Vilka åtgärder kommer vidtas för att stoppa boprisfallet?

Exakt detta tänker jag blir ju ett pyramidspel utan dess like om man behandlar bostäder som något som “automatiskt” ska stiga i värde.

Nä det är dags för bostäder att bli något man bor i och inget man ska spekulera och bli rik på tycker jag.
Nu vill jag ej att folk ska hamna i stora skulder men kanske en dipp på 30 procent som håller sig nere ett par år skulle få folk att sluta behandla bostäder som om det vore någon magisk investeringsprodukt som enbart kan öka i värde.

2 gillningar

Tycker det känns svårt att förhålla sig till detta ”ras” när priserna i mångt och mycket fortfarande ligger på plus-sidan sedan början av pandemin.

På ämnet så har ju åtminstone Erik Thedéen sagt tvärt nej till att slopa amorteringskravet, men han chefar ju å andra sidan ej längre över Finansinspektionen.

4 gillningar

Eftersom banken gått med på tillfälligt amorteringsfritt just pga höga levernekostnader så har ju inte sakförhållandet ändrats av denna resa… Men det är för mycket daltande här helt klart. Banken vill ha in sin ränta och då ser man mellan fingrarna med amorteringskraven.

Om priserna på bostäder går ner borde väl även priserna på nyproduktion gå ner på sikt, vilket är bra. Man kan bygga billigare med lägre standard, man kan sänka de skyhöga lönerna för byggarbetare och elektriker. Låt oss hoppas att så blir fallet.

Håller helt med. Man måste kolla på prisutvecklingen över tid och inte ”utveckling sedan toppen”.

1 gillning

Lär finnas ca 16000 som fortfarande inte har betalat dessa gamla skulder…

1 gillning

Var själv med under 90-talet som 13-åring. Farsans firma gick inget bra under denna tid, dålig försäljning, höga elräkningar och höga räntor på lånet. Morsan arbetslös. Huset fick säljas till extremt underpris, tror det var 695000 kr, i ett attraktivt område. Samma hus såldes för 3 år sedan för 3,1 mille. Det tog 1 år och 2 mäklarfirmor att sälja huset. Företaget kunde dock räddas kvar. Minns att det haglade in papper från “Intrum Justitia”, “Kronofogden” med flera. Farsan grämer sig något otroligt över att man tvingades sälja huset då -94, men det var tydligen enda chansen, att sätta företaget i konkurs hade inte gett något då det var ett handelsbolag, skulderna hade man tagit med sig och sen hade kronofogden tagit huset via utmätning. Kan tillägga att det smygsöps en hel del, farsan hade ständigt en knatte gömd någonstans, och morsan och farsan bråkade konstant. Vems var felet? Ingens kan jag idag tycka. Det var bara ett antal val som gjordes som slutade olyckligt.

Idag bor de båda i samma hyresrätt som vi flyttade till -94, med 60" på banken, inga andra tillgångar mer än en bil som knappt startar.

Jag vet flera andra som drabbades på likartade sätt under denna fastighetskris, i ett precis nybyggt område i närheten fick hälften av husen tvångssäljas, en kompis som gick på gymnasiet fick ta nån sorts skol-lån för att hjälpa hans farsa att betala räkningarna, annars hade de också fått gå från deras hus även om hans farsa hade fast jobb.

Med detta sagt tror jag inte att staten kommer att vidta några åtgärder, mer än att kanske låta ränteavdraget vara, samt att vara lite snällare med amorteringskravet, och kanske något extra elprisstöd. Sen får folk klara sig själva.

/

16 gillningar

“personer som hamnat i kläm” är ingen röststark väljargrupp

1 gillning

Enligt flera här så är det bara uppgång för bostadsmarknaden. Har man inte full belåning så bör man ta det för investeringar.
Jag vet inte om de fortfarande ger sådana råd då det var i somras.
Man kan, ju sänka räntorna igen men med krav på amortering.
Amorteringsfritt är värsta fällan och ska undvikas.
Riksbanken har gjort fel i många år vilket jag sagt länge.
Skuldsanering finns men i Sverige är det land där man aldrig kan bli skuldfri.
Det finns de idag som fortfarande betalar sin skuld från från slutet av 80-90 talet

1 gillning

Det är utbudsbrist och kontinuerligt ökande efterfrågan. Priserna kommer gå uppåt på sikt.

6 gillningar

När ränteeffekterna sipprat igenom och fått genomslag på bopriser via boräntorna och höjda avgifter etc så når vi en ny (lägre) jämviktsnivå. När den justeringen är klar så är det väldigt sannolikt att bopriserna börjar gå uppåt igen.

Men jag skulle tippa på att det då är i en takt som mer än tidigare är i fas med ekonomin i stort (givet att vi inte börjar sänka räntor igen).

1 gillning

Men utbudsbristen är ju artificiellt skapad, och när den förhoppningsvis löser sig kommer trenden gå åt andra hållet. Särskilt om det låg en bubbla bakom tidigare uppgången. Målsättningen måste väl ändå vara att man behöver lägga en allt mindre del av inkomsten på boendet samtidigt som kvalitén ökar - precis som med allt annat.

2 gillningar

Har inte siffror på detta liggande, men skulle tro att detta helt klart har varit så sedan lång tid.

Vid förra sekelskiftet jobbade folk (typ) 20 timmar per dygn för att bo 7 pers med djur i en liten stuga.

2 gillningar

Källa på det, tack.

Nu skrev jag uttryckligen att jag inte hade nån källa, men du kan läsa om fenomenet här:

Den här grafen från Cornucopia visar också historisk utgiftsandel

1 gillning

Bopriser kommer å falla mer, hur lågt vet ingen… Men på sikt kommer de att stiga som folk räknar me börsen… Typ 7% i snitt per år… Senast de va stort fall va för 30 år sen, å hur mycke har de då stigit sen dess?? De är bara vänta flera år, kanske 5-10 år tills de kom tillbaks till innan fallet…

Förhoppningsvis inga alls. Staten subventionerar inte mitt privata sparande, varför skulle dem subventionera vissa privatpersoners investeringar men inte allas?

Antingen är marknaden fri eller så är den inte det. Företag som inte går runt på egen hand behöver gå i konkurs. Människor som biter av mer än vad de kan tugga behöver nedgradera till en boendeform de faktiskt har råd med.

6 gillningar

Perfekt, så ska det fortsätta.

Även framåtblickande naturligtvis.

1 gillning

Sparande på ett ISK -konto är skattesubventionerat

Finns noll logik bakom att en improduktiv tillgång skulle öka i värde i takt med aktiebörsen.

2 gillningar