Fick feeling för att se om vårt rationella och ekonomiska bilval (Peugeot E-2008) i våras går enligt plan. Bil är ju notoriskt en av de svåraste sakerna att räkna rätt på. Som vanligt när det gäller oss och bil blir det en del pinsamheter… ![]()
Citatet från communityn jagar mig än.
Det finns bara två typer av bilägare. De som inte vet vad deras bil kostar, och de som kör en för dyr bil.
Jag brukar ju vidhålla tesen att boende och bostad är de två viktigaste sakerna att hålla koll på i en privatekonomi, framförallt innan nivå 4 i rikedomstrappan. Kostnaderna springer lätt iväg - som @skogstomten brukar säga:
Dessutom är många kostnader är “dolda” eftersom de inte är direkt utgifter från kontot (t.ex. värdeminskning och alternativkostnad) och det är sjukt lätt att lura sig själv.
Så låt oss köra igång!
PS. För tydlighetens skull, innehåller reklam för elbilhandlaren Carla i eget stycke längre ned i texten. Det är så vi t.ex. kunnat ha jättemånga osponsrade avsnitt i rad.
Tråden sammanfattad som ett bildspel
Här är bilen vi köpte:
Titta eller lyssna på avsnittet
Precis som vanligt kan du titta på avsnittet via vår Youtube-kanal och nedanstående avsnitt:
Du kan lyssna på det som kortpodd 57 via Spotify eller Apple Podcaster. Eller nedan så klart.
8 av 10 körningar är under 10 km 
Jag vågar knappt visa denna graf. 30% av våra körningar är under 2 km, 91% är under 15 km.
En av mina och Carolines insikter var att om vi inte hade haft barn, då hade vi klarat oss utan bil eftersom många av våra körningar är korta. Men att 30% av våra körningar var under 2 km, det känns nästan lite pinsamt. ![]()
Uppsidan är ju att vi har följt rådet:
Välj en bil efter 90% av dina körningar. Resterande 10% (t.ex. fjällresan, tippen etc) löser du med hyrbil. Det ger en lägre totaltkostnad.
Uppenbarligen är 90% av våra resor inom stan och under 15 km. Så en liten bil på el är ju en bra match. Att jag hade som krav på den förra att det skulle vara en long range - det är ju bara pinsamt. ![]()
Vi kör inte mycket (men långresan gick bra)
Det visas ju också av följande graf som visar att vi kör i snitt mellan 50 - 75 mil per månad.
Jag ska ärligt erkänna att jag hade lite räckviddsångest när vi skulle åka till Göteborg[1] i somras för att gå på Universeum. Men det gick förvånansvärt bra även med en bil med litet batteri. Så även den farhågan visade sig vara helt onödig.
Kostnadsuppföljning: 2.790 kr per månad
Modell på bilen är en Peugeot E-2008 från 2021. Vi köpte den för 191.200 kr. Tittar vi på faktiska kostnader sedan april så är de:
| Helförsäkring (6 mån) | 4 554 kr |
| Drivmedel (644 kWh, för totalt ca 1.90 kWh) | 1.220 kr |
| Service / Reparation | 3.530 kr |
| Parkering | 2.161 kr |
| Småkostnader (typ kablar |
1.209 kr |
| Totalsumma | 12.670 kr |
Fördelat på 4 månader blir det 2.790 kr per månad. Det inkluderar korrekt periodisering av t.ex. helförsäkringen för 6 månader på bara de fyra som passerat.
Elkostnaden förvånade mig
Jag ska vara helt ärlig att elpriset förvånade mig. Här är en nördig nedbrytning av det. Jag har varit så sjukt nöjd med att jag laddat när det varit billigt spotpris - typ 0.30 kr per kWh i snitt. Men lägger man på allt annat, så går det snabbt upp till de där 2 kr per kWh som är tumregeln. Lite sjukt faktiskt.
| Månad | kWh | Tibber | Elöverf. | Skatt | Elnätsabb. | Summa | Per kwh |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| April | 196 | 81 kr | 60 kr | 108 kr | 118 kr | 367 kr | 1,9 kr |
| Maj | 155 | 29 kr | 48 kr | 85 kr | 118 kr | 280 kr | 1,8 kr |
| Juni | 155 | 14 kr | 48 kr | 85 kr | 118 kr | 265 kr | 1,7 kr |
| Juli | 138 | 71 kr | 42 kr | 76 kr | 118 kr | 307 kr | 2,2 kr |
| Summa | 644 kWh | 195 kr | 198 kr | 353 kr | 473 kr | 1 219 kr | 1,90 kr |
Det luriga är att de största bilkostnaderna är dolda…
Den stora kostnaden med bil är värdeminskningen och den. Något vi upptäckte med vår Tesla MY som vi köpte bilen för 820.000 och sålde den 420.000 kr, tre år senare.
Utslaget på de 36 månaderna vi ägde den motsvarar det ca 11.000 kr i månaden.
Inte ovanligt för en ny premiumbil.
I snitt faller en ny bil med ca 50% på tre år. Därefter är det inte ovanligt med ca 15% per år.
Även alternativkostnaden är dold. De 820.000 kunde tjänat ränta på ett bankkonto eller i en global indexfond under samma period.
För att få en fullständig kalkyl har jag försökt värdera bilen idag - både via Carla som vi köpte den från - och även jämfört med vad andra säljer bilmodellen för via Blocket.
Lite reklam för Carla
Lite REKLAM och ett tack till CARLA som sponsrat så att vi kunnat göra t.ex. serien om Rikedomstrappan.
Carla köper och säljer begagnade elbilar och laddhybrider online.
Vårt bilköp stod mellan Carla och en bilhandlare i Upplands Väsby med liknande bil. Vi valde Carla främst på grund av:
- fri hemkörning i hela Sverige - vi slapp åka till Stockholm
- 14 dagars ångerrätt - vi kunde prova bilen i lugn och ro
- 12 månaders garanti - skönt jämfört med privatperson
Nu har vi inte sålt via dem, men de erbjuder:
- gratis och snabb värdering
- gratis upphämtning i hela Sverige
- pengarna på kontot vid upphämtning
- alla bilar i inbyte
Carlas hemsida:
Värdeminskningen och bilcourtage(?)
Värdering av bilen från bilhandlare[2] ligger i spannet 166.000 kr till 170.000 kr. Privatförsäljning på Blocket skulle nog ge ca 180.000 kr. Jämfört med inköpspriset på 192.000 är det en skillnad på minst ca 12.000 kr (=3.000 kr per månad).
Det ska tilläggas att detta kanske inte är lika mycket en värdeminskning som det är en transaktionskostnad (jmf. courtage vid aktiehandel). Motsvarande bil hos bilhandlare säljs fortfarande för ca 190.000 kr.
Skulle vi dock sälja idag, är det en verklig förlust med 12.000 kr mindre på kontot. Jag tror (hoppas?) däremot att när vi tittar i april 2026, bör värdeminskningen ligga runt de budgeterade 2.250 kr per månad.
Det är dyrt med bil…
Summerar vi allting så blir det:
| Faktiska kostnader (laddning, försäkring, service, rubbet) | ca 2.800 kr/mån |
| Värdeminskning / bilcourtage (dvs om vi sålt idag) | ca 3.000 kr/mån |
| Alternativkostnad (om pengarna vore på ett bankkonto) | ca 400 kr/mån |
| Summa | ca 6.200 kr/mån |
Det ska sättas i jämförelse med budgeten från i våras:
| Budget (år) | Budget (månad) | Utfall (mån) | Diff | |
|---|---|---|---|---|
| Inköpspris | 191.900 kr | – | - | - |
| Värdeminskning (14%) | 26.740 kr | 2.230 kr | 3000 kr | +770 kr |
| Försäkring (hel, Trygg-Hansa) | 7.650 kr | 640 kr | 790 kr | +150 kr |
| Skatt | 360 kr | 30 kr | 30 kr | - |
| Drivmedel (2 kr/kWh, 2 kWh/mil, 1.000 mil/år) | 4.000 kr | 340 kr | 305 kr | -35kr |
| Service | 4.800 kr | 400 kr | 882 kr | 480 kr |
| Vinterdäck (ingår) | 0 kr | 0 kr | 0 kr | - |
| Alternativkostnad (bankkonto, 2.7%) | 5.200 kr | 430 kr | 400 kr | -30 kr |
| Småkostnader inkl. parkering | 500 kr | 500 kr | 842 kr | +342 kr |
| Summa | 49.340 kr | 4.570 kr/mån (+risk) | 6.249 kr/mån | +1.677 kr/mån |
Kort analys:
-
Differensen mot budget är ca 1.700 kr per månad (dyrare än budget)
-
Fördelat på ca 100 resor/mån, motsvarar det en kostnad på 83 kr per mil
-
Eller, 62 kr per bilresa. Farligt nära priset på en Uber, därav att jag brukar säga att många skulle kunna ersätta bil med taxi och spara pengar. Vi? Definitivt om man bortser från bekvämlighetsfaktorn.

-
Jag vill gärna tro att det inte behövs mer service / reparation fram till nästa år (dvs kostnaden per månad kommer minska) och att priset också lite stabiliserar sig då jag tror att det är mer bilhandlarens marginal än faktiskt värdeminskning som spelar roll där.
Slutord: Bilkostnaden är värd att ha koll på
Om man inte har vunnit det ekonomiska spelet, eller är högt på Rikedomstrappan (nivå 4+), då anser jag att bilen är en av de viktigaste sakerna att hålla koll på.
Om och om har det visat sig i communityn att även den billigaste bilen kostar som lägst ca 4.000 kr per månad. Jag är beredd att höja det till 4.500 kr för ofta skippar man t.ex. parkering och övriga småkostnader i jämförelser när man gör köpkalkyl (=då det är samma oavsett bil). Men tittar man på faktiska ägandekostnaden så tillkommer det.
Ja, ovan gäller även en äldre begagnad bil. Det man sparar på värdeminskning förlorar man på andra poster, t.ex. service, reparation och drivmedel. Vi har visat det om och om igen.
Ja, det finns undantag för dig som är gör-det-självare, men snittpersonen med snittbilen kostar långt mycket mer än de flesta tror. Om vår begagnade småbil kostar så här mycket, vad kostar då inte en ny större bil?
Tack (och förlåt), men det är lite:
“The truth will set you free, even if it first might piss you off.”
Avslutningsvis, vi är jättenöjda med bilen. Trots att den inte går att ställa in för automatisk laddning, appen är kass (och kommer sluta fungera). ![]()
Jag blir dock fascinerad av att jag hela tiden, trots alla avsnitt om bil fortfarande underskattar hur mycket bil kostar. Det ska bli spännande att göra om det här i april nästa år då vi ägt den i ett år och se hur det blir när siffrorna landat.
Relaterade länkar
- 406. Vi har blivit med bil 🥳 ...men ska vi behålla eller lämna tillbaka den?
- K54. Bilkalkyl: tumregler, erfarenheter, lärdomar och bästa tipsen för nästa bilbyte