100% räntor | RikaTillsammans modellportfölj 2025 för räntefonder

Personligen tycker jag det ska vara tryggt och enkelt. Så för en kort portfölj tänker jag att företagsobligationer ska ha låg risk. Svenska korta företagsobligationer kort duration, max 1 år och räntejusteringslån (FRN, Floating Rate Notes).

50 % sparkonto hos nischbank
25 % Spiltan Räntefond Sverige eller AMF Företagsobligationer
25 % Storebrand FRN Företagsobligation eller Öhman FRN

Tycker det är överkurs att blanda in globala papper.

1 gillning

Ja, jag håller helt med.
Verkligen något för alla.

Väldigt pedagogisk och bra med pricken, linjen och triangeln som koncept beroende på hur enkelt eller komplext man vill göra det. Lättare att förstå än variationer och nyanser (sorry @janbolmeson)

AMF Lång blir lite som räntefondens motsvarighet till LF Global. ”Om jag bara ska välja en … ” fallet.

Som @harvest är inne på så kan man komplettera med nerbrytning på fondnivå för att exemplifiera

4 gillningar

Mm, samtidigt blir ju durationen väldigt kort, under 1 år, men det kanske ”räcker” med att ta kreditrisken och minimera ränterisken i en sådan portfölj.

Precis. Sedan går det så klart att lägga till High Yield och länge duration om du har högre riskvilja och/eller några år längre sparhorisont.

1 gillning

Ett inspel angående “räntelinjen”, dvs om man i det enkla fallet utgår helt från duration. Om vi har ett urval med

• korträntefonder 0,5år
  • AMF Mix 5 år
  • Storebrand Obligation 6 år
  • Captor Iris 10 år

och om vi vill matcha sparhorisont med duration (andel räntor som jag tänker mig), samt helst med två fonder som ligger utanför men gärna nära sparhorisonten (för bättre spridning (?), och sedan optimerat för lägsta avgift) så får vi följande utslag:

4 år - 80% räntor
18% korträntefond
62% AMF Mix

5 år - 70% räntor
13% korträntefond
57% Storebrand Obligation

6 år - 60% räntor
48% AMF Mix
12% Captor Iris

7 år - 50% räntor
38% Storebrand Obligation
12% Captor Iris

8 år - 40% räntor
20% Storebrand Obligation
20% Captor Iris

9 år - 30% räntor
8% Storebrand Obligation
22% Captor Iris

10 år - <20% räntor
Captor Iris

Jag tycker det ser bra ut, och vid en enfondslösning kör man endast den kortare?

5 gillningar

Tycker det ser bra ut! Tillägg kan vara att lägga till korta räntor om du är riskavert för att få ner volatiliteten.

Ser väldigt bra ut! Hade själv kunnat tänka mig samma upplägg i mina portföljer! :+1:

Bara en fundering…kommer de räntefonder som nu rekommenderas funka om om 10+ år oavsett hur ränteläget/ekonomin ser ut då jämfört med hur det ser ut nu?

Dvs jämfört med basportföljen aktier där vi pratar om 80/20 Global/Sverige index, dvs ett råd som funkar oavsett hur ekonomiska läget ser ut i världen och något som passar bra för att stoppa in pengarna i och glömma i 30 år.

Kan man glömma även ränteportföljen i 30 år? Eller är tanken att räntebasportföljen kommer uppdateras årligen baserat på det ekonomiska läget som gäller just nu och kommer kräva att man är en smula mer aktiv?

3 gillningar

Ja, grundprinciperna är tidlösa. Samma princip som när vi fortsätter investera i aktier oavsett värdering på börsen.

Med visst förbehåll för om vi skulle hamna på noll/minusränta igen, vilket jag varken tror eller hoppas, men då kan man överväga att dra ned durationen.

1 gillning

Jag gillar det som ni gör här. MEN! Problemet är att många av dessa fonderna - förutom Iris - har inte bestämd duration.

Från informationsbroschyren för AMF Räntefond Mix sid 16 paragraf 5:

Fonden ska ha en genomsnittlig räntebindningstid (duration) på mellan två (2) och tolv (12) år.

Vilket i min värld är … :exploding_head:… J-a skillnad på 2 och 12 år i durationsrisk. Det är ju därför jag gillar t.ex. Captor-fonderna som är mer förutsägbara på kredit- och durationsrisk. Nu kanske vi kan utgå från att de inte ändrar durationen mer än marginellt ett enskilt år, men det visar ju återigen på komplexiteten i räntefonder. :see_no_evil:

3 gillningar

För egen del tänker jag nog väga in det ekonomiska läget vid exakt val av fonder. Det är väl poängen med att skräddarsy en portfölj tycker jag. Som nu när räntan ska sänkas är det mindre problematiskt att äga en lång räntefond. Styrräntan är lite mer förutsägbar än aktiemarknaden. Vid noll- eller minusränta tycker jag inte räntefonder hör hemma i portföljen. I det ränteklimatet är sparkonto bättre.

Gott nytt! :partying_face:

Ja, det är ett problem, men frågan är hur stort problemet är om du har byggt din portfölj baserat på sparhorisont. Då måste du ju ändå ombalansera (varje/vartannat år) mängden aktier/räntor, och, även om durationen är känd (ex. för Captor) så måste du balansera om ex sparkonto/captor iris för att få rätt genomsnittsduration. Men visst, med andra fonder är det ett steg till att kolla upp genomsnittsdurationen i samband med detta.

1 gillning

Ska man verkligen resonera så? :thinking:

Kan man verkligen kategoriskt säga att räntemarknaden är ineffektiv om vi skulle hamna i nollränteträsket igen? Vad är det som säger att marknaden inte gjorde en rimlig avvägning i sin prissättning fram till 2021, bara det att planeterna stod helt fel (krig, postpandemi-chock, de-globalisering) inför scenariot vi såg framför oss?

Vi har ju åt andra hållet haft helt enastående nominell avkastning på aktier under 2010-talet givet den låga inflationen. Det vore väl inte orimligt med mer kräftgång i aktier vid nästa låginflationsmiljö? Där långräntor ändå levererar något.

1 gillning

Du har helt rätt, det var dumt av mig att skriva så utan att vara mer specifik med vad jag menade.

För det första så behöver man göra skillnad på styrräntor och marknadsräntor. Att Riksbanken sänker styrräntan till 0 behöver inte betyda att de långa marknadsräntorna också sjunker så lågt, allt beror på vad marknaden prisar in.

Det jag egentligen syftade på var när marknadsräntor på de långa realränteobligationerna blir negativa. Alltså att marknaden är villig att acceptera en garanterat negativ real avkastning på säg 10 års sikt. Detta har bara hänt ett fåtal gånger historiskt, och alla gånger har följts av kraftiga räntestegringar. Vid dessa fall har det lönat sig att dra ned på durationen.

Har skrivit ett utförligt inlägg om detta här:

Jag håller helt med om att det är ett absurt stort spann, men jag tror inte att det har så stor betydelse i praktiken. Har inte orkat gräva efter historiska data på duration för ex. AMF Mix, men om man bara tittar på kursgrafen historiskt så har volatiliteten varit ungefär lika stor under hela fondens livstid, så i praktiken tror jag att durationen legat konstant runt 4-5 år. Men absolut föredrar jag också Captors tydliga durationsmål och önskar att AMF också anammade detta :slightly_smiling_face:

1 gillning

En smula av europiska statliga obligationer får väl plats i den diversifierade ränteportföljen som komplement till aktier?
Handelsbanken Euro Obligation som tyvärr inte är valutasäkrat har en duration på 7,31 år är det längsta jag kan hitta.
Hittar inga amerikanska obligationer med 5+ år i duration.

En väldigt konkret fråga. Jag ska öppna ett fondkonto på Swedbank, imorgon tänkte jag, med lämpliga räntefonder som ska vara en slags mellanportfölj mellan bankkonto och Lysa. Det ska fungera som en buffert däremellan kan man säga och passa in som nummer två i mitt fyrahinkarsupplägg:

1. Sparkonto 2 år
  2. Räntefondkonto 2–6 år
  3. LYSA 75/25 (eller 50/50, har inte bestämt mig) 6–10 år
  4. Aktier 100% 10 år+

Jag vill att räntefonderna ska ligga på Swedbank, så är begränsad till deras utbud. Så vad är ert råd? Storebrand Obligation har jag uppfattat som ett, räcker det?

Förresten föreslår bankens rådgivare något som heter Bas Ränta som tydligen är en självallokerande räntefond, men antar att fonden går bort på grund av sin förhållandevis höga avgift, 0,50 %.

2 gillningar

Bas ränta är en av Swedbanks egna produkter som bara fungerar som en fond-i-fond. Den placerar bara i andra räntefonder till en onödig avgift.

Det verkar som det snart kommer ett avsnitt på ämnet enligt Jan. Se denna tråden där det frågas om räntefonder på swedbank:

@janbolmeson Är avsnittet redan inspelat? Vore skoj att få ett uttalande från bankmänniskor hur de motiverar en avgift på 0.5% för att lägga pengar i sina egna fonder som de också tar betalt för igen :grin:

1 gillning

Vad kul med en tråd som fokuserar på ränteallokering och tack Jan för initiativet! Otroligt bra resonemang från olika håll. Vi på Captor kan bara konstatera att trots att de flesta känt av Riksbankens höjningar i sina bolån så blev 2023 det bästa ränteåret i mannaminne. Under sista kvartalet föll långa räntor kraftigt och kredit-spreader gick samman. Konstigt nog så tävlade vår långa obligationsfond Investment Grade och vår High yield Fond om förstaplatsen – bägge stänger året på ca 18%
Hur kan det vara så? Jag tänker att det ger mening att titta mer i detalj vad som orsakat avlastningen i respektive fond.
För Aster Global Credit som investerar i Globala IG krediter och har 10 års ränteduration:
AAA Bostadsobligationer +5.68%
Kreditderivat +5.25%
Swap +5,34% - vi skapar 10 års ränteduration med hjälp av ränteswap
Totalt: 16.27%

För Aster Global High Yield som investerar i HY obligationer och har 4 års ränteduration:
AAA Bostadsobligationer +5,8%
Kreditderivat + 12,3%
Totalt: 18,1%
Vi ser att under 2023 så har lång duration betalat sig men det har även högre kreditrisk. Även Iris Bond som endast innehåller AAA obligationer med lång duration har klarat sig fint med +10,5% under 2023

Med andra ord så är det som många sagt tidigare @zino, André, Mattias, Jan m f l så behöver man ju ha koll på hela portföljen och veta vilken typ av avkastning räntedelen förväntas skapa och med vilken risk.

Men…
Det som jag kan tycka att tråden inte tar upp, och som vi på Captor brinner för, är hur man kan effektivisera förvaltningen av varje exponering. T e x så kan man se om man tittar tillbaka 5 år och jämför Aster fonderna med andra globala kredit- och räntefonder med valutahedge så har kostnaden för att hedga valutarisken i de senare varit signifikant. För att hedga USDSEK med en hög USD ränta och en lägre SEK ränta kostar 1-1,5% om året i genomsnitt.
En annan aspekt är diversifiering – i detta forum brinner de flesta för globala aktiefonder – tom när USD SEK ligger på 10,5 och 60% av allokeringen ligger i USD! Med samma logik anser vi att de lokala fonderna som investerar i princip allt kapital i emittenter (bolag) baserade i Sverige får geografisk koncentrationsrisk (Sverige/Norden) och sektor koncentrationsrisk (fastighet).
En ytterligare poäng med detta är likviditetsrisken. Våra institutionella kunder vill vara säkra på att kunna köpa och sälja fondandelar närsomhelst och till ett korrekt pris. Krisen 2020 var en orsak till varför vi skapade Asterfonderna. Alla delar i en Asterfond präglas av hög likviditet och tillförlitlig värdering.

Lycka till alla!

6 gillningar