Vilka åtgärder kommer vidtas för att stoppa boprisfallet?

Lånekostnader vid byggnation är omfattande. Det blir dyrare att låna i och med högre ränta. Även underleverantörer drabbas och det blir dyrare.

Vet inte helt hur väl konkurrensen är på bolån, men man skulle ju vilja främja den så det blir lätt att jämföra banker, byta bank etc. Ett steg i den riktningen är väl via sbab, som inte tillämpar någon rabatt, blir ju i alla fall en måttstock.

Men det är väl även ganska nyss man införde att banken behöver skriva ut vilket räntesnitt bankens kunder har på sina bolån? Kanske kommer bankerna behöva konkurrera hårdare för att sno åt sig kunder nu när ränteklimatet ändras.

Jag lodade mest i möjligheterna till evigt stigande bostadspriser bortom inflation och löneökning

För 30 år sedan var boräntan 15% - 20% och har sedan dess gradvis sänkts till ca 1%
för ett år sedan. Detta har naturligtvis drivit upp bopriserna, men jag kan inte se hur vi kan upprepa den resan 30 år framåt.

1 gillning

Staten subventioner alla räntehöjningar med 30 procent, efter som räntan är avdragsgill i deklarationen. (21 procent över 100 000 kr).

Detta är en enorm subvention i min värld. Ändå har man mage att kräva mer.

5 gillningar

Sänka bolåneränta från 1% till 0,05% och KALP till från 6% till 0,3%? :slight_smile:

Skulle det prisfallet börja bli systemhotande gissar jag att man kommer prioritera att försöka rädda det finansiella systemet framför att försöka få ner inflationen till 2%. Riva bostäder? Amorteringsfrihet? Stödköp av bostadsobligationer? Staten/riksbanken täcker bankernas kreditförluster? Ökad kreditgivning? Statliga kreditgarantier?

Om det blir systemhotande kreditförluster tror jag i första hand att man använder riksbankens sedelpress för att täcka bankernas kreditförluster.

Samma sak undrade många då för 30 år sen oxå, men likt förbaskat så har liknande hänt igen…
Bopriserna ökade kraftigt under andra hälften av 80-talet… Va inge konstigt att bostäder budades upp mer till de dubbla mot utgångspris… Tidningarna hade bolåne anonnser på bottenlån på 105% av priset…

Likt förbaskat är vi där igen me kraftig höjning å sen spriker bubblan…

Om bomarknaden kraschar och räntan inte sjunker.

Riskbanken tar över dåliga lån från bankerna. Räntan läggs på hög för de som inte kan betala den. När läget på marknaden förbättras säljer Riskbanken bostäderna om inte ägaren börjat betala ränta.

Staten måste hålla medborgarna med tak över huvudet så ingen ide kasta ut någon om bostaden ändå inte går sälja.

Freudiansk felstavning?

Det lär inte hända. Den som tecknat dåliga lån får stå sitt kast, högst sannolikt. Det är precis så det ska vara nämligen, att man tar eget ansvar och inte förväntar sig att staten kommer och hjälper en om man gjort bort sig.

Det enda systemhot jag ser med svenska bolån är att tillräckligt många drar ner på sin konsumtion till den grad att arbetslösheten skenar för att de helt enkelt blir panka. Men då är ju rimligtvis redan inflationsproblemet löst på köpet. Det håller man stången genom att stötta enskilda hushåll (inte nödvändigtvis samma som sitter mest i knipan pga sina lån) och hålla hjulen snurrande.

Det har de till stor del redan ordnat på egen hand genom att ställa ut bostadsobligationer som de säljer till utländska pensionsfonder etc. Tråkigt för dem med kreditförluster, men ingen jättestor deal eftersom vi är så små. Riksbanken avvecklar sitt innehav genom att låta dem löpa ut.

Med nuvarande regering bedömer jag att man kommer “rädda” bostadsmarknaden med sänkt eller borttagen fastighetsskatt och ytterligare sänkta skatter på privatuthyrning samt amorteringsfrihet.

För att komma till stånd med detta behöver man dock sänka bidragsutgifterna kraftigt - det är jag dock osäker på om man kommer att lyckas med att göra!

Högre ränteavdrag som finansieras av återinförd fastighetsskatt?

Det skulle medföra högre skatter i storstädskommunerna och dess konsekvenser.

Däremot att vara en expansiv kommun är en högmarginalbransh…

Vi har en fastighetsskatt i Sverige sedan årtionden. Den kommer inte försvinna. När regeringen nu lät räkna upp elskatten trots rådande elpriser, kommer de inte sänka denna skatt.

Sedan förstår jag inte frågeställningen. Varför skall staten baila ut de som har en obalans i sin ekonomi, när det finns en hel del val att göra som motverkar den från att uppstå i första läget?

3 gillningar

Lönen borde väl snarare öka då vi kommer ha stor brist på dessa kompetenser under de närmaste 20 åren, eller ska vi gå ifrån marknadsekonomin för just dessa kompetenser?

3 gillningar

Skulle amorteringskravet slopas innan inflationen stabiliserats på en normal nivå, då kommer Riksbanken bara höja räntan - så det kommer inte att hända. Priserna måste falla med mer än 30 procent, innan det får några större effekter på finansmarknaden. Sannolikt kan dom falla med upp mot 40 procent, innan det krävs åtgärder - eftersom de flesta köpt en bra bit innan fallet och därmed inte belånat upp till 70 procent. Sedan kan man argumentera för att elpriset stödet redan är en indirekt subvention till bostäder. Sannolikt kommer vi få se mer av riktade stöd till ekonomiskt svaga grupper istället, tex höjt bostadsbidrag, barnbidrag osv.

2 gillningar

Befolkningstätheten där folk bor är inte avsevärt lägre i Sverige än andra västländer. 85% av befolkningen i Sverige bor i tätort, i svenska tätorter är genomsnittsbefolkningstätheten 1500 pers/km2, enligt SCB.

Samma felaktiga tolkning av befolkningstäthet förekom frekvent när corona-spridning diskuterades. Spridningen i Stockholms innerstad skulle gå precis lika fort även om vi sålde Lappland till Norge.

2 gillningar

Håller med 1%-enhet räntehöjning är 7% prisfall i storstadsområdena hörde jag från ett föredrag av SHB.

2 gillningar

Då får man väl utbilda fler och det ger också sänkning av lönerna. Precis som man har gjort med akademikerna. Svenska akademiker har förhållandevis låga löner om man jämför med andra länder.

1 gillning

Handen upp för alla som vill utbilda sig till yrken med syftet att sänka lönenivån för alla inom sektorn.

Någon?

Däremot behöver vi, som jag tror du var inne på tidigare, se över vår rätt omfattande byggnadsnorm som ökar kraven och kostnaderna på boende i onödan i min mening.

Sånt verkar vara på gång men som vanligt går åren.

2 gillningar