Du har redan fått supebra svar av många ovan.
Det jag vill lägga till är också att du inte är ensam i dina känslor.
Detta har jag en variant av, beskrev det i ett avsnitt här:
Det andra som kanske underlättar är att se det som två olika problem:
- Ett hjärna-problem (det du beskriver ovan om teori, indexfonder et)
- Ett hjärta-problem som du beskriver med känslorna
Problemet är att vi många gånger kollapsar dem och försöker lösa hjärta-problemet med hjärna-verktyg. Det går inte. I alla fall fungerar det väldigt dåligt för mig. ![]()
Det som har hänt är ni går genom ett skifte - man skulle nästan kunna se det som ett skifte mellan nivå 3 och nivå 4 i Rikedomstrappan. Det är knökigt, men naturligt. Caroline knökar ju med detta i de senaste avsnitten också.
Så om jag får komma med ett konkret råd / tips även om det är i egen sak:
-
Boka ett möte med @MoaD - hon är bäst i Sverige på att hjälpa folk genom dessa skiftena i livet orsakade av pengar. Det första mötet är kostnadsfritt och förutsättningslöst. EDIT: upptäckte att hon har stängt via hemsidan. Om det är intressant, skicka ett DM så lägger jag in ett gott ord.

-
Häng gärna med oss i FLKN-nätverket, där är det fler i samma situation som du. Läs mer: Flocken: nätverket av oss för oss | RikaTillsammans
-
Se gärna avsnitten med @MoaD som du hittar alla här: Moa Diseborn | Arkiv framförallt tror jag att du kan gilla te.x. “Problem när pengar inte är ett problem”, “Pengar är inte lösningen bara en förstärkare | RikaTillsammans”, “Så gör du livet rikare när pengarna redan finns | Med Moa Diseborn”
Och än en gång, det är helt naturligt, inget konstigt och bara genom att du pratar om det så tar du ju stegen framåt. Uppskatta dig själv och ge dig själv en klapp på axeln för det. ![]()