hårt medan du är ung (under 40).

• Bo nära jobbet för att undvika pendling och välj hellre en mindre bostad nära än en större bostad längre från arbetet om det behövs.

• Spendera pengar på andra.

2 gillningar

Ärligt talat, om man är frisk och trivs på sitt jobb, varför ska man då sluta arbeta för att man sparat en hel del?

Borde Bill Gates rest fler varv runt jorden och köpt mer fina viner och samlat guldtackor, istället för att arbeta med sin stiftelse som förbättrar tillvaron för massor med människor över hela världen?

Fortsätt att arbeta med det som är kul och meningsfullt så länge det finns ork och lust!

Det är enligt mig den största missen i hela FIRE-rörelsen.

Jag bruka få sjukt mycket skit när jag säger:

Om du vantrivs på jobbet. Istället för att sikta på FIRE, byt bara jobb. Det går snabbare. :grin:

Nu kommer kanske ett sådant där svar som varken du eller någon annan vill höra men jag kör ändå…

Som nummer ETT sätter jag hälsan dvs att få vara frisk. Vilket jag iof sig har fått uppleva då jag varit superfrisk sedan förra årtusendet och varken varit förkyld eller haft någon “flunsa” de sista 20 åren.

Som nummer TVÅ sätter jag att vara ekonomiskt oberoende. Dvs att jag kan göra vad jag vill och kosta på mig vad jag vill utan att behöva tänka på att jag inte har råd med det.

Är definitivt inte rädd för att jobba men är kroniskt fientlig till att betala skatt. Varför jag konsekvent har vägrat att jobba sedan flera årtionden tillbaka och lever idag enbart på avkastning av kapital. Reser för övrigt mycket och älskar jorden-runt-resor till spännande länder.

Avskyr dessutom att bli väckt av väckarklocka utan vill sova tills jag är utsövd och vaknar av egen vilja.

Vad som är unikt vad beträffar mig på detta forum/blogg är att jag faktiskt inte har en enda lånad krona dvs jag har inga lån utan ALLT är fullbetalt. Men jag har å andra sidan otroligt sköna o fina drömmar nattetid.
Ekonomiskt bra på ett forum som “rika tillsammans”?

2 gillningar

Det roliga är att jag håller helt med dig @Joakim_von_Anka_sr :slight_smile:

Vad är det man säger:

Den friske har många önskningar. Den sjuke blott en.

Särskilt med tanke på att barn som föds idag kommer leva tills de är 110 i genomsnitt, finns det ganska mycket anledning för oss andra att också hålla oss friska och hälsosamma.

Haha, här är jag fortfarande naiv och tror att det går till bra saker. Men jag betalar bokstavligt talat hudratusentals kronor varje år i skatt direkt och indirekt. Ibland funderar jag på hur det skulle varit om man fick behålla en större andel av dem. Men å andra sidan så ser jag det som mitt sätt att ge tillbaka till samhället som gett till mig.

Vet att det är fler som är det i forumet. :slight_smile: Jag tror också jag kommer att komma dit så småningom. Än så länge ser jag alternativkostnaden som för dyr.

1 gillning

Många bra tips här nu. Uppskattas verkligen.

Den här har jag funderat länge på - och vi är inte heller direkt sjuka så ofta. Men en idé kanske är att börja unna sig lite mer avancerade hälsoundersökningar ibland.

+1 på den.

Lite så vi resonerar med, lika bra att fortsätta med både sparande/jobbande då det är rätt skoj. Det kommer ju inte bli en sämre situation när man ger det ännu mer tid.

Jag tror mycket sen handlar om måttlighet, som med sitt egna sparande, att man faktiskt inte gör för mkt eller för lite av något. För då slutar det ge något tillbaka. Så att lyxa till ens vardag med lite bra saker, kommer troligtvis göra att man också lyckas hålla ut resten av livet. Och man njuter av det lite mer. Och varken slutar ta hand om sin ekonomi (ex, freaka ut vid en större nedgång), eller riskerar bränna av allt i en stöt.

Börjar mer och mer luta åt att dedikera en del av avkastningen varje år (ett par %) för att 1) få mer tid till saker som betyder mycket, 2) ha någorlunda koll på hälsan och 3) uppleva saker med folk man gillar att umgås med så ofta man kan och 4) se till att ge tillbaka både till familj och ens närhet.

Ja, det är en bra idé. Andra saker vi lägger pengar på är sjukvårdsförsäkring, tiden att träna och personlig tränare. :slight_smile:

Ett citat väl värt att fundera på som jag såg på Twitter:

I did not even begin to invest until I was 30. Approaching 70, I will run out of time before I run out of money.

samt

many people are accumulating far more money than they will ever spend in their lifetimes. More importantly, the average amount left to heirs doesn’t start to decline until someone reaches their 90s. The average retired adult who dies in their 60s leaves behind $296k in net wealth, $313k in their 70s, $315k in their 80s, and $238k in their 90s.

Källa: United Income

För att ge ett annat perspektiv så är det som vi uppskattar mer och mer är det som är enkelt i vardagen, kvalitet samt lokalt. Osäker om det har att göra med bättre ekonomi eller att man blir äldre.

Lite av våra insikter/förändringar:

• För mycket leksaker blir en energitjuv bättre att enbart satsa på sånt man tycker om. Om man vill testa något nytt så oftast bäst att låna/hyra först. Hyra/låna sker främst så man blir tvungen att lämna tillbaka leksaken om man vill göra om det X antal gånger så kan man köpa leksaken. Köper man direkt så är det stor risk att den blir stående nånstans och då förlorar man energi varje gång man ser eländet (hänt för många gånger).

• Fördelarna med att satsa på kvalitet och ordentliga verktyg är nästan alltid värt det då det gör arbetet roligare.

• Det blir godare mat om man istället för att köpa mat på ICA så köper man kött på det lokala slakteriet, grönsaker från gårdsbutik, grönsakslandet alt bondmarknad, bär köper direkt från bärplockare osv. Att ha extra frysar hemma är en väl värd vardagslyx.

• Privat så har vi gått över till att främst resa inom nord Europa då det mest bara är massa krångel och oro att åka utanför. Vi får mer energi, minnen och kvalitetstid av en vecka på orsacamping än en vecka på valfri semesterort utomlands. Kanske blir annat när barnen blir äldre och man vill visa dom världen på ett annat sätt.

• Vi har insett att vi får en känsla av att göra visa saker själva från grunden ger en energikick under en längre tid, dels att gemomföra arbetsmomentet men även se, använda, äta upp ens arbete under en längre tid. Känslan av ”det är har vi gjort själv” ger en energikick speciellt när man även kan involvera barnen, exempelvis viss renoveringar, fiske, odla samt matlagning. Sen så outsourcar vi allt som vi anser är trågit eller tar för långtid, typ hemstädning eller takrennovering.

• Vi satsar tid samt resurser på oss själva så man kan leva ett långt och hälsosamt liv.

Nu är några enstaka år från att klara 4% regeln men tror inte våra värderingar har hunnit ändrats innan 2025.

1 gillning

@Joakim_von_Anka_sr, Håller med dig i mycket men när jag är ute och reser så ökar min önskan för att betala skatt istället…

3 gillningar