Är det att tajma marknaden att gå ut när sannolikheten för nedgång är sjukt mkt högre än en uppgång?

Jaha? Jag fattar inte var du fått för dig följande:

• Indexfonder sägs vara bombsäkra
  • 100% aktier sägs vara lämplig risknivå när man ska ut pengarna
  • Varför att vara aktiv (och statistiskt) fått ännu mindre avkastning att förlora skulle vara något positivt?
2 gillningar

Det är fel uppfattat att JAG fått för mej det. Det stämmer inte och får stå för dej.
Jag är inte personen i exemplet i inlägget du svarade på. Utan en fiktiv person som bara lyssnat på att index är guds gåva till att bli rik.
Vilket jag uppfattar att du många gånger försöker att påtala. Allt annat räknas inte och är förkastligt.

1. Du vill däremot framställa att index det ger näst intill garanterad avkastning.

2. Syftar du på mej, så har jag aldrig påstått det. Jag har mer än aktier i portföljen.

3. Vet inte vad du syftar på. Förlora pengar kan ju aldrig vara positivt.

Har jag aldrig sagt. Inte ens i närheten.

Läs igen, jag skrev att jag inte fattar var du har fått för dig att någon annan påstår något av de sakerna jag radade upp. Jag påstår inte att du tror något av de sakerna.

Ne precis så varför skulle det då vara positivt av vara bedriva aktiva investeringar:

Då är vi ju överens om det, vilket är bra.

Förväntat utfall är att man blir ekonomiskt oberoende efter mindre av två årtionden av att spara halva lönen i indexfonder. Pensionskapitalet bör ligga en bit över SEK 5M om man inte satsar på leanFIRE.

Det där är inte applicerbart under tiden som man investerar nya pengar.

Ja, men dom flesta knegare fixar inte det över tid utan att göra stora uppoffringar i livet. Men visst har du rätt i sak.
Funkar i teorin, men det är väldig lång tid när livet kom emellan. Dom som kan spara 12-15tusen och däröver, tror jag har pengar utan att behöva ha just det som mål i livet.

Kanske dags att lyssna om detta avsnittet för alla som blint litar på 7% avkastning över tid:

1 gillning

Jag har inte lusläst artikeln från credit suisse. Skummade lite men har inte listat ut hur man kom fram till en avkastning på 2% per år för Generation Z (födda 1997-2012). Inte för att det verkar orimligt i sig, jag har bara inte förstått hur man kom fram till det. Men det är å andra sidan inte orimligt att “generation Greta” vill leva på ett annat sätt där tillväxt och avkastning inte är det allra viktigaste. Stämmer detta så är det väl slut på sötebrödsdagarna…

1 gillning

Det finns många orosmoln på marknaden, det mesta som marknaden vet om prisas in omedelbart.

Var bara rädd för det som ingen vet om, det berömda lejonet i gräset som smyger sig närmare sitt byte och plötsligt är det försent.

Det vi kan förutse leder sällan till några större krascher eller katastrofer.

Fundera också på avkastning och var institutioner med stora kapital behöver placera sina pengar för att öka värdet på sina tillgångar. De senaste åren har aktiemarknaden varit det ända alternativet när eller om det ändrar på sig bör man också vara lite försiktig.

1 gillning

Eller så är det precis då man ska vara mindre “försiktig”, beroende på hur långsiktig man är.

Det där låter rimligt men är hopplöst svårt att veta. Var behöver stora institutioner placera sina pengar idag?

Jag vet inte hur de tänker men det är väl just sådana stora kapitalförflyttningar som påverkar kurser och bildar trender.

Haha!

Efter att ha läst samtliga svar i denna tråd som jag skapat kan jag konstatera att den enda konsensus är att man inte kan förutsäga marknaden.

Jag tackar för trevliga och bitvis roliga svar!

8 gillningar

Tack själv Jonkas.
Ja det är nästintill omöjligt att förutspå framtiden.
Problemet om man går ur marknaden är när man skall gå in i marknaden igen så att det gäller att pricka “rätt” två gånger.

På några av mina portföljer så gick jag ur marknaden helt när coronan kom och klarade mig då ifrån det kraftiga fallet och köpte sen på mig vid lägre kurser igen. Däremot kände jag mig då nöjd och sålde av med vinst. Sen fortsatte kurserna upp och jag hängde då inte med där.

I en av mina andra portföljer så viktade jag om till korträntefond men var för sen på att vikta över till aktiefonder igen.

1 gillning